نقش مردم سالاری دینی در حماسه سوم خرداد و انتخابات
به گزارش نویدتهران،یادداشت علی اکبر بختیاری درباره نقش مردم سالاری دینی در حماسه سوم خرداد و انتخابات منتشر می شود.
مردم سالاری دینی از سوم خرداد 61 تا 29 اردیبهشت 96
روزی که خبر آزادی خرمشهر اعلام شد همه با شور و شعف خبر فتح خونین شهر را به یکدیگر تبریک گفتند و این حماسه بزرگ را در خاطره ها ماندگار کردند. در هیاهو و بزنگاه آن رخداد عظیم که چون هدیه ای الهی نصیب ملت شده بود؛ صدایی دلنشین و گیرا از پشت بی سیم شنیده شد که به همسنگرش می گفت: « رشید، رشید، خرمشهر رو خدا آزادش کرد، آزادش کرد»
همچنین عبارت رساتر، معنوی تر و گویاتر دیگری از جماران شنیده شد و بر قلب ها نشست و ماند که خرمشهر را خدا آزاد کرد
آن حضور حداکثری و آن شور و شعف مردمی در آن روز برای صیانت از مرزهای این سرزمین و دفع تجاوز دشمن که در گرماگرم جهاد و شهادت رقم خورد؛ بدون شک نمادی از مردم سالاری دینی مبتنی بر حضور مردم با اتکای به ارزش های دینی و معنوی بود. مردم سالاری دینی که مهر تأیید “میزان رأی ملت است” امام راحل عظیم الشأن بر آن نهاده شده است.
در واقع شاید بتوان گفت که مردم سالاری دینی نوعی دموکراسی بومی شده ایرانی_اسلامی است که قطعاً الزاماتش و البته مبانی اش متفاوت از دموکراسی غربی است. از جمله الزامات و از مهم ترین مبانی مردم سالاری دینی رعایت و پاسداشت موازین شرعی و اصول و ارزش ها در آفرینش هر حماسه ای است. چه آن روزها که مردم با یاری خدا و با دلی سرشار از معنویت و ایمان، به جهاد در راه خدا و میهن اسلامی پرداختند و چه روزهای سرنوشت ساز انتخابات که باید در همان چارچوب و با رعایت موازین دینی و اخلاقی و احترام به حق رای مردم و احترام به حقوق اکثریت و اقلیت رأی دهندگان بر مدار حق و حقیقت حرکت کنند که البته با بصیرت، معرفت و ولایتمداری خود همواره بر این مدار حرکت کرده اند.
ساخته های دست بشر اگرچه ارزشمند بوده و می باشند لکن جامع و مانع نیستند و همواره نیازمند تکامل خواهند بود و اصلاح آن ضروری است و لازم است بدانیم که بناهای جدید را باید بر استوانه ها و
ستون هایی که ریشه در اعماق ارزش ها و اصول دارند بنا نهاد و الاّ استحکام مناسب را نداشته و به فرموده امام علی (ع) دوری از اصول و ارزش ها، پایه های دولت ها را متزلزل می نماید.
از این رو می توان انتخابات اخیر را استمرار همان حماسه بزرگ سوم خرداد 61 تلقی کرد که در اردیبهشت 96 در قالب حماسه حضور در پای صندوق های رأی تبلور یافته و شکل دیگری از مردم سالاری دینی را به نمایش گذاشته است، به شرط آن که به همان الزامات حماسه خرداد 61 مزین باشد.
در پایان به روح مطهر شهدای آن حماسه بزرگ درود می فرستیم و به آفرینندگان حماسه حضور حد اکثری اخیر ادای احترام می کنیم