معاون آموزش ابتدایی :

ثبت رکورد ٧ میلیون کتاب‌خوانی و قصه‌نویسی درکشور

به گزارش نویدتهران،معاون آموزش ابتدایی در دیدار وزیرآموزش‌وپرورش با کارکنان این معاونت با اشاره به رویکردهای این معاونت اظهارکرد: با حذف پیک‌های نوروزی و جایگزینی آن با عید و داستان ٧ میلیون رکورد کتاب‌خوانی و قصه‌نویسی درکشور به ثبت رسید.

رضوان حکیم زاده در دیدار وزیرآموزش‌وپرورش با کارکنان معاونت آموزش ابتدایی که در سالن کنفرانس این معاونت برگزار شد، اظهارکرد: معاونت آموزش ابتدایی متولی امر آموزش اصلی‌ترین سرمایه‌های کشوراست که از سرمایه نفت، معادن و … مهم‌تر است و ١٠میلیون دانش‌آموز و نوآموز پیش‌دبستانی و دبستانی داریم که امیدهای آینده ایران اسلامی هستند.

وی ضمن قدردانی از حضور وزیرآموزش‌وپرورش در جمع همکاران معاونت آموزش ابتدایی افزود: در معاونت آموزش ابتدایی سه دفتر دبستان، پیش‌دبستانی و آموزش عشایری و توسعه عدالت آموزشی وجود دارد و با جدیت کارها را پیگیری می‌کنند.

حکیم زاده گفت: در سند تحول بنیادین بر اولویت دوره ابتدایی و نگاه تخصصی برآن تأکید شده است و انتظار داریم این تأکید، ترجمه عملیاتی داشته باشد و در جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مثل بودجه‌ریزی این مهم در نظر گرفته شود.

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: با کمک همکاران تلاش می‌کنیم تا موضوع مهم پاسداشت کودکی و اهمیت دادن به دوران کودکی را به گفتمان تبدیل کنیم و دستاوردهای خوبی نیز داشتیم.

با جداسازی‌ها و غربالگری کودکان مخالف هستیم

وی بابیان اینکه در دوره ابتدایی سه رویکرد اصلی داریم که نقشه راه ما در اجرای سند تحول بنیادین است، گفت: کودک به‌عنوان انسان ارزشمند دارای کرامت است، بنابراین نیازمند تحول در نگاهمان به کودکان هستیم چراکه روش‌ها، رفتارها و تعاملات ما نباید کرامت کودکی را خدشه‌دار کند. در راستای این رویکرد تمامی کودکان برای ما مهم هستند و براین اساس با جداسازی‌ها و غربالگری‌ها مخالف هستیم چراکه پیامدهای اجتماعی خوبی برای جامعه نخواهد داشت.

حکیم زاده تصریح کرد: پرهیز از هرگونه خشونت، اصالت تشویق بر مبنای آیات قرآن و کار گروهی به‌جای رقابت می‌تواند محیط مدارس ما را بانشاط کند و معضلات اساسی جامعه بشری را حل کند چراکه بسیاری از مشکلات و نزاع‌ها از تأکید بر من و فرد شروع می‌شود درحالی‌که توفیق خواهی کاری جمعی است.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی با این دید در دوره ابتدایی اجراشده است، اظهار کرد: به این دلیل که ارزشیابی حلقه آخر است و بقیه اجرا ازجمله روش‌های تدریس و محتوا با آن منطبق نشده است بسته تحولی تدوین‌شده که همه حلقه‌ها را با همدیگر در نظر گرفته است.

مصوبه ٩۵١شورای عالی آموزش‌وپرورش به حذف آزمون‌های زائد منجر شد

حکیم زاده بابیان اینکه دستاورد مهم دیگر معاونت آموزش ابتدایی مصوبه ٩۵١شورای عالی آموزش‌وپرورش است، گفت: برای اولین بار تمام متخصصان در عرصه آموزش‌وپرورش در این خصوص کنش داشتند و با این مصوبه حذف آزمون‌های زائد را داشتیم. چراکه آزمون‌های زائد تربیت را به آموزش تقلیل می‌داد و این دستاورد مهمی است و مراقبت می‌کنیم تا در تمامی مدارس اجرا شود و در این راستا نگرش خانواده و صداوسیما باید تغییر کند و با ما همراه شوند.

معاون آموزش ابتدایی اذعان کرد: رویکرد بعدی ما، تأکید بر هماهنگی آموزش‌ها با ویژگی‌های رشد کودکان است بنابراین در دوره ابتدایی تلاش می‌کنیم تا از بستر هنر، ورزش و فعالیت‌های دست‌ورز استفاده کنیم و فعالیت‌هایی همچون قصه‌خوانی، اتاق‌بازی یادگیری، جایگزینی تکالیف مهارت محور به‌جای مشق شب، حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری پایدار و مهارت محور از این قبیل برنامه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در این رویکرد حذف پیک‌های نوروزی و جایگزینی آن با عید و داستان در نظر گرفته‌شده است، اظهار کرد: در این برنامه ٧ میلیون رکورد کتاب‌خوانی و قصه‌نویسی در کشور به ثبت رسید که با استقبال بسیار خوبی از طرف جامعه علمی کشور مواجه شد.

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: از دانش آموزان خواستیم به قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ خود گوش دهند و قصه‌نویسی داشته باشند و این رویکرد در پرورش مهارت‌های نوشتن، خواندن و خلاقیت دستاوردهای خوبی داشت.

وی با اشاره به جایگزینی برنامه‌های تکالیف مهارت محور با مشق شب گفت: درگذشته جایگزینی تکالیف مهارت محور به‌جای مشق شب معمول بود که با برنامه تکالیف مهارت محور دانش آموزان یاد گرفتند در حساب‌های زندگی روزمره و مدیرت مصرف چگونه عمل کنند.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: در این برنامه انتظار خود را از مدارس بیان کردیم و روش اجرا به مدارس واگذار شد تا با خلاقیت این رویکرد اتفاق بیفتد و خوشبختانه فراتر از تصور ما مشارکت معلمان بروز پیدا کرد ‌.

باید دانش آموزان بدانند علیرغم تفاوت‌های یادگیری، دارای ارزش و احترام هستند

حکیم زاده بابیان اینکه شادابی و نشاط فقط به فضای فیزیکی مدرسه وابسته نیست، گفت: باید این فکر به دانش آموزان منتقل شود که علیرغم تفاوت‌های موجود در یادگیری، دارای ارزش و احترام هستند و به همین دلیل برنامه پرهیز از خشونت را طراحی کرده‌ایم تا به آنان این پیام را بدهیم که شما انسان‌های با ارزش و با احترامی هستید.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه معلم نقش الگویی دارد و نسل آینده را می‌سازد، اظهارکرد: در برنامه توانمندسازی معلمان نقش تربیتی برای معلمان تعریف کرده‌ایم تا از لحظه ورود به کلاس به این باور رسیده باشند که کار تربیتی و پرورشی دانش آموزان یکی از وظایف مهم آنان است.