رحمانی‌فضلی در همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام:

آسيب‌های اجتماعی را با تحقيقات كاربردى می‌توانیم حل كنيم

به گزارش نویدتهران،وزیر کشور گفت: حل آسیب‌های اجتماعی باید مردم محور باشد یعنی موضوعات اجتماعی فقط با اجتماعی شدن قابل حل است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نخستین همایش «مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام» که صبح امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: مطالعات و كارهاى علمى و مقالاتى كه نوشته مى شوند بايد ناظر به حل مسئله باشند، ما در کشور به سندرمی دچار شدیم که مجموعه‌های تحقیقاتی فراوان داریم همینطور کارهای نظری و کلی گویی و سطحی نگری هم وجود دارد که با وجود تحقیقات و مطالعات زیاد اما اثرگذار نیست.

وی در ادامه افزود افزود: مشکل ديگر اين است كه بین محققان و مجریان ارتباط برقرار نمی‌شود و اگر ارتباط هم باشد فهم مشترک از مسائل وجود ندارد لذا هر شخصی مسیر خود را می‌رود.

وزیر کشور ادامه داد: بنده به عنوان مسئول و معلم دانشگاه هم علاقمند به کار تحقیقاتی هستم و هم معتقدم باید از مطالعات تحقیقاتی و يافته هاى علمى در حل مسائل اجتماعى، اقتصادى و سياسى استفاده کنیم.

رحمانی فضلی با تاكيد بر اينكه هر مقاله‌ای که منجر به حل يك معضل و مسئله نشود قابل قبول نيست، تصريح كرد: باید بزرگترین مشکل کشور که آسیب های اجتماعی است را حل کنیم و قطعا هم قابل حل است البته كار سختى است ولی با تحقیقات کاربردی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وى با بیان اینکه تنوع مواد مخدر در جهان از ۲۰ به ۷۰۰ نوع رسیده است، گفت: برای انواع و اقسام رفع نياز انسان از زیبایی و لاغری و تمرکز تا انواع موضوعات مواد مخدر ساخته شده است.

وزير كشور با بيان اينكه میزان شیوع مواد مخدر در دنیا رقم ۲۵ درصدی را نشان مى دهد، افزود: در حوزه تریاک، میزان کشف اين نوع مواد در سال گذشته به ٨٠٠ تن رسیده همچنين در مبارزه با مواد مخدر حدود ٢٠ هزار عملیات انجام داده ایم.

رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود گفت: ما با موضوعى تحت عنوان تغییر نسل و سبک زندگی مواجه ايم كه تنها در مسئله آسیب‌های اجتماعی خلاصه نمى شود، ٦٠ سال قبل زندگي ما با ٤٠ سال قبل خود تغییر چندانی نداشته و حتی با صد سال قبل هم تفاوت چندانی نداشته اما در شرایط کنونی با سرعت غیر قابل وصف در تغییرات مواجهیم.

وی افزود: محور این تغییرات و سازمان یافتگی آن هم بر محور تفکرات لیبرالیستی و کاملا مادی گرایانه است زیرا کسانی که برای این تغییرات برنامه‌ریزی می‌کنند قدرت دارند و ابزار دست آنهاست و به دنبال منافع و مصالح خود هستند.

وزير كشور تاكيد كرد: وقتی تجارت مواد مخدر ٦٠ میلیارد دلار در دنیاست پس به راحتی قابل چشم پوشی نیست و در كشورهاى غربى كه مدعى مبارزه با پولشويى هستند ميبينيم كه اين ٦٠ ميليارد دلار در بانكهاى آنها مى چرخد لذا باید بگویند که مبدا و مقصد این ۶۰ میلیارد دلار کجاست؟

رحمانى فضلى افزود: چند درصد علوم ما در حوزه‌های انسانی و اقتصادی و فرهنگی تولید خودمان است؟ چقدر تحت عنوان علوم اسلامی نظریه های سکولار را تبیین می‌کنیم؟ چه تسلطی بر محتوای رسانه داریم؟ چه کسی مسئول هماهنگ كردن، سازماندهى كردن و مقابله، مواجه و خنثی کردن آسیبهای رسانه ای درکشور ما است؟

وزیر کشور تصريح كرد: این همه دستگاه فرهنگی و رسانه داريم و اين همه هم پول خرج مى كنيم بنابراين چطور نمی‌توانیم یک سایت را از نظر محتوایی کنترل کنیم که باورهای اخلاقی و اعتقادی ما را نابود مى كند؟ بايد به اين تغييرات پاسخ دهيم.

رحمانى فضلى گفت: تلاش‌های مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای ما حجت است که در این حوزه وارد شویم و ما باید امر ایشان را در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی انجام دهیم.

وي با تاكيد بر لزوم تعريف دقيق از نشاط گفت: نشاط يعنى رضايت درونى انسان، از طرفى شادى هم جلوه بيرونى نشاط است و اشكالى هم ندارد و همه در حدود الهى بايد دنبال آن باشند، برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که خنده را گناه می‌دانند ولی جامعه بدون نشاط کارایی لازم را ندارد.

وزير كشور با بیان اینکه آموزش و پرورش و خانواده نخستین پایگاه‌ها برای مصون‌سازی افراد هستند، گفت: باید فرزندانی چنان قوی تربیت کنیم که در برابر تمام طوفان‌ها قدرت تدافع و تهاجم داشته باشند.

رحمانی فضلی افزود: ما از میانگین بین‌المللی در بحث آسیب‌های اجتماعی پایین‌تر هستیم زیرا هنوز اصالت فرهنگی و باورهای عمیق ما کارایی دارد و شب‌های احیا، عاشورا و تاسوعا برقرار است هرچند که دشمنان این‌ها را نشانه گرفته‌اند و به شدت در زمینه کمرنگ کردن باورهای اعتقادی ما فعال هستند به طوریکه در اعتراضات و شعارهای سازمان یافته در ناآرامى هاى اخير تحلیل‌ها نشان می‌دهد شعارهایی که برنامه‌ریزی شده است برعلیه مقدسات بوده و این باورها تحت نشانه آنهاست در حالیکه ما باید از آنچه داریم به شدت دفاع کنیم.

وى تاكيد كرد: ما باید امید، اعتماد و نشاط ایجاد کنیم و باورهایمان را با زبان قابل فهم يعنى از طريق دل و قلب ترویج کنیم به طوریکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید مردم محور انجام کار باشند یعنی سهولتی ایجاد کنیم که مردم وارد صحنه شوند.

وزير كشور در زمينه ميزان شيوع مواد مخدر در كشور گفت: در حال حاضر ۳ تا ۴ درصد کل جامعه ما درگیر آفت‌ مواد مخدر هستند و ٩٦ درصد ديگر پاك هستند، و قطعا اين ۹۶ درصد مى توانند متولي شوند و اين تعداد اندك را پاك كنند. بنابراين حل مسائل اجتماعى با اجتماعى شدن قابل حل است.