ديدار صاحب‌نظران علوم تربیتی و اساتيد دانشگاه با وزیر آموزش‌وپرورش؛

لزوم همفكري و همكاري فشرده دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش

به گزارش نویدتهران،در ديدار صاحب‌نظران علوم تربیتی و اساتيد دانشگاه با وزير آموزش‌وپرورش بر همكاري آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها تأکید شد.
در ادامه سلسله نشست‌هایی که از سال ۹۶ در وزارت ‌آموزش‌وپرورش با حضور اساتید دانشگاه‌های علوم تربیتی تهران برگزارشده بود، در اولین روزهای کاری سال جدید، این نشست با حضور رؤسا و اساتید دانشکده‌های علوم تربیتی دانشگاه تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهرا برگزار شد.

در این دیدار، سید محمد بطحایی با اشاره به گسستی که بین حوزه اجرا و سیستم تئوریک به وجود آمده است؛‌گفت: یکی از حلقه‌های مفقودشده در نظام آموزش‌وپرورش، گسست بین این وزارت به‌عنوان حوزه اجرا و دانشگاه‌های کشور به‌عنوان سیستم نظری و آكادميك است و در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستیم که عموماً راه‌حل‌های آن در دانشکده‌های علوم تربیتی وجود دارد و این گسست سبب عدم بهره‌مندی از دانش و علم اساتید برای حل مسائل پیچیده آموزش‌وپرورش شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش به مشکلات آموزش‌وپرورش در سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از مشکلات آموزش‌وپرورش از ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته ثابت مانده و هنوز حل‌نشده است و دانش و علم آن براي حل بخش زيادي از اين مشكلات در دانشگاه ها وجود دارد كه از اين پتانسيل استفاده نشده است و باید مشکلات را واضح بیان کنیم و از دانشگاه‌ها بخواهیم برای حل این مشکلات ورود پیدا کنند و برای حل آن‌ها باید از علم دانشگاه‌ها استفاده کرد.

بطحايي در ادامه افزود: فاصله اي كه بين اين دو حوزه وجود دارد سبب شده است تا آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها داده می‌شود با واقعیت‌هایی که در اجرا و مدارس با آن مواجه هستیم مطابقت نداشته باشد و برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها پس از ورود به مدارس که بخشي از حوزه اجرا هستند عملانمی توانند از آموزش‌های داده‌شده استفاده و آن را عملیاتی کنند.

عضو کابینه تدبیر و امید با توجه به شرایط فعلی آموزش‌وپرورش کشور گفت: مهم‌ترین مشکل آموزش‌وپرورش در همه حوزه‌ها بی‌تفاوتی جامعه نسبت به آموزش‌وپرورش و فاصله گرفتن از آن است و در این شرایط اگر استنباط می‌شود که مسئولان و سیاست‌گذاران ارشد کشور نسبت به آموزش‌وپرورش کم‌توجه شده‌اند به علت عدم اقبال و توجه جامعه به آموزش‌وپرورش است. این مسئله نتایج متعددی را به وجود آورده است ازجمله عدم اهمیت خانواده‌ها نسبت به فضای آموزشی مدارس و مکانی که فرزندانشان در آن تحصیل می‌کنند و یا عدم توجه به توانایی‌ها و یا مشکلاتی که معلمان فرزندانشان با آن مواجه هستند و برای آن‌ها موضوعاتي از این قبیل اهمیت ندارد.

سیدمحمدبطحایی در مورد برنامه‌های سال ۹۷ وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها کم کردن فاصله آموزش‌وپرورش با جامعه است و برای رسیدن به این هدف باید آنچه به دانش آموزان آموزش می‌دهیم انطباق بیشتری با نیازمندی‌هایی که جامعه و خانواده‌ها دارند، ‌داشته باشد و محتوای آموزشی مدارس ما با این نیازمندی‌ها منطبق شود.

وی در ادامه افزود: محتوای آموزشی در مدارس باعث عدم انگیزش خانواده‌ها و دانش آموزان به مدرسه رفتن می‌شود و در مدرسه‌های ما شادی و نشاط کافی برای افزایش انگیزه وجود ندارد و دانش آموزان در مدرسه دچار سختی و عذاب می‌شوند.

وزیر آموزش‌وپرورش دیگر برنامه‌های سال ۹۷ را تشريح كرد و گفت: سه برنامه مهم برای اصلاح نظام مدیریتی مدارس داریم؛ سنجش و ارتقای شایستگی مدیران، تفویض اختیار به مدارسی که مدیران آن شایستگی لازم را دارند و نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

پس از سخنان وزير آموزش وپرورش، آقايان دكتر افروز، باقري، به پژوه، بازرگان، میر کمالی، درتاج، فتح‌آبادی، قائدي، رضايي زاده، نوابی نژاد و خانم ها دكتر خادمي، بازرگان و پاک‌دامن مطالبي در ارتباط با برگزاري اين نشست‌ها و برنامه‌هایی كه وزير آموزش‌وپرورش مطرح كرده بودند را بيان كردند كه مشروح اين سخنان در آينده منتشر خواهد شد.

شايان ذكر است در اين نشست معاونان وزير آقايان خنيفر، عمادي، فرهاد كريمي، غلامرضا كريمي،زرافشان و توراني از دانشگاه فرهنگيان، مركز سنجش، پژوهشگاه آموزش و پرورش، مركز امور بين الملل، معاونت متوسطه و سازمان پژوهش و برنامه ريزي حضور داشتند.