عاطفه یاریان فعال رسانه ای و کارتونیست بین المللی :

هنر زیباترین قالب برای بیان دغدغه های فرهنگی

کارتونیست بین المللی تبریزی هنر را زیباترین قالب برای بیان دغدغه های فرهنگی دانست و گفت: در قالب هنر بهتر می توان مسائل فرهنگی را با زبانی ساده به مخاطب ارائه داد.

عاطفه یاریان افزود: در دنیای پرهیاهوی امروزی که همه درگیر مسائل روزمره و کسب روزی برای امرار معاش خود هستند با زبان هنر می توان سریع تر و تاثیرگذارتر موضوعات مختلف فرهنگی را بیان کرد.

به گزارش نویدتهران و به نقل از بسیج،وی با اشاره به تاثیر کارتون در بیان واقعیت ها و ارتباط مردم با آن، اظهار داشت: کارتون زبان گویایی است که همه مردم با آن ارتباط برقرار می کنند و با اشتیاق پای سخن آن می نشینند و این خود فرصتی مغتنم است تا هنرمندان این عرصه گام های مهمی برای ارتقای فرهنگ کشور بردارند.

این فعال رسانه ای اضافه کرد: در کشورمان هنرمندان بسیار خوبی در زمینه کارتون فعال هستتند که توانسته اند مقام های مختلف بین المللی کسب کنند و بیشتر این هنرمندان با ورود به این عرصه آثار ماندگاری خلق کرده اند که هر یک به اندازه یک کتاب قطور حرف برای گفتن دارد.

یاریان با تاکید به اینکه هر قدر بنیان و زیرساخت های فرهنگ یک جامعه محکم تر بنا شده باشد در برابر هجمه های بیگانگان مصون تر خواهد بود، نکته قابل تامل در این هجمه ها را سیاست های فرهنگی برای نفوذ عنوان کرد که بیگانگان تلاش می کنند با آن به اهداف خود دست یابند.

وی تقویت بینش دینی، سیاسی و اقتصادی مردم و بالا بردن سطح شعور و فرهنگ آن ها را مهم ترین راه مقابله در برابر این هجمه ها دانست.

مننتخب دومین مسابقه کارتون قاهره مصر 2016، کانال ها و شبکه های اجتماعی را بهترین عرصه برای نشر فرهنگی ارزشی عنوان و بیان کرد: از این فضا می توان با تولید محتواهای ارزشمند و آثار فاخر برای فرهنگ ارزشی کار بیشتری انجام داد هرچند راه بسیار طولانی پیش روی هنرمندان است.

یاریان اضافه کرد: برای استفاده از فضای مجازی باید هر دو سوی فرصت و تهدید آن را در نظر گرفت، این فضا در عین فواید فراوان همچون جذابیت، دستیابی آسان به اطلاعات و سهولت ارتباطات، تبادل نظر آسان و … تهدیدها و آسیب های مختلف نیز در پی دارد که تضعیف اعتقادات جوانان و فرهنگ بومی، انزوا، بحران هویت، اعتیاد مجازی، انحرافات اخلاقی و … از جمله این آسیب هاست.

این کارتونیست بین المللی که دهها رتبه ملی و بین المللی و چاپ کاتالوگ را در کارنامه هنری خود دارد، در خصوص اهمیت کارتون و فضای مجازی، ادامه داد: یک کارتونیست با دید خلاق و آگاه می تواند در معرفی این تهدیدها و فرصت ها به کاربران کمک کند و با زبان شیوای کارتون با مخاطب قرار دادن قشر عظیمی از مردم آن ها را آگاه سازد.