بهرام قاسمی:

ادعای توقف و به صفر رساندن صادرات نفت ایران گزافه گویی است و شدنی نیست.

به گزارش نویدتهران،بهرام قاسمی در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار رؤسای جمهور روسیه و امریکا و اینکه آیا پوتین حامل پیامی از جانب ایران خواهد بود یا خیر افزود: من از این پیام اطلاع ندارم.
وی ادامه داد: پیغامی از طرف پوتین برای ترامپ نداریم و اگر جایی صحبت شده گمانه زنی است.
قاسمی گفت: دیدار پوتین و ترامپ دیداری از پیش تعیین شده است و مسائل خود را دارند.
وی تاکید کرد: در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشته ایم.

ادعای توقف صادرات نفت ایران گزافه است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از همه ابزارها و امکانات برای خنثی کردن توطئه ها و تلاش های خصمانه امریکا استفاده می کنیم.
بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری امروز خود افزود: آقای ترامپ هم زیاد صحبت می کند و هم آرزوهای زیادی دارد و هم خواب زیاد می بیند.
وی ادامه داد: ادعای توقف و به صفر رساندن صادرات نفت ایران گزافه گویی است و شدنی نیست.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: تجربه و گذشته این موضوع را نشان داده است و ثابت می کند که این موضوع در جهان امروز میسر نیست.
قاسمی افزود: ما با همه شرکای سیاسی و اقتصادی و طرف های نفتی و غیرنفتی ایران در تماس مستمر هستیم‌.
وی با بیان اینکه از همه ابزارهای خود برای خنثی کردن توطئه های امریکا استفاده می کنیم اظهار داشت: امیدواریم با موفقیت های خوبی این دوران را سپری کنیم.
قاسمی در ادامه درخصوص سفر آقای ولایتی به مسکو گفت: فکر نمی کنم محتوای مذاکرات میان دو طرف بیان شده باشد و آن چیزی که در رسانه ها مطرح شده است صورت کامل مذاکرات نبود، چرا که طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بود؛ آن چیزی که در رسانه ها مطرح شد مسائل و مناسبات اقتصادی و نفتی دو طرف بود.
وی در پاسخ با این سوال که آیا این قبیل سفرها موازی کاری با وزارت امور خارجه به حساب می آید یا خیر، اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی و وزارت امور خارجه، ما کمترین میزان موازی کاری را داریم، بسیار نادر است.
قاسمی گفت:​ با توجه به منافع و امنیت ملی این حوزه کار خود را پیش می برد و همواره هماهنگی های لازم در سطوح مختلف انجام می شود و ابتکار عمل در دست وزارت امور خارجه است.
وی افزود: بعد از خروج غیرقانونی امریکا از برجام، ایران مصلحت را در این دید که در یک تعامل سازنده مبانی و مواضع ایران و شرایط جدید به وجود آمده را به دیگر کشورها برساند، لذا پیام رئیس جمهور از طریق فرستادگان ویژه و برخی سفرای ایران به مقامات کشورهای مختلف ارسال شد.
قاسمی گفت: بنابراین تعدادی از فرستادگان ویژه از جانب ایران انتخاب شدند و این امری است که در اواسط دهه ۸۰ و دوران حمله امریکا به عراق هم چنین روالی را داشتیم. بخشی از نمایندگان ویژه سفرهای خود را انجام دادند و تعداد دیگری هم سفرهایی را به کشورهای مختلف خواهند داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری خاطرنشان کرد: در ابتدا لازم می دانم سومین سالگرد دستیابی به توافق هسته ای را تبریک عرض کنم و امیدوارم در عرصه جهانی گفتگو و تعامل سازنده بتواند به عنوان عامل مهم نزدیکی ملت ها و دولت ها باشد و بتواند ما را از جنگ و ناآرامی دور نگه دارد.
وی افزود: به ملت و دولت فرانسه به خاطر قهرمانی در جام جهانی فوتبال و همچنین به دولت و ملت کرواسی هم به دلیل کسب مقام دومی در جام جهانی تبریک می گویم.

موضوع پنهانی در مورد سفر آقای ظریف به عمان وجود ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد سفر چندی پیش آقای ظریف به عمان و اینکه این سفر یک مرتبه انجام شد و با توجه به سابقه عمان در میانجیگری میان ایران و امریکا برخی این سفر را با این موضوع مرتبط دانستند، تصریح کرد: روابط ایران و عمان از دیرباز روابط روشن و شفافی بوده است و ما این سفرها و تعاملات را بین دو کشور به صورت مرتب و در سطوح مختلف داریم.
بهرام قاسمی افزود: قبل از سفر آقای ظریف به عمان، هیأتی از ایران به عمان رفته بود و مقامات عمانی نیز به تهران سفر کرده بودند.
وی با اشاره به روابط مستحکم و دیرینه ایران و عمان، گفت: در جریان رایزنی‌هایی که بین مقامات دو کشور صورت می‌گیرد در مورد پیشبرد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفتگو انجام می‌شود و از این سفرها نمی‌توان بر اساس یک مورد خاصی که در گذشته بوده است چنین استنباط مشخصی را ارائه کرد و به نظر می‌رسد آنچه در این زمینه مد نظر شماست گمانه‌زنی رسانه‌ای است.
قاسمی با بیان اینکه خبر سفر آقای ظریف به عمان بهنگام داده شد، افزود: موضوع پنهانی در مورد سفر آقای ظریف به عمان وجود ندارد.
خبرنگار دیگری در مورد درخواست یک قاضی آرژانتینی برای استرداد آقای ولایتی به خاطر پرونده آمیا از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که قاسمی در پاسخ بیان کرد: این اقدامی بیجا و غلط است، این مسائل بر اساس یک اتهام نادرست مطرح می‌شود.
وی با بیان اینکه بعضا این تلاش‌های نابجا را در مورد برخی از شخصیت‌ها مشاهده می‌کنیم، گفت: این اقدامات بیشتر جنبه تبلیغاتی و روانی دارد و شدنی و قابل اجرا نیست و به نظر من نمی‌توان آن را موضوع قابل اهمیتی تلقی کرد.

بعد از دریافت بسته نهایی اروپا، در سطح کلان رایزنی و اظهار نظر می‌کنیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره بسته پیشنهادی اروپا برای ایران و تصمیم ایران برای ماندن یا خروج از برجام گفت: بعد از خروج امریکا از برجام و علاقه‌مندی اتحادیه اروپا و دیگر کشورها برای بقای برجام به‌عنوان دستاورد دیپلماسی، ایران مطرح کرد که اگر منافع کشور حفظ شود، در این تعهد می‌ماند.
قاسمی در ادامه نشست خبری امروز افزود: با توجه به این موارد، مذاکرات کارشناسی ما در چین، مسکو و بروکسل آغاز و جلسات دوم در تهران برگزار شد و‌ نمایندگان اقتصادی کشور حضور داشتند.
وی تصریح کرد: در نهایت در دو هفته قبل، بعد از اجلاس وین در نشست کمیسیون برجام موضوع بررسی شد تا در مورد برخی معضلات گفتگو شود که کشورهای عضو، اقدامات بیشتری انجام دهند و ما در بازه زمانی کنونی، اقتصاد و اداره کشور را نمی‌توانیم در گرو‌ تصمیم شرکا بگذاریم.
قاسمی تاکید کرد: این فرصت به طرف غربی داده شد تا بر روی این بسته بیشتر کار کند و بتواند رضایت ایران را جلب کند تا در نهایت بتوانیم شاهد بسته‌ای باشیم که بتواند ایران را در همه عرصه‌ها به یک تفاهم منصفانه برساند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همه اینها بستگی به آن دارد که پیشنهادها تا چه حد راضی کننده باشد اظهار داشت: ما در آن مقطع و بعد از دریافت بسته نهایی در کشور، در سطح کلان رایزنی و سپس اظهار نظر می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر به دست آوردن اسنادی علیه برنامه هسته‌ای ایران و اینکه آنها در تلاش هستند با کمک برخی از دیگر کشورها، یک پی‌ام‌دی جدید علیه ایران مطرح کنند افزود: این یک موضوع قدیمی است که من پیش از این در همینجا پاسخ این موضوع را دادم، به نظر من نیاز به توضیح بیشتری ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در این باره مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد امریکایی‌ها به کمک رژیم صهیونیستی با طرح چنین ادعایی به دنبال تکرار سناریوی سلاح‌های کشتار جمعی عراق در ایران هستند، گفت: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ام هجمه و طراحی‌های وسیعی در راستای ایجاد جنگ روانی علیه ایران در برخی رسانه‌ها در حال اجراست و ما باید در همین چارچوب توجه لازم را به سیاست‌های خصمانه و هدفمند امریکا علیه ایران در کنار رژیم صهیونیستی داشته باشیم تا بتوانیم به درستی حرکت و سیاستگذاری کنیم.
قاسمی در ادامه با اشاره به میزان اخبار کذبی که این روزها در برخی از رسانه‌ها علیه ایران مطرح می‌شود،‌ افزود:‌ فهرست این اخبار کذب فهرست طویلی است که مبنا ندارد و این اخبار در جهت تضعیف ایران و ایجاد شکاف در روابط بین ایران و سایر کشورها در حال انتشار است.

دخالتی در انتخاب دولت‌های عراق نداریم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر دستیار ارشد این وزارتخانه در امور ویژه سیاسی به لبنان گفت: اگر شما روند سفرهای حسین جابری انصاری را دنبال کنید می‌بینید که وی در چارچوب مسئولیتی که در وزارت خارجه بر عهده دارد به صورت مستمر به سوریه و لبنان سفر می‌کند و رایزنی‌های مرتبی با مقامات این کشورها دارد.
قاسمی در ادامه نشست خبری افزود: سفر اخیر آقای جابری انصاری به سوریه و لبنان در چارچوب رایزنی‌هایی است که ایران با این دو کشور درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بحث سوریه دارد و این سفر در همین چارچوب صورت گرفت و در ادامه گفتگوهای قبلی با این دو کشور در مورد مسائل مورد اشاره است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اجلاس سران پنج کشور حاشیه دریای خزر و اینکه گفته می‌شود یکی از مباحث مطرح در این اجلاس بحث حضور نظامی کشورهای ثالث در آب‌های خزر است، تصریح کرد: در مورد کنوانسیون دریای خزر تا حد زیادی تفاهم شده است و آمادگی‌های لازم در مورد آن وجود دارد.
قاسمی گفت: هیأت‌های کارشناسی پنج کشور مذاکرات و رایزنی‌هایی را با یکدیگر انجام داده اند و قرار است قبل از اجلاس سران نیز بار دیگر هیأت‌های کارشناسی کشورهای عضو با یکدیگر دیدار و رایزنی کنند.
وی افزود: به علت ضیق وقت توضیحات بیشتر در مورد این موضوع را به جلسه بعدی موکول می‌کنم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آستانه اعزام حجاج ایرانی به مکه برای شرکت در مراسم حج واجب هستیم، آیا این موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای تغییر در روابط سیاسی دو کشور ایجاد کند گفت: موضوع حج یک بحث مستقل از روابط دوجانبه ایران و عربستان است و سال گذشته نیز شاهد این بودیم که حجاج ایرانی به حج رفتند و مراسم حج بدون هیچ مشکلی برگزار شد.
قاسمی ادامه داد: وقتی آنچه در دو کشور مطرح است جدا کردن بحث حج از مسائل دوجانبه و سیاسی است امیدواریم که امسال نیز حج به خوبی برگزار شود ولی همانطور که گفتم مسائل دوجانبه را با توجه به مسائلی که وجود دارد نمی‌توان با موضوع حج مرتبط دانست.
وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد که عربستان همچنان از آمادگی لازم برای تغییر نگاه خود به ایران و مسائل منطقه برخوردار نیست، تصریح کرد: امیدواریم که واقعیت‌ها در منطقه توسط مقامات این کشور دیده شود و واقع‌بینی و ایجاد صلح،‌ ثبات و امنیت در منطقه مبنای تصمیم‌گیری مقامات عربستانی باشد.
قاسمی در مورد اعتراضات اخیر در عراق و اینکه عده‌ای گفته‌اند ایران به دنبال تلاش برای روی کار آمدن دولت متبوع خود در این کشور است، اظهار داشت: دولت عراق در اختیار مردم عراق است. عراق کشور مستقلی است، ربطی به ایران ندارد و ما دخالتی در انتخاب دولت‌های عراق نداریم، مردم هستند که دولت را انتخاب می‌کنند و همانطور که گفتم ما در این زمینه دخالتی نداریم.
وی همچنین در باره دیدار اخیر اردکانیان، وزیر نیروی ایران با وزیر انرژی عراق و مرتبط بودن آن با تحولات اخیر در عراق، گفت: همواره این دیدارها درباره موضوعات متعدد بین مقامات دو کشور ایران و عراق وجود داشته است و این موضوع ربطی به سایر مسائل ندارد.
قاسمی همچنین در مورد بحث صدور روادید برای سفر اتباع ایرانی به عراق و برخی از اخباری که در این زمینه منتشر شده است، افزود: تا آنجا که اطلاع داریم دولت عراق درصدد است مقررات خود را برای ارائه روادید به سایر کشورهای جهان تکمیل و کامل کند و تا آنجا که ما می‌دانیم این نوع تغییرات در مورد ایران در حال حاضر اجرایی نخواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد فرصت داده شده برای الحاق ایران به FATF و معطل گذاشتن لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع، پیچیده و حساس است. در مجلس شورای اسلامی مباحثی در این زمینه مطرح بوده است، این مباحث ادامه دارد، تکلیف بخشی از موضوع مشخص است و در مورد بخش‌های دیگر در سایر نهادهای مرتبط ازجمله مجلس تصمیم‌گیری می‌شود، فرصت وجود دارد و ما امیدواریم که در نهایت روند در چارچوب منافع کشور و نظام به پیش برود.
خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا قرار است در دیدار روز دوشنبه ترامپ و پوتین، ایران از طریق پوتین پیامی را به ترامپ بدهد، با رد این موضوع، گفت: ما پیامی از طرف آقای پوتین برای ترامپ نداریم و اگر در محفلی چنین چیزی گفته شده گمانه‌زنی رسانه‌ای است.
قاسمی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه دیدار پوتین و ترامپ دیداری از پیش تعیین شده بوده است و مسائل خاص خود را دارد، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از محورهای اصلی این دیدار رایزنی مقامات دو کشور در مورد سوریه و حضور ایران در سوریه است، تصریح کرد: ما از دستور کار مذاکرات روسای جمهور دو کشور اطلاعی نداریم، نباید اطلاعی هم داشته باشیم.
وی افزود:​ رابطه ایران و روسیه رابطه مشخصی است که ادامه خواهد داشت. دو کشور ایران و روسیه در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و همچنین مسأله سوریه با یکدیگر تعامل و همکاری دارند، تماس‌هایی بین دو کشور برقرار است که این تماس‌ها ادامه خواهد داشت و فکر نمی‌کنم این نشست‌ها و رویدادها تاثیری بر مسائل بین ما و فدراسیون روسیه داشته باشد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد توافق احتمالی پوتین و ترامپ برای خروج ایران و حزب‌الله از جنوب سوریه تاکید کرد: همانطور که گفتم از دستور کار مذاکرات این دو مقام اطلاعی نداریم و باید منتظر شویم که دیدار انجام شود و بعد از آن می‌توان با توجه به اخباری که منتشر می‌شود در مورد جزئیات این دیدار بحث و گفتگو کرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات مقامات آلمانی مبنی بر اینکه ایران به دنبال این است که 300 میلیون یورو از دارایی‌های خود را از آلمان خارج کند، تصریح کرد: من نیز چنین خبری را خوانده و شنیده‌ام ولی ترجیح می‌دهم که دوستان بانک مرکزی که پاسخگوی مسائل پولی و بانکی هستند در این زمینه صحبت کنند و پاسخگوی شما باشند.

سفر ولایتی به مسکو در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی انجام شد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر آقای دکتر ولایتی به مسکو در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور انجام گرفت.
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر علی اکبر ولایتی به مسکو و حاشیه‌های ایجاد شده در پی این سفر، با بیان اینکه مجموعه مذاکرات بین مقامات ایران و روسیه در جریان دیدار آقایان ولایتی و پوتین حدود دو ساعت به طول انجامید، افزود: در جریان این مذاکرات مقامات دو کشور در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره و گفتگو کردند.
وی با بیان اینکه فکر نمی کنم جزئیات این مذاکرات منتشر شده باشد، گفت: چیزی که در رسانه‌ها مطرح شد بحث سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نفتی بین دو کشور بود و به هر حال دو طرف در مورد این موضوع دیدگاه‌های خود را به دلایل خاص سیاست خارجی و سیاست‌هایی که دنبال می‌کنند مطرح کرده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به سیاست ایران بعد از خروج امریکا از برجام برای ارائه پیام رئیس‌جمهور به سران کشورهای مختلف و با بیان اینکه این پیام را تاکنون مقامات مختلف کشورمان با سفر به دیگر کشورها به سران این کشورها تحویل داده‌اند، تصریح کرد: سفر آقای ولایتی به مسکو در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور انجام شد و البته در این سفر آقای ولایتی پیامی از مقام معظم رهبری را برای پوتین به همراه داشت که این پیام را ارائه کرد.
وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر توافق ایران و روسیه مبنی بر دریافت کالا در ازای فروش نفت، گفت: تا آنجا که من به خاطر دارم این موضوع را یکی از مقامات روس مطرح کرده است و من از طرف مقامات ایرانی چنین چیزی را نشنیده ام.
قاسمی افزود: در مورد صحت و سقم این موضوع و صلاحیت مقام روسی که چنین اظهارنظری داشته است نمی‌توانم قضاوت کنم. به طور معمول برای رسیدن به تفاهم نیاز است که هیأت‌های کارشناسی توسط دستگاه‌های ذی ربط بین دو کشور مبادله شوند، با یکدیگر گفتگو کنند تا در نهایت بتوانند به یک تفاهم و قرادادی برسند که این امر مسیر طولانی است.
وی ادامه داد: البته سیاسیون می‌توانند دیدگاه‌های سیاسی خود را نیز مطرح کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد نقش سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور برای ایجاد کردن شرایط بهتر برای صدور کالاهای غیرنفتی ایران به خارج از کشور،‌ گفت: معیشت و اقتصاد یک مسأله مهم است. وزارت خارجه در طی این سال‌ها به موضوع اقتصاد توجه ویژه‌ای داشته و در همین چارچوب معاونت اقتصادی در این وزارتخانه تشکیل شده است.
وی با اشاره به نقش سفارتخانه‌های ایران در شناسایی بازارهای مناسب در کشورهای محل سفارتشان برای کالاهای ایرانی و تلاش‌هایی که در این زمینه انجام داده‌اند، تصریح کرد: در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی نیز که با کشورهای مختلف داریم بخش های دولتی و غیردولتی در عرصه اقتصاد حضور دارند و ما تلاش می‌کنیم که در چارچوب وظایف خود نقشی را که در اقتصاد کشور و پیشبرد آن داریم ایفا کنیم.
قاسمی در مورد جمع‌بندی ایران از بسته پیشنهادی کشورهای عضو برجام که حدود دو هفته پیش در وین به ایران داده شد، گفت: ‌بعد از خروج امریکا از برجام با توجه به اصرارهایی که دیگر کشورهای عضو برجام و جامعه جهانی برای حفظ این توافق و ادامه حضور ایران در این توافق داشتند تصمیم گرفته شد که مذاکراتی صورت بگیرد که ایران بتواند از مزایایی که در برجام پیش‌بینی شده است استفاده کند.
وی افزود: در همین چارچوب مذاکراتی در سطوح کارشناسی و همچنین معاونان وزرای خارجه و وزیر امور خارجه با کشورهای عضو برجام و همچنین دیگر کشورهای موثر صورت گرفته است، یک جلسه کارشناسی اعضای برجام نیز در تهران برگزار شد و کمتر از دو هفته پیش نیز وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در وین جلسه‌ای را برگزار کردند.
قاسمی با بیان اینکه در این جلسه تاکید شد که کشورهای عضو برجام بر روی پارامترهای مورد نظر ایران کار جدی‌تری انجام دهند، گفت: در نهایت فرصت داده شد که آنها کار بیشتری را روی بسته پیشنهادی شان انجام دهند تا بتوانند تا حد ممکن رضایت ایران را جلب کنند و ما در همین چارچوب منتظر هستیم که در روزهای آینده شاهد پیشنهادهایی از جانب این کشورها باشیم تا بتواند رضایت ایران را در عرصه‌های مختلف جلب کند و در پی آن به یک تفاهم منصفانه برسیم.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه فرصت زیادی نداریم و ما نمی‌توانیم اقتصاد کشور را در گرو تصمیم‌گیری دیگر شرکای باقیمانده در برجام معطل بگذاریم، تأکید کرد: باید دید که پیشنهادهای نهایی که داده می‌شود چگونه خواهد بود و تصمیم نهایی بر آن اساس اتخاذ خواهد شد و امیدواریم این پیشنهادها در چارچوبی باشد که ایران بتواند از مزایای برجام برخوردار شود و ایران در آن مقطع در سطح کلان در مورد این موضوع تصمیم‌گیری می کند.

برجام موضوعیت دارد و پابرجاست
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت و اینکه آیا این بازدید در چارچوب برجام بوده است گفت: برجام موضوعیت دارد، زنده است، استحکام دارد، پابرجاست و در سطح بین‌المللی در چارچوب برجام مذاکراتی در حال انجام است که ایران بتواند از منافع برجام برخوردار شود.
قاسمی افزود: در مورد بازدیدها که اشاره کردید این موضوع حوزه کاری من نیست. من سخنی در مورد آن نمی‌گویم و بهتر است شما این موضوع را از سخنگوی سازمان انرژی اتمی جویا شوید.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ترامپ در حاشیه اجلاس ناتو گفته است که بالاخره مقامات ایرانی به وی زنگ خواهند زد، تصریح کرد: رفتار ترامپ با ایران خصمانه است. این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملا دیده می‌شود، شاید وی شوخی کرده‌، البته ممکن است یک روزی ترامپ به تهران بزنگ بزند و تقاضای مذاکره داشته باشد، این موضوع بیشتر متحمل است و شاید علایمی هم در گذشته وجود داشته باشد.
قاسمی همچنین در مورد روند تدوین سند جامع همکاری‌های دو کشور ایران و افغانستان و آخرین اخبار منتشر شده در این زمینه، گفت: بعد از تفاهمی که بین دو کشور برای تدوین این سند صورت گرفت پنج کمیته کاری بین ایران و افغانستان ایجاد شد که سه کمیته نتایج کاری شان مشخص شده و دو کمیته باقی مانده است.
وی اضافه کرد: کمیته سیاسی چند روز پیش با حضور مقامات ایران و افغانستان تشکیل جلسه داد و فکر می‌کنم در این جلسه قدم‌های خوبی برای پیشبرد امور برداشته شد. یکی دو مورد باقی مانده است که قرار شد دوستان در افغانستان در کابل با مقامات این کشور در این باره رایزنی و مشورت کنند، فکر نمی‌کنم کار زیادی باقی مانده باشد و فکر می‌کنم طی چند روز آینده نتیجه این گفتگوها و رایزنی‌ها مشخص شود و کار کمیته سیاسی ظرف چند روز آینده به نتیجه برسد.
قاسمی همچنین با بیان اینکه کار یک کمیته همچنان باقی است و فکر می‌کنم که آن کمیته نیز طی روزهای آینده تشکیل جلسه دهد، گفت: فکر نمی‌کنم مشکل خاصی در پیشبرد فعالیت‌های این کمیته وجود داشته باشد.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: وقتی تفاهم در پنج کمیته تشکیل شده حاصل شد نشست تدوین سند جامع همکاری‌های بلندمدت بین ایران و افغانستان برگزار خواهد شد و در نهایت این سند باید به امضای روسای جمهور دو کشور برسد.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ترور والی گنجه و ادعای برخی از مقامات آذربایجان مبنی بر دخالت ایران در این ترور، با رد این موضوع تاکید کرد: ایران همواره هر گونه اقدام خشونت‌آمیز در هر نقطه از جهان و به هر شکلی را محکوم کرده است. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و امیدواریم که حال وی هر چه زودتر بهتر شود و دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.
قاسمی با بیان اینکه ایران همواره خواهان این بوده که در کشورهای همسایه‌اش ثبات و امنیت وجود داشته باشد و آنها در این چارچوب بتوانند در مسیر توسعه حرکت کنند، خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد بسیاری که وجود دارد در هفته‌های اخیر یک جنگ روانی حساب شده و دقیق از جانب برخی از کانون‌های مشخص علیه ایران در حال انجام شدن است که باید مراقب بود که در دام این خبرسازی‌ها قرار نگیریم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه مقامات استان فارس پیشنهاد داده اند که ۱۰ هزار شتر از قطر برای چرا به ایران منتقل شود، گفت: من در جریان موضوع شترها نیستم و بهتر است شما از استانداری فارس بپرسید البته امر غریبی در میان همکاری‌های بین کشورها نمی‌تواند باشد.
قاسمی در ادامه پاسخ به این سوال که با واکنش دیگر خبرنگاران مواجه شده بود خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده با شوخی گفت: من تجربه‌ای در مورد شتر ندارم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در نشست وین ضرب‌الاجلی را برای کشورهای عضو برجام برای ارائه پیشنهادهای نهایی خود برای بهره‌مندی ایران از توافق برجام ارائه کرده است یا نه اظهار داشت: مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ در حال اجراست و همه آنها به سهم خودشان به صورت یکسان متعهد هستند که باید تعهد و وظایف خود را درمورد این توافق انجام دهند چنانکه ایران بتواند از مزایای این توافق بین‌المللی استفاده کند.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و گام‌هایی رو به جلو برداشته‌ایم، گفت: در حوزه سیاسی و مواضع سیاسی اروپا استحکام بیشتری دیدیم، آنها را جدی دیدیم و آنها در تلاش هستند که ببینند چگونه می‌توانند خواسته‌های ایران را تامین کنند و ما امیدواریم در فرایند این مذاکرات بتوانیم به یک روند مشخصی دست پیدا کنیم ولی اینکه روز و ساعت مشخصی به عنوان ضرب‌الاجل مشخص شده باشد فکر نمی‌کنم چنین چیزی وجود داشته باشد.
وی بار دیگر تصریح کرد: ما در اجرای امور کشور از جمله مسائل اقتصادی منتظر نتایج این مذاکرات نخواهیم بود و اقدامات و سیاست‌های خود را طراحی می‌کنیم، راه را ادامه می‌دهیم و همانطور که گفتم منتظر دریافت پیشنهادهای آنها نیز هستیم.
قاسمی همچنین در مورد سفر اخیر سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه به هند گفت: سفر آقای عراقچی به این کشور در چارچوب دیدارهای منظم سیاسی بین مقامات تهران و دهلی صورت می‌گیرد و قطعا در این سفر مقامات دو کشور درباره موضوعات متعددی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور و همچنین مسائل بین‌الملل و منطقه رایزنی و گفتگو می‌کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد رابطه ایران و کانادا با توجه به تصمیم اخیر پارلمان این کشور برای به تعلیق در آوردن مذاکرات ایران و کانادا برای برقراری روابط بین دو کشور و دیگر اتهاماتی که متوجه ایران کرده بود و اینکه آینده این روابط را چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار داشت: من آینده را ارزیابی نمی‌کنم، هیچ تحولی در روابط ایران و کانادا رخ نداده است، وضعیت مثل سابق است و اگر تحولی بخواهد رخ بدهد موضوع پنهانی نیست و اعلام می‌شود.