معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش:

شنیدن صدای کودکان هنر است؛ نباید به‌جای کودکان حرف زد

به گزارش نویدتهران،معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش آزمون‌ها و مقایسه‌های نا به‌جا را لطمه زننده به کرامت ذاتی کودکان دانست و افزود: هنر ما این است که بتوانیم صدای کودکان را بشنویم لذا نباید به‌جای کودکان حرف بزنیم.
رضوان حکیم زاده، درآئین انتخابات انجمن و اولیا و مربیان شهر تهران که درمنطقه 5 تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا، انجمن اولیا و مربیان را محلی برای شنیدن صدای کودکان و محلی برای مشارکت خانواده و مدرسه و دانش‌آموز دانست و اظهارکرد: متعهدیم نسل فداکاری را تربیت کنیم که ادامه‌دهنده راه شهدا باشند.

وی انتخابات انجمن اولیا و مربیان را سرآغاز فعالیت‌های این نهاد مهم برشمرد و افزود: مؤثرترین بسترهای مشارکت والدین در مدارس انجمن‌های اولیا و مربیان است؛ بنابراین اگر خانواده‌ها به‌عنوان ذینفعان اصلی، مشارکت مؤثر داشته باشند. بسیاری از آسیب‌ها کمرنگ می‌شود.

حکیم زاده تصریح کرد: مدرسه و خانواده هرچه هماهنگ‌تر باشند تأثیر آموزش‌ها افزایش خواهد داشت لذا ازآنجاکه جامعه هدف ما دانش آموزان هستند. هنر ما باید شنیدن صدای کودکان باشد.

وی بزرگسال پنداری کودکان را ازجمله عوامل نشنیدن صدای کودکان دانست و ادامه داد: به خاطر داشته باشیم در شورای مدرسه اگر نماینده دانش‌آموز حضور نداشته باشند، صدای کودکان شنیده نمی‌شود، لذا ما یاد گرفته‌ایم خودمان جای فرزندانمان صحبت کنیم. باید رویه‌مان را تغییر دهیم.

آزمون‌ها و رقابت‌ها و مقایسه‌های نابجا به کرامت ذاتی کودکانمان لطمه زده است

معاون ابتداییوزیرآموزش‌وپرورش گفت: اگردر برنامه‌ریزی‌ها نشان دهیم که به اقتضائاتدوران کودکی توجه کرده‌ایم مثل کنجکاوی و خلاقیت این بدان معنی است که صدای او را شنیده‌ایم.

وی با طرح این سؤال که؛ ما چه اندازه به کودکانمان فرصت داده‌ایم خودشان باشند؟ اظهارکرد: برخی خانواده‌ها فکر می‌کنند اگر فرزندشان برچسب نخبهو تیزهوش بخورد کار بزرگی انجام داده‌اند، درحالی‌که اگر به دانشگاه‌ها و بازارکار بروند می‌بینند این ویژگی‌ها متفاوت است.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه با تبلیغات صداوسیما ذهن خانواده‌ها با پیام‌های غلط پرشده است اما کودکی بچه‌هایمان را نابود کرده‌ایم، ممکن است کودکان ما نمره‌های خوبی بگیرند اما این به قیمت شاد نبودن آن‌ها است.

وی اضافه کرد: به دلیل نگرشهای نادرست‌، انتظارات خانواده‌ها از فرزندانشان صحیح نیست، لذا آزمون‌ها و رقابت‌ها و مقایسه‌های نابجا به کرامت ذاتی کودکانمان لطمه زده است.

معاون ابتدایی وزیرآموزش‌وپرورش، انجمن اولیا و مربیان را بستری مناسب برای موضوع مدرسه محوری برشمرد و تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان به معنی مشارکت خانواده، مدرسه و دانش‌آموز برای شنیدن صدای کودکان در مدارس است.

وی با اشاره به اینکه نظام خلقت الهی مبتنی بر تشویق است، گفت: در نظام تربیتی خانواده باید درکنار فضای فیزیکی و علمی خوب مدرسه، یک فضای روانی و عاطفی خوبی نیز فراهم شود تا کودک وقتی وارد مدرسه شود حس کند که چقدر همکاران داخل مدرسه دوستش دارند.