روابط عربستان و رژیم صهیونیستی وارد فاز جدیدی شد؛

افتتاح خط پروازی مستقیم میان ریاض و تل‌آویو به بهانه انتقال حجاج فلسطینی

منابع صهیونیستی از قریب‌الوقوع بودن گشایش خط پروازی مستقیم میان تل‌آویو و ریاض در چارچوب ادامه تلاش‌های گسترده پیدا و پنهان برای عادی روابط میان این دو رژیم پرده برداشته‌اند.

به گزارش نویدتهران،روزنامه رای الیوم در گزارشی به ابعاد دیگری از روابط رو به گسترش میان آل سعود و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های گسترده برای عادی سازی روابط دیپلماتیک میان دو طرف پرداخت و در این باره نوشت به نظر می‌رسد پادشاهی عربستان سعودی همچنان به روند عادی سازی نرم با رژیم اشغالگر اسرائیل در چارچوب محور جدید ادامه می‌دهد محوری که با ابتکار شخصی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای تشکیل پیمان ناتو خاورمیانه با مشارکت اسرائیل،آمریکا و کشورهای عربی به اصطلاح میانه‌رو برای مقابله با آنچه گسترش نفوذ ایران خوانده شده است، تبلور یافت ،این بار کشورهای عربی به عادی‌کردن مسئله عادی سازی روابط و مستحکم کردن آن از طریق برقراری پروازهای هوایی مستقیم میان ریاض و تل‌آویو برای انتقال مستقیم حجاج از اراضی فلسطین اشغالی به عربستان سعودی روی آورده‌اند.
به نوشته رای الیوم، منابع سیاسی بلندپایه در تل‌‌آویو این خبر را فاش کرده‌اند. این منابع که با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گفت‌‌‌‌وگو کرده‌اند، خاطر نشان کرده اند که امکان توقف کوتاه در فرودگاه بین المللی امان اردن هم وجود دارد.

درگزارش این رسانه رژیم صهیونیستی با استناد به منابع بسیار مطلع صهیونیست به انتقال حجاج فلسطینی به عنوان یکی از بهانه‌ها برای گسترش روابط میان آل سعود و رژیم اشغالگر قدس اشاره شده و آمده است : طرحی در حال حاضر برای راه اندازی خط پروازی مخصوص انتقال حجاج فلسطینی از اراضی تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین وجود دارد و مذاکرات برای عقد قراردادی با مشارکت اسرائیل، عربستان سعودی، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین و البته با حضور آمریکا در حال انجام است.

این منبع صهیونیستی افزود با توجه به اینکه هیچ روابط دیپلماتیک اعلام شده و آشکاری میان ریاض و تل‌آویو وجود ندارد، هواپیماها مجبور هستند در فرودگاه بین المللی امان اردن توقف کرده و از آنجا به پرواز خود به سوی عربستان سعودی ادامه دهند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در ادامه آورده است : آمریکایی‌‌ها خود طراح این ابتکار بوده‌اند و خود نیز تلاش‌‌های گسترده‌ای برای اجرایی کردن این طرح در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام می‌‌دهند. این رسانه تصریح کرده است که این ابتکار اولین ثمره و نتیجه سفر اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به منطقه و رسیدن وی به تل‌آویو از طریق یک پرواز مستقیم از ریاض بوده است.
روزنامه اسرائیلی به نقل از یک منبع بلندپایه اسرائیلی که خواست نامش به سبب حساسیت موضوع فاش نشود، آورده است : مذاکرات میان طرف‌های ذیربط به مرحله بسیار پیشرفته‌ای رسیده است و نیز یک شرکت خارجی که نه اسرائیلی است و نه سعودی، مجری پروازها از تل‌آویو به عربستان سعودی و بالعکس است.
در همین چارچوب، روزنامه معاریو چاپ فلسطین اشغالی به بررسی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرداخته و در گزارشی نوشته است چشم دوختن به عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی تا کنون در این سطح از اشتیاق و انگیزه‌ای که امروز وجود دارد، نبوده است.

این روزنامه به نقل از «باسم یوسف» کارشناس سعودی، فعالیت بازرگانان و شرکت‌های تجاری رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی را مورد تاکید قرار داده و آورده است بازرگانان و شرکت‌های تجاری اسرائیلی از چندین سال پیش در این کشورها فعالیت می‌کنند و بیشتر اوقات این شرکت‌ها به صراحت خود را شرکت اسرائیلی معرفی نمی‌‌کنند و مخفی‌‌کاری می‌‌کنند،‌ولی همه ماهیت واقعی آنها را می‌شناسند.

یک مسئول اسرائیلی آگاه از روابط رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس که خواسته است نامش به خاطر حساسیت موضوع فاش نشود، هم گفته است کشورهای عربی این منطقه روابط اقتصادی مستقیمی با اسرائیل برقرار کرده‌اند.
وی افزود هر شرکتی که ماهیت خارجی داشته باشد می‌تواند در این کشورها فعالیت کند و شرکت‌های اسرائیلی، شرکت‌های بین‌المللی هستند و هر یک از آنها شرکت‌های فرعی(شعبه‌هایی) در آمریکا یا اروپا دارند.

کافی است در این زمینه اشاره کنیم به اینکه یک شرکت امنیتی اسرائیلی در زمینه حفاظت از چاه‌های نفتی حاشیه خلیج فارس فعالیت می‌‌کند که دو سال پیش در یک مناقصه به ارزش مبلغ هفت میلیارد دلار برنده شد.

«یوسی میلمان» تحلیلگر امور امنیتی و نظامی رسانه‌های رژیم صهیونیستی فاش کرده بود که شرکت «ای جی تی سوئیس »که «ماتی کوخاوی» بازرگان اسرائیلی آمریکایی آن را مدیریت می‌‌‌کند در یک مناقصه به ارزش میلیون‌ها دلار برای اجرای طرح‌های حفظ امنیت داخلی یک کشور عربی حاشیه خلیج(فارس) برنده شده است.
همچنین روزنامه معاریو به نقل از «زئیف الکین» یک وزیر افراطی صهیونیست آورده است : قطعا آنچه سبب خوش‌بینی می‌شود چراغ سبزی است که وجود دارد و عملیات تدریجی است که از چند سال اخیر ادامه دارد و در برهه اخیر شاهد بهبود گسترده‌ای در این زمینه بوده‌‌ایم که در موافقت برای علنی‌ شدن روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) با اسرائیل تبلور یافته است پس اگر برای رهبران سعودی در گذشته امکان اینکه در گذشته به طور علنی در کنار مسئولان و کارمندان اسرائیلی ظاهر شوند وجود نداشت اما اکنون و از چند ماه پیش چندین دیدار میان «دوری گلد»(از مقامات وزارت خارجه رژیم صهیونیستی) و «انور عشقی»(ژنرال بازنشسته سعودی و از افراد نزدیک به دربار آل سعود) برگزار شده است.