رئیس قوه قضاییه:

از تعطیلی ۵۰۰ واحد تولیدی در کشور با اقدامات قضایی جلوگیری شد

به گزارش نویدتهران،رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه از تمام ظرفیت خود برای رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌ها استفاده می‌کنیم، از اقدامات قضایی در جهت جلوگیری از تعطیلی ۵۰۰ واحد‌تولیدی در کشور طی ماه‌های اخیر خبر داد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار با صنعتگران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی، اجرای قانون را وظیفه همه دستگاه‌ها و بخش‌ها دانست و تصریح کرد: قانون کسب و کار باید در جهت ایجاد فضایی امن و قابل قبول برای کاسب، تولیدکننده و صنعتگر اجرا شود.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: واردات بی‌رویه و قاچاق کالا از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده رونق تولیدند و دستگاه‌ها باید با حساسیت هر چه تمام‌تر در جهت کاهش این عوامل حرکت کنند.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت بازنگاه در خصوص مسائل مالیاتی، بیمه و … که تولیدکنندگان و صنعتگران با آنها مواجهند این امر را نیازمند یک کارشناسی دانست و از استاندار آذربایجان شرقی خواست کارگروهی برای دریافت نظرات صنعتگران و انعکاس آن به مراجع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر تشکیل دهد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعب تخصصی رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی تصریح کرد: به قضات تاکید کرده‌ایم از کارشناسان امین و متخصص در این زمینه بهره ببرند زیرا معتقدیم نظر کارشناسی، قاضی را در جهت کشف هر چه بهتر حقیقت و اتقان رأی صادره کمک می‌کند.

آیت‌الله رئیسی همچنین با بیان اینکه دستگاه قضایی از حل و فصل مسائل جزئی در سطح خود صنوف و جلوگیری از تشکیل پرونده قضایی استقبال می‌کند، بر لزوم پاسخگویی ادارات و سازمانها در قبال اجرای قانون تاکید کرد و گفت: هیچ صنعتگر، کارآفرین و کاسبی علاقه‌ای به رشوه‌دادن ندارد. رشوه، محصول یک نظام بروکراسی اداری پیچیده است. وقتی فعال اقتصادی با تأخیر غیرمجاز در کار خود روبه‌رو می‌شود، ترجیح می‌دهد با پرداخت رشوه کار خود را تسریع کند؛ لذا تسهیل دسترسی به نظامات اداری و کاهش تأخیرهای بی‌مورد و خوان‌های فراوان که به تعبیر مقام معظم رهبری گاهی هفتاد خوان است، روابط ناسالم را کاهش می‌دهد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تأکید بر به‌کارگیری تمام ظرفیت دستگاه قضایی برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌ها اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی بیش از ۳۲ کارخانه و واحد تولیدی با اقدامات دستگاه قضایی از تعطیلی نجات یافته‌اند که این عدد در کل کشور به حدود ۵۰۰ مورد می‌رسد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به بازدید امروز خود از مجتمع ماشین‌سازی تبریز، این مجموعه را یکی از مهمترین جلوه های صنعت در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه در دوره‌ای با خصوصی‌سازی غلط، کار این مجموعه به تعطیلی، کاهش تولید، بیکاری کارگران و تعویق در پرداخت حقوق انجامید و فردی که اهلیت قانونی نداشت، توانسته بود با خرید و فروش ۳۰۰ میلیون دلار ارز، امور این کارخانه را به دست بگیرد. خوشبختانه با ورود دستگاه قضایی به موضوع، امروز شاهد رونق این کارخانه بودیم و معتقدیم با فعال‌شدن تمام ظرفیت این مجموعه عظیم، ان‌شاءالله مجتمع ماشین‌سازی مانند نگینی در منطقه بدرخشد.

رئیس قوه قضاییه، دونرخی یا چندنرخی بودن ارز را موجب تشکیل پرونده‌های فراوان در دستگاه قضایی دانست و یاداور شد: باید هر چه بیشتر به سمت ثبات و آرامش اقتصادی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم پیش برویم و با کمک همه مسئولان، به تک‌نرخی شدن ارز دست یابیم.

آیت‌الله رئیسی درباره خرید تضمینی گندم نیز تصریح کرد: ما در زمینه تولید گندم، بدرستی اعلام استقلال کرده‌ایم منتها با سیاستگذاری صحیح باید خرید تضمینی را به گونه ای پیگیری کرد که با این استقلال، امنیت غذایی و خودکفایی تهدید نشود. بر همین مبنا از سازمان بازرسی کل کشور می خواهم که این موضوع را پیگیری و تهدیدات نسبت به نرخ تضمینی خرید گندم را شناسایی کند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه‌یافتگی نباید موجب تضییع حقوق مردم شود، گفت: اگر یک وزارتخانه به فضایی برای توسعه خود نیاز دارد، باید در این پروسه حقوق افراد حفظ شود. نباید حق تولیدکننده یا کشاورز به خاطر توسعه تضییع شود. این از مصادیق حقوق عامه است که نباید با توسعه‌یافتگی ضایع شود. اگر یک دستگاه قدرتمند است دلیل نمی‌شود حق مردم را ضایع کند زیرا جایگاه قدرت برای انجام وظیفه است، نه تضییع حقوق مردم.

آیت‌الله رئیسی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه امروز علیرغم همه تهدیدات حداکثری دشمن، کشور روی پای خود ایستاده و مردم بانشاط‌تر از همیشه فعال هستند، به تأکیدات مقام معظم رهبری بر رونق تولید و حمایت از کارهای نو و دانش‌بنیان و همچنین اجرای عدالت در همه ابعاد اشاره کرد و افزود: همه آمارها حاکی از پیشرفت کشور و امید به آینده است. شما در خط مقدم جنگ اقتصادی هستید اما تردید نداشته باشید که به مدد اهل بیت (ع) و با تلاش جوانان، صنعتگران و فعالان اقتصادی، آینده‌ای بسیار روشن و تابناک پیش رویمان قرار دارد. اراده نظام، دولت و مسئولان نیز بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای رونق تولید است و ما هم تلاش داریم تا در عین مبارزه با فساد و ایجاد امنیت اقتصادی، در جهت افزایش هر چه بیشتر امید مردم گام برداریم.

براساس این گزارش، در ابتدای این دیدار تعدادی از صنعتگران و فعالان اقتصادی به نمایندگی از سایرین به بیان دیدگاه‌ها، مشکلات و نقطه‌نظرات خود پرداختند.