وزير آموزش وپرورش در گردهمايي مشترك معاونين ومديران كل :

همكاري، اعتماد و انسجام سه مولفه موفقيت يك تيم است

به گزارش نویدتهران،وزير آموزش وپرورش در گردهمايي مشترك معاونين ومديران كل گفت: آموزش و پرورش با روحيه همكاري و همدلي و استفاده از ظرفيت همه بخش ها، به يك سازمان موفق تبديل مي شود.
سيد محمد بطحايي با تجليل ازهمه مديران ومعاونيني كه در سال هاي اخير در حوزه هاي ستادي خدمت نمودند واكنون در جاهاي ديگر مشغول خدمت هستند، گفت: موضوع تيم وكار تيمي درآموزش وپرورش بسيار مهم است وتوجه به آن بسيار ضروري است، غافل شدن ازمفهوم تيم وكار تيمي، ما را از اهداف نظام تعليم وتربيت دور مي كند.

وي ادامه داد: اولين موضوع مورد نياز كارتيمي، مهارت هاي موردنياز است كه افراد بايد مهارت هاي فردي مورد نياز را دارا باشند تا بتوانند تيم را همراهي كنند بنابراين اگر اعضاي تيم مهارت هاي لازم براي تعامل باساير اعضا وهمچنين توانايي حل مسئله را نداشته باشند، اهداف تيم محقق نخواهد شد.

بطحايي افزود: برخي اوقات شاهد آن هستيم كه افراد به جاي مهارت حل مسئله بطور دائم، از صورت مسئله سخن مي گويد ومهارت حل مسئله را ندارند .

وي تصريح كرد: ممكن است همه افراد تمام مهارت هاي لازم رانداشته باشند اما در يك حوزه مهارت دارند وهمكاري لازم را نيز باساير اعضا دارند واين موفقيت تيم رادرپي خواهد داشت.

وزير آموزش وپرورش خاطرنشان كرد: در يك دستگاه وسازمان، گروهي موفق است كه خود را تبديل به تيم كند و روحيه همكاري و همدلي را افزايش دهد.

وي ادامه داد: براي تحقق اهداف يك تيم، اعضا بايد از چهار مرحله عبور كنند اولين مورد مرحله شكل گيري است، وافراد در اين مرحله سعي مي كنند مهارت خود را به ساير اعضا نشان دهند واين موضوع يك امر طبيعي است وسايرين بايد تحمل كنند تا تيم شكل گيرد.

عضوكابينه تدبير واميد اضافه كرد: مرحله دوم طوفاني شدن است كه بسيار مهم مي باشد وافراد سعي مي كنند با توجه به تجارب خود ايده هاي خود را اثبات كنند وآنها را در دستور كار تيم قرار دهند وبه همين دليل افراد مهارت شنوايي كمتري داشته و بيشتر تلاش مي كنند نظرات خودشان را بر روح سازمان حاكم كنند وممكن است دراين مرحله ايده هاي افراد جاي اهداف تيم را بگيرد وخطراتي ازجمله متلاشي شدن تيم و يا انشقاق در تيم، به وجود آيد ودر نهايت تيم تنزل پيدا كند وتبديل به گروه شود واهداف گروه جايگزين اهداف تيم شود ودر عين حال ممكن است ظاهر تيم حفظ شود اما اهداف موردنظر محقق نخواهد شد.

وي افزود: :در كار تيمي مهم نيست افراد چقدر حرف مي زنند بلكه آنچه مهم است اين است كه افراد اهداف تيم را تا چه ميزان محقق كرده اند اعضاي تيم نبايد نسبت به هم موضع بگيرند.

بطحايي سومين مرحله كارتيمي را مرحله تعادل برشمرد وتصريح كرد: اگر اعضا از مرحله پر خطر دوم به سلامت بگذرند، مرحله تثبيت مي رسد ودر مرحله چهارم تيم به مرحله كارآمدي خواهد رسيد و همه اعضا ارزش گذاري شان بر روي ساير افراد براساس سهمي است كه افراد در پيشبرد اهداف تيم بر عهده داشتند.

وي ادامه داد: همكاري، اعتماد و انسجام سه مولفه وعنصر مهم براي موفقيت تيم است. بنابراين تا آنجا كه ممكن است تعارض بايد در تيم كاهش پيدا كند وانسجام دائما در حال افزايش باشد واعضاي تيم برنده شدن رابراي همه بدانند ودائما به موفقيت تيم بينديشند واعضا نبايد خودشان را از سايرين جدا بداند.

وزیر آموزش وپرورش در خصوص سند تحول گفت: با طراحی برنامه هایی باید فاصله بین آموزش و پرورش با جامعه را کاهش دهیم و در این راستا عکس العمل های به موقع آموزش وپرورش در حوادثی که پیش می آید و همچنین حساسیت بالا در برابر مسائل مرتبط با آموزش وپرورش است.

وی از ابلاغ برنامه ها ی سال۹۶ در ابتدای سال به استان ها براساس سند تحول خبر داد و خاطرنشان کرد: از حوزه های مختلف ستادی می خواهم صورت وضعیت میزان اجرای سند تحول را ارائه دهند. البته تاکنون گزارش اقدامات انجام شده به اینجانب ارسال شده است.

وزیر آموزش وپرورش درخصوص نحوه ارزیابی از کیفیت اجرای سند تصریح کرد: براساس سامانه طراحی شده در خصوص تحقق اهداف سند تحول در حوزه های مختلف، درصد اجرایی شدن اهداف باهم متفاوت است و ۲۳ هدف جزو لایه اول اهداف هستند وتعیین راهکارها نیز جز اهداف بعدی است.

وی ادامه داد: درسال جاری علاوه بر برنامه های سال ۹۶ ، پروژه هایی را نیز اجرایی کردیم که می توان به موضوع مهارت آموزی، آموزش وتوسعه مهارت های زندگی، اجرای نظام سنجش صلاحیت حرفه ای مدیران،آموزش ویژه خانواده ها، تولید برنامه های ویژه مناطق، آموزش مستمر برای مدیران مناطق، اشاره کرد.

وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: خانواده ها وآموزش وپرورش باید همسو باشند تا تربیت صحیح محقق شود، وضروری است برنامه هاي ويژه اي برای آموزش والدین ارائه شود.

وی ادامه داد: زمینه ای باید فراهم باشد تا معلمانی که شایستگی مدیریتی را دارند بتوانند کاندید شوند و همچنین ازظرفیت تشکل ها نیز باید بیش از پیش استفاده شود ودایره انتخاب مدیران باید از سطح رئیس منطقه فراتر رود.