وزير آموزش‌وپرورش:

هيچ عرصه‌اي براي ظهور بروز خلاقيت‌ها به ‌اندازه آموزش‌وپرورش نيست

به گزارش نویدتهران،وزير آموزش‌وپرورش در سي و چهارمين اجلاس مديران و روساي آموزش‌وپرورش سراسر كشور؛ با بيان اين كه هيچ عرصه‌اي براي ظهور بروز خلاقيت‌ها به ‌اندازه آموزش‌وپرورش نيست، اظهاركرد: تعليم و تربيت، كاري سنگين، بزرگ و خطير است.

محسن حاجي ميرزايي در اولين روز از سي و چهارمين اجلاس مديران و روساي آموزش‌وپرورش سراسر كه با «شعار فناوري‌هاي نوين، استمرار يادگيري، تربيت تمام ساحتي» در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري، با حضور معاونان و مديران حوزه ستادي و همچنين حضور مديران كل آموزش‌وپرورش و روسا و مديران ادارات آموزش‌وپرورش در مراكز استان‌ها و به‌صورت ويدئوكنفرانس برگزار شد، با تسليت ايام شهادت سيدالشهدا عليه السلام ويارانش و سالروز شهادت امام سجاد عليه السلام و با گراميداشت ياد و خاطر شهيدان رجايي و باهنر اظهار كرد: اهتمام شايسته به هر مسئوليت نيازمند درك دقيق از آن مسئوليت است.

وي مشاغل را بسيار متنوع و زياد دانست و گفت: در ميان همه مشاغل، آن حرفه‌اي كه موضوعش انسان است از شرافت و كرامت بزرگي برخوردار است معلمي است؛ لذا اگر شغلي برتر از معلمي بود خداوند پيامبران را براي آن مبعوث مي‌كرد.

حاجي ميرزايي تصريح كرد: تعليم و تربيت، كاري سنگين، بزرگ و خطير است بنابراين اگر دائماً شكرگزار اين فرصت خدمتگزاري باشيم بازهم نمي‌توان شكر اين نعمت با ارزش را به‌جا آورد.

وي بر بهره‌مندي و درك فرصت تعليم و تربيت تأكيد و با اشاره به سخني از حضرت علي عليه السلام عنوان كرد: يكي از بهترين فرصت‌ها همين فرصت آموزش است كه در اختيار ما قرارگرفته است بنابراين ازآنجاكه اين‌يك فرصت بزرگي است كه در اختيار ما قرار دارد، بايد خودمان را در حد و اندازه آن بزرگ كنيم، لذا بايد اهميت موضوع را درك و شكرش را به‌جا آوريم.

وي با اشاره به شيوع ويروس كرونا، اظهاركرد: با پديده غيرقابل‌پيش‌بيني روبه‌رو شديم و اين موضوع همه مناسبت‌ها ازجمله امر آموزش را تحت تأثير خود قرارداد.

عضو كابينه تدبير و اميد افزود: در ادبيات جهان از اين دوره به‌عنوان آموزش در دوره بحران ياد مي‌كنند زيرا هيچ تصويري از آينده اين بيماري نداريم لذا در ميدان ابهام بايد گام برداشت.

وي ادامه داد: در شرايطي هستيم كه خانواده‌ها نگران فرزندانشان هستند و متأسفانه برخي هم به اين نگراني خانواده‌ها دامن مي‌زنند.

حاجي ميرزايي اظهار كرد: وقتي در موقعيت جديد قرار مي‌گيريم نيازمند هوشياري كامل هستم امروز عرصه، عرصه توجه به همه جزئيات و هوشياري كامل است.

وي ادامه داد: فلسفه وجودي آموزش‌وپرورش، آموزش به كودكان و نوجوانان است كه كرونا اين فلسفه را با مخاطره مواجه كرده است؛ بنابراين بايد ديد در اين شرايط چه فعاليت‌هايي مي‌توان انجام داد و توانايي ما چقدر است.

وزير آموزش‌وپرورش تصريح كرد: نبايد وضعيت غيرمنتظره تعادل‌ها را بر هم زند ما بايد قدرت خود را امتحان كنيم و عزم جدي براي رويارويي با موقعيت‌هاي جديد را داشته باشيم.

وي ادامه داد: به‌مرورزمان خيلي از كارهاي ما تبديل به رويه مي‌شود اما در شرايط جديد در موقعيتي هستيم كه بايد همه ظرفيت‌ها را ارائه دهيم زيرا كرونا همه ظرفيت‌ها را به چالش كشيده است.

عضو كابينه تدبير و اميد اظهار كرد: كرونا با همه آلامي كه ايجاد كرد در كنارش فرصت‌هايي را نيز ايجاد كرد، لذا اين پديده فرصت ظهور و بروز قابليت‌هاي جديد است البته اين فرصت دير يا زود تمام مي‌شود اما بايد ديد آيا توانستيم از موقعيت ايجاد شده به‌طور درستي استفاده كنيم، لذا ضروري است از تمام فرصت‌هاي پيش‌آمده به نحوه احسن استفاده كرد.

وي بابيان اينكه با مخاطراتي ناشي از شرايط ايجاد شده روبه‌رو هستيم لذا بايد در پيوند و ارتباط قوي شويم، اظهار كرد: در شرايط كنوني تحت نظارت ملي هستيم و در خانه همه مردم هستيم و به‌طور روزانه مشاهده مي‌شويم لذا اگر درست عمل كنيم همه متوجه مي‌شوند و چنانچه درست عمل نكنيم همه جامعه متوجه مي‌شوند.

وي بر نظارت خانواده‌هاي نگران بر عملكرد آموزش‌وپرورش اشاره و اعلام كرد: قبلاً خانواده‌ها كودكان را در مدرسه تحويل مي‌دادند و همان‌جا هم تحويل مي‌گرفتند و كاري به فرايند آموزش نداشتند اما كرونا اين موضوع را تغيير داد و اين مهم را محقق كرد و خانواده‌ها در امر آموزش مشاركت داد.

وزير آموزش‌وپرورش با اشاره به آياتي از قرآن گفت: غفلت انسان در مورد چيزي كه در خصوص آن مورد سؤال قرار مي‌گيرد مذموم است.

وي افزود: كرونا ما را يك‌مرتبه و به‌طور ناگهاني در يك زيست‌بوم جديدي پرتاب كرد البته فرصت‌هاي خوبي را براي ارتقاي كيفيت آموزشي فراهم كرده است شايد اين موضوع عرصه‌اي باشد كه جهشي را در آموزش ايجاد كند.

عضو كابينه تدبير و اميد تصريح كرد: در شرايط كرونايي كه تعادل‌ها و تناسب‌ها به هم مي‌خورد ممكن است در اين جابجايي‌ها، آنچه بالا باشد، پايين بيايد و يا پايين بالا برود، لذا گاهي مشاهده مي شود در آموزش‌هاي مجازي دانش‌آموزاني در مناطق محروم از آموزش‌هاي يك معلم مجرب برخوردار مي‌شوند.

وي ادامه داد: معلمان در جغرافياي ايران به‌صورت عادلانه توزيع نشدند و نمي‌شوند اما فضاي مجازي اين امكان را به ما مي‌دهد تا عدالت آموزشي را برقرار كنيم و اين موضوع مي‌تواند حتي پس از كرونا ادامه يابد.

حاجي ميرزايي گفت: با هر دو اپراتور شبكه موبايل مذاكره كرديم آن‌ها سيم‌كارت شاد ويژه دانش آموزان عرضه مي‌كنند و اينترنت ارزان و مناسب دانش آموزان ارائه مي‌دهند.