وزير آموزش‌وپرورش خبر داد؛

اتصال تمامي مدارس به سامانه ملي اطلاعات تا ابتداي شهريور

به گزارش نویدتهران،وزير آموزش‌وپرورش به مناسبت هفته دولت در گفتگو با شبكه خبر بابيان اينكه مشكلات اقتصادي مردم را درك مي‌كنيم، اظهار كرد: الزامي براي پيوستن دانش آموزان به شبكه شاد وجود ندارد و دانش آموزان مي‌توانند از طريق شبكه‌هاي تلويزيوني يا بسته‌هاي آموزشي؛ آموزش‌هاي خود را پيگيري كنند.

محسن حاجي ميرزايي در برنامه تيترامشب؛ بابيان اينكه آموزش‌وپرورش به‌عنوان يك‌نهاد فرهنگ‌ساز و آينده‌ساز است، اظهار كرد: آموزش‌وپرورش مهم‌ترين سرمايه جامعه را به‌عنوان امانت در اختيار گرفته است و آينده مردم در آموزش‌وپرورش شكل مي‌گيرد. كشور و نظام نيز آينده خود را در اختيار آموزش ‌و پرورش قرار مي‌دهد لذا نهادي است كه بايد مأموريت‌ها و وظايف خود را انجام دهد.

توزيع نابرابر فرصت‌هاي آموزشي نقطه عزيمت تمام نابرابري‌هاست

حاجي ميرزايي افزود: مهم‌ترين دستاورد آموزش‌وپرورش دسترسي همگان به آموزش است توزيع نابرابر فرصت‌هاي آموزشي نقطه عزيمت تمام نابرابري‌هاست، اگر فرصت‌هاي يادگيري در جامعه به‌درستي توسعه يابد جامعه مي‌تواند در مسير عدالت حركت كند تا افراد استعدادهاي خود را شكوفا كنند.

وزير آموزش‌وپرورش ادامه داد: اكنون مي‌توانيم بگوييم در تمام كشور دسترسي به آموزش ميسر است در بررسي تعداد كودكان بازمانده از تحصيل، تعداد۱۴۰ هزار كودك در دوره ابتدايي داريم كه بازمانده از تحصيل هستند و كمتر از يك و نيم درصد به دليل عدم آموزش بازمانده از تحصيل شده‌اند.

وي بيان كرد: اين موضوع نشان مي‌دهد چتر آموزش‌وپرورش در سراسر كشور گسترش پيداكرده و فاصله‌هاي بين مناطق مختلف به‌سرعت در حال كاهش است و فاصله بين جنسيت‌هاي مختلف در حال كاهش و گذر تحصيلي در حال افزايش است. اين موضوع نويدبخش اين است كه جامعه ما به فرصت‌هاي مناسبي از آموزش دسترسي دارد.

ارائه آموزش باكيفيت از دغدغه‌هاي آموزش‌وپرورش است

حاجي‌ ميرزايي بابيان اينكه بايد آموزش باكيفيت ارائه شود، گفت: اين موضوع جز دغدغه‌هاي ماست و فرصت‌هاي برابر بايد ازنظر كيفيت همسان باشد. تلاش داريم با تمركز بر محروم‌ترين مناطق و مدارس دولتي اين فاصله را طي و كيفيت مناسب‌تري را براي دانش‌آموزان سراسر كشور مهيا كنيم.

وزير آموزش‌وپرورش افزود: آموزش‌وپرورش مسئوليت تربيت و آماده كردن افراد براي زندگي كردن، ايفاي نقش و پذيرفتن مسئوليت را بر عهده دارد در اين زمينه تلاش‌هاي گسترده‌اي در حال انجام است و مجموعه معاونت پرورشي در حوزه تقويت دانش‌آموزان و مجهز كردن آنان براي قابليت ايفاي نقش اجتماعي و تقويت باورهاي ديني و ارزش‌ها و هويت‌هاي ملي و انسجام ملي تلاش مي‌كند.

وي افزود: موضوع ديگر مصونيت دانش‌آموزان از آسيب‌هاي اجتماعي است بايد جامعه دانش‌آموزان را مصون بداريم. در دو بخش پيشگيرانه و مقابله طرح‌هاي زيادي براي غربالگري رواني و رفتاري دانش‌آموزان انجام مي‌شود تا از اين حيث نيز مورد سنجش قرار گيرند و مداخلات به‌موقع انجام مي‌شود تا دانش‌آموزان آسيبي نبينند.

۱۵ شهريور قطعاً آغاز سال تحصيلي است

وي درباره زمان دقيق بازگشايي مدارس گفت: ۱۵ شهريور قطعاً آغاز سال تحصيلي است با اطمينان مي‌گويم كه از اين تاريخ فعاليت آموزشي در سراسر كشور آغاز مي‌شود. ما حقي به‌عنوان حق دسترسي به آموزش داريم اين موضوع جز تكاليف دولت‌ها است حق سلامت و ايمني دانش‌آموزان را نيز به‌عنوان مأموريت داريم. ما درصدد ايجاد تعادل بين اين دو حق هستيم. بنابراين تمام تلاش ما اين است تاكسي از آموزش محروم نشود و سلامت كسي نيز در معرض خطر قرار نگيرد.

تمام تلاش آموزش‌وپرورش اين است، كسي از آموزش محروم نشود و سلامت افراد نيز در معرض خطر قرار نگيرد

حاجي ميرزايي ادامه داد: با وضعيت غيرمطمئني روبه‌رو هستيم و نمي‌دانيم روزهاي آينده چه وضعيتي داريم زيرا سه شرايط را براي بازگشايي مدارس در نظر گرفتيم؛ اگر روال عادي باشد كار آموزش انجام مي‌گيرد. در وضعيتي كه بچه‌ها مي‌توانند به مدرسه بروند، بايد طبق پروتكل وزارت بهداشت و بر اساس تعداد دانش‌آموزان و مساحت كلاس‌ها دانش‌آموزان را سر كلاس بفرستيم. اگر تعداد دانش‌آموزان از ظرفيت مدرسه و كلاس با رعايت پروتكل‌ها بيشتر شود، دانش‌آموزان را به دو دسته تقسيم مي‌كنيم عده‌اي در روزهاي زوج و عده‌اي در روزهاي فرد به مدرسه مي‌روند.

با شيوع كرونا؛ هدف اصلي عدم محروم شدن دانش آموزان از حضور در كلاس‌هاي درس است

حاجي ميرزايي گفت: در دوره ابتدايي متوسط دانش‌آموزاني كه در كلاس درس هستند در مقايسه با دوره متوسطه بالاتر است، اگر تعداد دانش آموزان بالا باشد و نتوانيم با رعايت پروتكل در دو نوبت آنان را آموزش دهيم در سه نوبت اين آموزش را خواهيم داد. هدف اين است تا جايي كه امكان دارد دانش‌آموزان را از حضور در كلاس‌هاي درس محروم نكنيم.

وي گفت: سال گذشته در شرايطي به سمت فعاليت‌هاي مجازي رفتيم كه دوسوم كلاس درس را پشت سر گذاشته بوديم. درهرحال به‌سلامت دانش‌آموزان توجه مي‌كنيم. ما در شرايطي هستيم كه تصويري از آينده نداريم با اين شرايط تمام تلاش را مي‌كنيم كه واكنش مناسبي مطابق با شرايط داشته باشيم تا از سلامت دانش‌آموزان و آموزش آنان مراقبت‌ كنيم.

الزامي براي پيوستن دانش آموزان به شبكه شاد وجود ندارد/ مشكلات اقتصادي مردم را درك مي‌كنيم

حاجي ميرزايي بابيان اينكه سه‌ونيم ميليون نفر از دانش‌آموزان عضو شبكه شاد نيستند، گفت: اين تعداد از ۱۴ ميليون دانش‌آموز است بنابراين ما اين موضوع را درك مي‌كنيم كه براي خانواده‌ها امكان تهيه ابزار هوشمند ميسر نباشد يا در مناطقي زندگي مي‌كنند كه دسترسي به اينترنت نداشته باشند لذا الزامي براي پيوستن به شبكه شاد وجود ندارد هر فردي كه اين امكان را ندارد مي‌تواند به شبكه متصل نشود.

وي اضافه كرد: در اين صورت بسته خودآموز آموزشي براي آنان تهيه مي‌كنيم تا آموزش آن‌ها متوقف نشود. اين موضوع را نيز به تمام مديران مدارس در سراسر كشور ابلاغ كرديم. لازم است براي تك‌تك دانش‌آموزان طرح آموزشي لازم را داشته باشيم.

مشكلات فني شبكه شاد برطرف شده است

وزير آموزش‌وپرورش درباره زيرساخت شبكه شاد گفت: شبكه شاد مشكلات فني داشت كه تلاش كرديم اين مشكلات را برطرف كنيم ما در سال گذشته ناگزير بوديم در فاصله كمتر از يك ماه شبكه شاد را فعال كنيم تا بتوانيم آن را در جمع محدودي تست كنيم اما امسال ظرفيت‌هاي شاد را توسعه داديم يعني قبلاً ۴ سرويس از طريق اين شبكه در دسترس معلم و دانش‌آموز قرار مي‌گرفت كه اكنون به ۱۱ سرويس افزايش پيداكرده است.

افزايش سرويس‌هاي شبكه شاد به ۱۱ سرويس

وي اضافه كرد: امكان آزمون گرفتن، تكليف دادن و تكليف گرفتن، برگزاري كلاس زنده بين معلم و دانش‌آموز و اختصاص صفحه ويژه به معلم براي بارگذاري درس‌هاي مختلف در شبكه شاد ميسر شده است. برخي از معلمان مي‌گفتند كار در فضاي مجازي وقت زيادي را از ما مي‌گيرد لذا براي تمام پايه‌ها از صفحه اول هر كتاب تا پايان هر كتاب تمام دروس را توليد محتوا و روي شبكه شاد بارگذاري كرديم.

وزارت ارتباطات قبول كرده ميزان ترافيك موردنياز شبكه شاد را تأمين كند

حاجي ميرزايي گفت: يك امتياز ويژه شبكه شاد اين است كه محتوا بر روي آن بارگذاري شده است اما بخش مشكلات ديگر شاد مانند پهناي باند خارج از فعاليت و مأموريت آموزش‌وپرورش است لذا وزارت ارتباطات قبول كرده ميزان ترافيك شبكه شاد را كه موردنياز است تأمين كند. تمام مدارس ما طبق قانون و برنامه تا ابتداي شهريور به سامانه ملي اطلاعات متصل خواهند شد.

طرح ارائه سيم‌كارت‌هاي دانش‌آموزي در ستاد ملي كرونا

وزير آموزش‌وپرورش درباره رايگان شدن اينترنت شبكه شاد گفت: يكي از نگراني‌هايي كه برخي از خانواده‌ها داشتند اين است كه ارتباط دانش‌آموزان به اينترنت دچار مشكل است، لذا تلاش اپراتورها اين است كه سيم‌كارت مخصوص دانش‌آموزي در اختيار آنان قرار گيرد و اين موضوع را در ستاد ملي كرونا مطرح كرده‌ايم.

وي با اشاره به اينكه شروع سال تحصيلي با يك ارزيابي از دانش‌آموزان آغاز مي‌شود به‌خصوص كه در سال گذشته شرايط متفاوتي داشتيم، درباره فعاليت مدارس غيردولتي گفت: در اين شرايط اگر بنا است آموزش مجازي ارائه شود توصيه ما به مؤسسين مدارس غيردولتي اين است كه براي كاستن از هزينه‌ها تعداد افرادي كه آموزش مي‌دهند را بايد افزايش دهند اما شهريه مدارس غيردولتي تابع قوانين است.

حاجي ميرزايي بابيان اينكه شهريه مدارس غيرانتفاعي مشخص ‌شده است افزود: اگر مجموعه‌اي از رقم اعلام‌شده هزينه‌اي را بالاتر بگيرد هيات نظارت به اين موضوع رسيدگي مي‌كند و افرادي كه تخلف كرده باشند بايد پول را برگردانند.

تمام معلماني كه به‌طور تمام‌وقت در مدارس غيردولتي كار مي‌كنند، بايد بيمه شوند

وزير آموزش‌وپرورش درباره بيمه معلمان گفت: تمام معلماني كه به‌طور تمام‌وقت در مدارس غيردولتي كار مي‌كنند بايد بيمه شوند اگر از اين موضوع تخطي شود بايد مورد بازخواست قرار بگيرند. معلمي يك شغل نيست اگر آرامش كافي وجود نداشته باشد نمي‌تواند كار كند و اين موضوع تأثير منفي بر روي روحيه دانش‌آموزان و معلمان مي‌گذارد.

وي درباره به‌كارگيري معلمان بازنشسته گفت: ۱۰۰ هزار نيروي حق‌التدريس داريم كه شروع كارشان قبل از سال ۹۱ بوده است. متعهد هستيم اين افراد را به كار بگيريم در برخي از مناطق كه نياز به نيروي كارآمد داريم و نمي‌توانيم نيروها را تأمين كنيم ممكن است از نيروي بازنشسته استفاده كنيم تا كمبود نيروي خود را جبران كنيم.

حاجي ميرزايي درباره رتبه‌بندي معلمان نيز عنوان كرد: معلمان بايد در رتبه‌هاي متفاوتي متناسب با صلاحيت‌هاي تخصصي، حرفه‌اي و عمومي قرار بگيرند اين كار انجام‌ شده‌ و دولت نيز بر اين اساس معلمان را در ۵ رتبه تقسيم كرده است.

وي اضافه كرد: «براي پررنگ شدن فاصله و امتيازات بين رتبه‌ها، اگر امكانش باشد در سال آينده بودجه بيشتري به آن اختصاص مي‌دهيم كه اين موضوع توجه مجلس را مي‌طلبد، تمام معلمان بر اساس صلاحيت از رتبه يك تا پنج رتبه‌بندي شدند و متناسب با اين رتبه حقوق آنان متفاوت است.

هدف سند تحول حركت نظام آموزشي از حافظه محوري به سمت مهارت محوري و تربيت محوري است

وي درباره اجرايي شدن سند تحول بنيادين گفت: اجرايي شدن سند تحول نيازمند تحولاتي در آموزش‌وپرورش است تا دانش‌ آموزان را از حافظه محوري به سمت مهارت محوري و تربيت محوري ببرد و آنان را در ۶ ساحت تربيتي رشد دهد.

وزير آموزش‌وپرورش گفت: براي اين منظور نيازمند هستيم برنامه درسي را متناسب با اين اهداف تدوين كنيم درگذشته اقداماتي انجام‌ شده كه پيش‌نياز ورود به اين مرحله بوده است امسال تا پايان سال راهنماي توليد برنامه درسي براي تمام پايه‌ها تدوين و تصويب مي‌شود و براساس آن محتواي آموزشي و بسته‌هاي يادگيري تغيير پيدا مي‌كند.

۲۵ بسته تحولي نتيجه محور براي اجراي سند تحول آماده ‌شده است

حاجي ميرزايي بابيان اينكه امسال ۲۵ بسته تحولي را استخراج كرديم كه ويژگي‌هايي ازجمله شورانگيز مبتني برتقاضاي اجتماعي، نتيجه ‌بخشي در مدرسه و در سطح دانش‌آموز دارد، گفت: ۲۵ بسته تدوين و در دستور كار قرارگرفته است. تلاش داريم تا پايان سال تحصيلي جاري بتوانيم تصويري از اجرايي شدن واقعي سند را داشته باشيم.

وي در بحث جذب نيرو گفت: «امسال۲۰ هزار نفر از طريق دانشگاه فرهنگيان و ۲۸ هزار نفر از طريق ماده ۲۸ ، ۲۵ هزار نفر نيز از طريق تبديل وضعيت جذب آموزش‌وپرورش خواهند شد.