دادستان کل کشور در نشستی خبری عنوان کرد:

ایجاد کارناوال در فضای باز خلاف قانون است

دادستان کل کشور تامین امنیت برگزاری انتخابات را وظیفه بسیار مهم نهادها و ارگان های ذی ربط اجرایی،امنیتی و قضایی و همکاری و تعامل مردم دانست و گفت:عناصر ضد انقلاب و بدخواهان و دشمنان نظام احتمالا درصدد بر هم زدن امنیت انتخابات هستند،لکن کاری از پیش نخواهند برد.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر برگزاری انتخاباتی پرشور و شکوهمند با مشارکت بالای مردمی گفت:امیدواریم با برنامه ریزی خوب،منطقی و مناسبی که صورت گرفته و خواهد گرفت شاهد حضور حداکثری مردم خواهیم بود تا برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار ایران اسلامی بیفزاید.
به گزارش نویدتهران،دادستان کل کشور یکی از زمینه ها و شروط اساسی برگزاری پرشور انتخابات را برقراری امنیت کامل قبل،حین و بعد از انتخابات دانست و گفت:تامین امنیت انتخابات به عهده بخش های مختلفی در وزارت کشور،استانداری ها، فرمانداری ها وبخشداری ها،نیروهای انتظامی،امنیتی و قضایی است و کسانی اگربخواهند فضای امنیت انتخابات را از بین ببرد مردم و نیروها و دستگاه های مسئول به تعبیر مقام معظم رهبری سیلی محکمی به آنها خواهد زد.
منتظری افزود:انتظار ما در وهله اول از مسئولان اجرایی است که بیش از همه در سراسر کشور به این مهم اهتمام کنند و اجازه ندهند که زمینه ای برای سوء استفاده بدخواهان فراهم شود.
وی تاکید کرد:ممکن است که استانداران،فرمانداران و بخشداران محترم چون منصوب دولت مستقر هستند گرایشی به حمایت از یک کاندیدای خاص داشته باشند لکن انتظار داریم مسئولان اجرایی کاملا قانون را رعایت کنند و از کاندیدا یا کاندیداهای معینی حمایت نکنند.چرا که به موجب قانون حق ندارند از فرد یا افراد خاصی حمایت و طرفداری کنند.
دادستان کل کشور افزود:متاسفانه در روزهای اخیر گزارش های نسبتا قابل توجهی از تبلیغ و حمایت بعضی مقامات اجرایی ،فرمانداران و بخشداران داشته ایم البته من در حال حاضر در قضاوت صحت یا عدم صحت این گزارش ها نیستم ولی نفس این گزارش ها هم خوب نیست.امیدواریم در این روزهای آخر تبلیغات مسئولان اجرایی در کما عدالت،انصاف و به نحو شایسته در جهت قانون و مقررات حرکت کنند.
این مقام قضایی تصریح کرد:مایل نیستیم که برای مقامات اجرایی پرونده قضایی انتخاباتی تشکیل دهیم و یا بعد از انتخابات اعلام کنیم که این تعداد مدیر اجرایی مرتکب جرم انتخاباتی شده اند و باید به دادگاه بروند اما اگر مواردی یافت شد دستگاه قضایی موظف به اجرای قانون است و بعدها کسی گله نکند.
منتظری با اعلام اینکه به دادستان های سراسر کشور ابلاغ کرده ایم که نسبت به تخلف و متخلف اغماض نکنند گفت:همه مسئولان اجرایی بدانند که در رصد دستگاه قضایی و اطاعاتی هستند و ما از آنها تقاضای دوستانه و برادرانه داریم که مطابق قانون عمل کنند.
دادستان کل کشور خطاب به مدیران ستادهای کاندیداها گفت:گزارش هایی رسیده که برخی ستادها یا خود تخلف کرده و یا به وقوع تخلف کمک کرده اند.آنها باید بدانند که ایجاد کارناوال در فضای باز خلاف قانون است و برای هر تجمع و کارناوالی باید مجوز بگیرند.
منتظری با اشاره به لزوم رعایت خطوط قرمز در تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد:اگر رخداد و حادثه ای خلاف قانون در ستادها شکل بگیرد ولو از راه نفوذ بدخواهان و دشمنان به ستادها مسئولان ستادها باید پاسخگو باشند.
رییس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی با اشاره به مناظره های انتخاباتی و با اعلام اینکه ” انتظار داشتیم کاندیداهای محترم موارد مطرح در چارچوب مناظره را بیشتر رعایت می کردند” افزود:این مناظره ها بدآموزی هایی داشت و مردم و گروه های مختلف اعتراض هایی به آن داشتند.
منتظری در خصوص نسبت دادن موسسه مالی میزان به قوه قضاییه از سوی یکی از کاندیداها گفت:این موضوع دروغ محض است وموسسه میزان هیچ ارتباطی به قوه قضاییه نداشته و ندارد.
وی همچنین در خصوص اشاره برخی کاندیداها به ” عدم مبارزه قوه قضاییه با فساد ” تاکید کرد:اساسا مدیران اجرایی باید ساختار ها را بگونه ای پی ریزی کنند که فساد ایجاد نشود نه اینکه در بدنه وزارتخانه ها و نظام بانکی فساد ایجاد شود بعد بگوییم چرا مبارزه نمی کنید. ضمن ایتکه بدنه اجرایی کشور یک مورد از پرونده های فساد را که به قوه قضاییه وارد شده و دستگاه قضایی به آن رسیدگی نکرده است اعلام کنند.
منتظری تصریح کرد:در حال حاضر معاون رییس جمهور سابق و برخی مقام عای اجرایی در زندان هستند و آیا این نشانه ای از برخورد نیست؟
این مقام عالی قضایی درخصوص دادگاه ویژه روحانیت نیز گفت:دادگاه ویژه روحانیت دادگاهی تشکیل شده به فرمان امام و در چارچوب قانون است و امر پنهانی ندارد و اگر از روحانیون بپرسید هم فکر نمی کنم جز عالمان بلا عمل کسی از عملکرد آن ناراضی و چنین نسبتی به دادگاه ویژه روحانیت غیرمنصفانه بود.
دادستان کل کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تخلف انتخاباتی رسانه ها گفت:رسانه های دولتی اگر تخلفی انجام دهند به دادسرا معرفی می شوند و البته درخصوص جرایم نیازمند به شاکی اگر شاکی در کار نباشد ورودی نخواهد شد ولی اگر جرمی جنبه عمومی داشت به دادگاه معرفی خواهند شد.
وی در خصوص تخلفات تبلیغات شوراها با تاکید بر اینکه فعالیت تبلیغی این کاندیداها رصد می شود اظهار کرد:رسیدگی به این تخلفات در حوزه صلاحیت بخش ها و شهرهاست و معمولا به تهران منعکس نمی شود اما بهرحال تخلفات آن با توجه به تعداد بالای کاندیداها قابل توجه و عمده آن مربوط به سوء استفاده از بیت المال است.
منتظری درخصوص شرایط کانال های تلگرامی و مدیران آنها نیز گفت:با دعوتی که از مدیران کانال ها شده و می شود به نوعی پیشگیری در این زمینه دست یافته ایم و مورد مهمی از تخلف تا به حال نداشته ایم.
دادستان کل کشور درپاسخ به سوالی درباره ” برخی تخلفات انتخاباتی علیه رییس جمهور مستقر و چگونگی رسیدگی به آن ” گفت:تمام افراد پشت میز مناظره و در جریان تبلیغات انتخاباتی کاندیدا محسوب می شوند و از این لحاظ فرقی میان آنها نیست و در واقع در فرایند انتخابات رییس جمهور هم کاندیداست و هر کاندیدایی اگر نسبت به دیگری شکایتی دارد باید مطرح کند تا رسیدگی شود.