وزیر آموزش‌وپرورش در دیدار با کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛

باید برای نیازهای واقعی جامعه حرفی برای گفتن داشته باشیم

به گزارش نویدتهران،وزیرآموزش‌وپرورش در دیدار با کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تغيير و تحولات پرشتاب در دنيا اظهار کرد: زمان نداریم که نوید انتظار یک دهه دیگر را براي اصلاح و بهتر شدن بدهیم لذا باید برای نیازهای واقعی جامعه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

محسن حاجی میرزایی در دیدار با کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، بابیان اينكه یک مجموعه برای زنده‌بودن و مؤثر بودن نیازمند انگیزه است، اظهار کرد: در این جلسات مقررشده تا گفت‌وگو با تمام همکاران صورت بگيرد اما عملاً این امکان سلب شده است و از اينكه که نتوانستم سخنان همه شما را بشنوم، ناراحت هستم چراکه به‌شدت علاقه‌مند شنیدن دیدگاه همکاران هستم و شما تجربیات ارزشمند و دانش متفاوت‌تری دارید که کمک‌کننده است.

وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به چند گذاره کلیدی، اظهار کرد: برای ايجاد انگیزش راه‌های متعددی وجود دارد. در انسان‌ها با توجه به فهم، درک و دانش آن‌ها انگیزه ایجاد می‌شود و پایداری انگیزه‌ها متفاوت است. یکی از راه‌های انگیزه بخشی معنا داشتن است و کار کردن در حوزه معنایی فوق‌العاده تأثیرگذار است چراکه موجب می‌شود تا پایداری انگیزه در آن مجموعه افزایش یابد و البته آرمان نیز بايد داشته باشند. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از حیث ظرفیت بالقوه بالاترین ظرفیت معنایی را دارد و به تعبیری قدرتمندترین و سرمایه‌دارترین بخش آموزش‌وپرورش همین سازمان است.

تهي شدن انسان‌ها از معناي زندگي يكي از آفت‌هاي زندگي مدرن است

وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، گفت: خداوند به قومی تمکنی داده است که به قوم دیگر آن را نداده است و برای آن‌ها سمع، بصر و فواد قرار داده است که شنیدن، دیدن و ادراک کردن است. این ویژگی‌ها به تمام انسان‌ها و در زمان تولد به آن‌ها داده می‌شود و اینکه قومی تمکنی دارد در حقیقت امکان برنامه‌ریزی برای سمع دیگران است و هیچ تمکنی بالاتر از تمکن در هستی نیست و هیچ شرافتی بالاتر از آن نیست چراکه عرصه خطیر و مهمی است و اینجا عرصه کار انبیا است.

حاجی میرزایی بابیان اینکه در ازای هر برخورداری باید پاسخي وجود داشته باشد، گفت: یکی از آفت‌های زندگی مدرن در کنار امتیازاتی که دارد تهی کردن عرصه‌ها از معنا است و به‌تدریج انسان‌ها را از محتوای کار دور می‌کند و وقتی انسان از کاري دور شود به ابزار و مهره تبدیل می‌شود که آن کار معنایی ندارد و فقط کسب درآمد است.

حاجی میرزایی گفت: هرچند مهم‌ترین وجه کار تأمین معیشت است اما سرآمد کردن انسان و آشکار کردن ظرفیت‌های عظیم و بالقوه وی نیز از وجوه مهم کار است.

روزمرگي در كارها باعث عدم تاثير وجه عميق و سازنده كارها مي شود

حاجی میرزایی بابیان اینکه متأسفانه چنین کاستی مجموعه ما را فراگرفته است، گفت: در کار و فعالیت‌ها گرفتار روزمرگی شده‌ایم و این موجب می‌شود تا کار وجه عمیق و سازنده خود را نداشته باشد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اينكه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قلب آموزش‌وپرورش است، اظهار کرد: قلبی کارآمد است که تغذیه‌کننده است و حرکت داشته باشد و دائماً پمپاژ کند و خون را به جریان بیندازد و شادابی به وجود آورد و سلامتی را تضمین کند. بنابراين سلامت سیستم آموزش‌وپرورش با معاینه فنی و بالینی این سازمان سنجیده می‌شود و اگر جای دیگری کاستی وجود دارد در این سازمان باید جست‌وجو کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه سازمان باید تغذیه‌کننده این وجه باشد، گفت: در حال حاضر سؤال اصلی این است که تا چه حد تغذیه‌کننده هستیم و اگر این مجموعه نتواند پیوندهای خود را با ارکان نظام آموزشی برقرار کند در حقیقت نتوانسته نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.

حاجی میرزایی بابیان اينكه چه چیزی و چگونه آموزش و یاد می‌دهیم در این سازمان تعيين می‌شود، اظهار كرد: نظام سنجش بخش کوچکی از کار را می‌سنجد و اگر قرار باشد تمام بخش‌ها وارد مفاهیم عمیق‌تر شود و اينكه بدانيم تا چه حد می‌توانیم بگوییم عناصری وارد جریان یادگیری شده است اين كار از طريق سنجش ميسر است لذا بايد مركز سنجش و پايش كيفيت بيشتر درگير شود.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اينكه بايد با ریتم زندگی هماهنگ شویم، گفت: در حال حاضر با تغییرات و تحولات پرشتابی مواجه هستیم و زمان آن را نداریم که نوید انتظار یک دهه دیگر را بدهیم لذا باید برای نیازهای واقعی جامعه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه چرا آموزش‌وپرورش با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است، اظهار کرد: باید معنا و اثر داشته باشیم و اگر به مسائل جامعه پاسخ دادیم به ما اقبال می‌شود و ما باید مهم باشیم تا دیگران نتوانند ما را نبینند.

وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به دوره‌ای که در سازمان نهضت سوادآموزی خدمت کرده است، گفت: در آن دوران گفته شد اگر نهضت سوادآموزی حرفی برای فقر سواد جامعه ندارد، تعطیل شود چراکه نهضت سوادآموزی به وجود آمده است تا درد جامعه را کم کند و ما هم اگر می‌توانیم به نیاز جامعه پاسخ بدهیم باید ادامه دهیم و در غیر این صورت طبق سنت الهی مجموعه‌ای که نمی‌تواند به جامعه پاسخ دهد به حاشیه رانده خواهد شد.

باید سند تحول را به صورت قابل فهم براي دانش آموزان، معلمان و اولیا بيان كنيم

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه باید برای مسائل همین امسال جامعه حرف برای گفتن داشته باشیم، اظهارکرد: در این صورت می‌توانیم اثر خود را آشکار کنیم و اینکه انواع سندها را داشته باشیم فایده‌ای ندارد و البته با تلاش‌هایی که شده سند تحول براي جامعه قابل‌فهم شده است.

وی بابیان اینکه باید از سند تحول بنیادین حرفی گفته شود که با جامعه دانش آموزان، معلمان و اولیا ارتباط پیدا کند، گفت: باید به اینکه مدرسه بخشی از محله و محله بخشی از مدرسه است معنا دهیم و این مفاهیم را برقرار کنیم. آنچه در سند تحول بنیادین آمده است نیاز امروز و فردای ما است و باید آن را مورد عمل قرار دهیم و البته باید با لایه‌های پایین‌تر ارتباط برقرار کند.

گفتمان از فهم و عزم مشترک پیرامون یک موضوع شکل می‌گیرد

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: گفتمان با سخنرانی به وجود نمی‌آید چراکه گفتمان از فهم و عزم مشترک پیرامون یک موضوع شکل می‌گیرد لذا باید سند تحول را طوری بگوییم که برای دانش آموزان، معلمان و اولیا قابل‌فهم و جذاب باشد.

وی افزود: تمام امیدها برای تحول نظام تعلیم و تربیت را در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشي جست‌وجو می‌کنیم و این اتفاق در میدان عمل امکان‌پذیر است لذا اینکه چه چیزی باید به جامعه آموزش داده شود تا انسان را در برابر مخاطرات ایمن و مصونیت می‌دهد در اینجا پیگیری می‌شود.

حاجی میرزایی تصریح کرد: جامعه آن‌گونه عمل می‌کند که آموخته است و اگر امروز عمل جامعه خوب است یعنی ما خوب اقدام کرده‌ایم و اگر این‌چنین نیست کار ما خوب نبوده است.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه تفاوت و تمایز کلیدی بین آموزش‌وپرورش و بخش‌های دیگر است، گفت: مشروعيتي كه آموزش ‌و پرورش در جامعه و بين مردم دارد به مقداري است كه سایر بخش‌ها ندارند لذا خانواده‌ها با اطمينان خاطر فرزندانشان را به ما سپرده‌اند. آموزش‌وپرورش امکان برنامه‌ریزی دارد و مناسب‌ترین و مؤثرترین وقت را در اختیار داریم چراکه دانش‌آموزان در بهترین سن و ساعت‌های زندگی‌شان را در مدرسه هستند و ارتباط در مدرسه به‌صورت چهره به چهره است.

وزیرآموزش‌وپرورش در پايان بابیان اینکه مسئولیت سنگینی در نظام تعليم و تربيت كشور داریم، گفت: تحولات و تغییرات نظام آموزشی در دهه‌های مختلف منجر به تحول نشده است و ما باید تلاش کنیم تا سند تحول بنیادین روی کاغذ باقی نماند چراکه جامعه، اسلام، انقلاب و حیات سیاسی و اجتماعی، عزت و اقتدار ما به این تحول نیازمند است.

شایان‌ذکر است در این نشست تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، به بیان پیشنهاد‌ها و نظرات خود پرداختند و چالش‌ها و فرصت‌های موجود را به گفت‌وگو گذاشتند.