سردار تقی مهری:

ضرورت تقویت امداد و نجات هوایی و پایگاه های اورژانس

به گزارش نویدتهران، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بر افزایش اورژانس هوایی و زمینی به منظور کمک به مصدومان سوانح رانندگی تاکید کرد.
سردار تقی مهری در نشست با دادستان کل کشور درباره حوادث رانندگی، اظهارداشت: تعداد جان باختگان از ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر در ۸۴ به ۱۶ هزار نفر تا پایان سال ۹۵ کاهش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در سال ۸۴ با هفت میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو مواجه بودیم که تعداد خودروها در پایان سال ۹۵ به ۱۹ و نیم میلیون دستگاه رسید، گفت: همچنین تعداد موتور سیکلت ها از ۴ میلیون در سال ۸۴ به ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۵ افزایش یافت و در مجموع سال ۹۵، ۳۱ میلیون وسیله نقلیه تردد می کردند.
سردار مهری تعداد دارندگان گواهینامه را بیش از ۲۷ میلیون نفر عنوان و بیان کرد: در سال ۹۵ ، حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه نو شماره گذاری شد و امسال هم بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه افزوده شده است.
وی درباره آمار جان باختگان ناشی از تصادفات اتوبوس ها در درون و برون شهرها، گفت: در سال ۹۲ ، ۱۱ نفر در درون شهرها و ۱۹۶ نفر در خارج از شهرها، در سال ۹۳، ۶ نفر در درون شهرها و ۱۰۱ نفر در برون شهرها، در سال ۹۴ ، هفت نفر در درون شهرها و ۱۷۹ نفر در برون شهرها و در سال ۹۵ ، ۹ نفر در درون شهرها و ۱۶۳ نفر در برون شهرها در سوانح رانندگی جان باختند؛ در چهارماهه نخست امسال، دو نفر در درون شهرها و ۴۲ نفر در خارج از شهرها، در تصادف رانندگی جان خود را از دست دادند؛ در مجموع از سال ۹۲ تا چهار ماه نخست امسال، ۷۱۸ نفر در تصادفات درون و برون شهری اتوبوس ها جان باختند.
وی گفت: در چهار ماهه نخست امسال، مجموع جان باختگان تصادفات رانندگی اعم از سواری، وانت و… ۵ هزار و ۳۷۱ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ نفر کاهش داشته است.
رئیس پلیس راهور ناجا به نصب تجهیزات الکترونیکی و دوربین ها طی سال های اخیر اشاره و بیان کرد: قرار است تا پایان سال آینده ۱۸۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده ها نصب شود که تاکنون ۱۲۰۰ دستگاه نصب شده است که همه اینها به ۳۴ هزار کیلومتر جاده اختصاص می یابد.
این مقام ارشد پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده برون شهری و نیز ۴۵۰ هزار کیلومتر جاده درون شهری وجود دارد، گفت: کلیه جاده های کشور باید به سامانه های ثبت تخلف مجهز شوند تا از این طریق بتوانیم رفتار رانندگان را کنترل کنیم.
به گفته سردار مهری، بیش از ۹۵ درصد حمل و نقل کشور ما زمینی است و از سوی دیگر حمل و نقل ریلی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر است.
وی با اشاره به مقایسه تلفات رانندگی ایران با کشورهای آسیایی و دیگر نقاط جهان، افزود: در آسیا به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه در سال ۱۰ نفر کشته می شوند که این عدد در کشور ما در سال ۸۴ معادل ۳۲ نفر بود که در پایان سال ۹۵ به ۵ نفر کاهش یافت. درحالی که میانگین جهانی ۷/۷ نفر است و در آمریکا ۷/ ۲ نفر است.
سردار مهری افزود: استفاده از وسیله نقلیه شخصی در کشورهای اروپایی بسیار کم است و مردم بیشتر از حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی استفاده می کنند.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به ۳۴۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور بر ارتقاء ایمنی جاده ها و نیز اعمال مجازات های سختگیرانه تر برای رانندگان پرخطر تاکید کرد.
وی در پاسخ به سؤال دادستان کل کشور مبنی بر اینکه آیا در کشورهای دیگر برای رانندگان وسیله نقلیه عمومی، کنترل ها و نظارت های بیشتری صورت می گیرد؟ افزود: آموزش رانندگان بخش حمل و نقل عمومی در برخی از این کشورها بسیار ویژه است به گونه ای که نمرات منفی برای رانندگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با رانندگان خودروهای شخصی بیشتر است؛ در برخی کشورها اگر راننده ای در تصادفی موجب قتل شود شش ماه زندانی و تا ۲۰ هزار دلار نیز جریمه می شوند که این نشان می دهد که قوانین و مقررات دنیا سختگیرانه است.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در کشور ما کسانی که از مواد افیونی و الکلی استفاده می کنند تا ۶ ماه حق رانندگی ندارند و به مراجع قضائی نیز معرفی می شوند.
به گفته وی، در کشورهای دیگر که مصرف مواد الکلی منعی ندارد اگر راننده در صندلی جلو همراه داشته باشد حتماً با او برخورد می شود که این نشان می دهد برای کنترل رفتار راننده در دنیا مقررات سختگیرانه وضع می شود.
سردار مهری افزود: سال گذشته فرمانده ناجا در پیشنهادی به رئیس جمهور درخواست تشکیل ستاد راهبردی برای رسیدگی به تصادفات و جان باختگان را داد که ظاهراً در قالب لایحه ای از سوی وزرای راه و شهرسازی کشور به مجلس ارائه شده است.
وی گفت: هدف از این اقدام این است که در بحث مدیریت سوانح رانندگی در کشور به جز اقدامات کمیسیون ایمنی راه و شورای عالی هماهنگی از ظرفیت سایر اعضای هیئت دولت هم استفاده شود.
رئیس پلیس راهور ناجا بر نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح کشور تأکید و تصریح کرد: هم اکنون ۵۱ هزار اتوبوس در سطح کشور وجود دارد که حدود ۱۸ هزار اتوبوس در حوزه راه فعال هستند و بقیه در داخل شهر و روستا تردد می کنند که تعدادی از این اتوبوس ها فرسوده اند؛ هم اکنون ۴۰ درصد اتوبوس های موجود تهران فرسوده است.
سردار مهری در بخش دیگری از سخنانش به افزایش خواب آلودگی در برخی محورها در استان های سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، یزد و کرمان به سبب جاده های کویری اشاره کرد و گفت: باید مناطق استراحتگاهی در این جاده ها افزایش پیدا کند.
این مقام ارشد پلیس راهور ناجا بر افزایش اورژانس هوایی و زمینی و نیز مجهز شدن هرچه بیشتر تجهیزات پلیس تأکید کرد و گفت: در چند سال آینده تعداد خودروها به حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون می رسد که باید اقبال به هم حمل و نقل عمومی نیز بیشتر شود.
سردار مهری درباره علت تصادفات در ۱۸ روز ابتدایی شهریور امسال، گفت: عمده تصادفات جاده های برون شهری ناشی از سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی و عدم رعایت حق تقدم بوده است.
وی گفت: ما ۱۷۳ کد تخلفاتی داریم که امسال ۴۰ میلیون برخورد با تخلفات شده است که ۳۸ درصد آن به وسیله دوربین بود و بقیه خودروها از سوی مأموران متوقف شدند.
سردار مهری گفت: ۵۰ درصد کسانی که در حوادث رانندگی فوت می کنند در بیمارستان و پیش از بیمارستان است که باید امداد و نجات هوایی و پایگاه های اورژانس تقویت شوند.#