سرلشکر صفوی:

توسعه دیپلماسی اقتصادی و سیاسی در روابط با کشورهای شرق می تواند در مقابله با تحریم ها موثر باشد

به گزارش نویدتهران،دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اینکه نبایستی تنها به کشورهای 4+1 نگاه کرد، 15 کشور همسایه ما ظرفیتهای بسیار خوبی در دیپلماسی اقتصادی و سیاسی هستند گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ، نگاه ما بجای غرب بایستی به شرق باشد ، می بایست برای مقابله با تحریم ها و جلوگیری از تاثیر آن دیپلماسی اقتصادی و سیاسی خود را در توسعه روابط با کشورهای بلوک شرق قرار دهیم.

سردار سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی صفوی ، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا به دعوت سازمان انرژی اتمی و بمناسبت هفته دفاع مقدس در جمع کارکنان و مسئولین این سازمان حاضر با موضوع” تجارب جنگ ، راهنمایی برای اقتصاد مقاومتی و عبور از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط مطلوب” به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تجلیل از فداکاری و روحیه ایثارگری شهیدان و اقشار مختلف مردم در دفاع مقدس با اشاره به ویژگی های زمان حاضر ، گفت: در برهه خاصی از زمان قرار گرفته ایم که از ویژگیهای آن پیچیدگی ، عدم قطعیت و سیالیت و تغییر پذیری در محیط بین الملل و منطقه ای است .

وی ادامه داد: تغییرات و سیالیت صرفا منحصر به مسائل امنیتی نمی باشد و مسائل مختلف سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی روز به روز و در لحضه در حال تغییر و تحول است و مردم جهان مسائل را به لحظه دریافت و درک می کنند. شتاب تغییرات و بهره گیری از فناوریهای نوین ، تمامی سازه های تحلیلی و پیش بینی های آینده را بسیار مشکل می سازد .

سرلشکر صفوی در ادامه با توصیه به خواندن تاریخ گذشته ایران به جوانان افزود: ملتی که تاریخ را نخواند، مجبور به تکرار تاریخ خواهد شد، بایستی کاستی ها ، ضعف ها و قوت های خود را بشناسیم و برای عبور از شرایط کنونی و رسیدن به وضعیت مطلوب کشورمان راهبرد ، برنامه و عزم و اراده داشته باشیم.برداشت ما این است که این انقلاب یک انقلاب الهی است که مورد توجه حضرت بقیه الله اعظم(عج) قراردارد و پایه های آن روی دوش مردم استوار است و این مردم هستند که انقلاب را بوجود آورده و آن را حفظ و حراست و پاسداری می کنند تا بدست صاحبش برسانند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بیان تفاوت ها و شباهت های جنگ در دوران دفاع مقدس و جنگ حال حاضر گفت: برنامه دشمن در گذشته تحمیل جنگ نظامی و در حال حاضر تحمیل جنگ اقتصادی و جنگ عملیات روانی است .

وی افزود: هدف اصلی دشمن در جنگ ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران و حداقل هدف آن لغو قرارداد 1975 الجزایر بود و همه شرائط نشان از آن داشت که عراقی ها پیروز می شوند و قدرت های بزرگ آن زمان یعنی آمریکائیها و شوروی با یکدیگر همکاری داشتند و علاوه بر آنها کشورهای منطقه و چندین کشور دیگر پشت سر صدام بودند و از سوی دیگر در داخل نیز منافقین و ضد انقلاب فعال بودند و در غرب کشور مشکلاتی داشتیم و مسائل امنیتی مان هنوز تمام نشده بود.

سرلشکر صفوی افزود: عراقی ها در شروع جنگ تحمیلی 35 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و در طول جنگ 85 تا 90 میلیارد دلار یا کمک بلاعوض یا وام از کشورهای دیگر گرفتند و در طول جنگ حدود 65 میلیارد دلار هزینه جنگ عراق علیه ایران شد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به برتری تجهیزاتی عراق در طول جنگ گفت: در تمام طول جنگ عراق از نظر تجهیزات نظامی نسبت به ایران برتری داشت و از جمعیت 16 میلیونی خود حدود یک میلیون و ششصد هزار نفرخود را واردجنگ کرده بود و کمبود نیروی انسانی کارگر خود را از دیگر کشورها جبران می کرد.

سرلشکر صفوی با تبیین دلایل پیروزی ایران بر عراق گفت: چه شد که ما در جنگ پیروز و عراق شکست خورد، آیا عراق به هدف خود که ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران بود رسید؟ آیا عراق توانست خوزستان را بگیرد و بر اروند مسلط شودو آیا عراق توانست یک خط از قرارداد 1975 الجزایر را کم کند؟

وی ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل بررسی کرد و صدام و رژیم عراق را رسما به عنوان آغازگر جنگ معرفی کرد ، ما نه یک وجب از خاک و نه حتی یک قطره از آبهای اروند را ازدست ندادیم و آنرا پس گرفتیم و پس از فتح خرمشهر ، طی عملیاتهایی با اجازه امام راحل (ره) وارد سرزمین عراق شدیم و آن را منهدم کردیم و اراده سیاسی خود را به آنان تحمیل کردیم و ابهت صدام را شکستیم .

سرلشکر صفوی در ادامه بااشاره به جنگ اقتصادی و روانی آمریکائیها علیه ملت ایران گفت: واقعیت آن است که در راهبرد ،سیاستهای کلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است ، در دوران اوباما وی اظهار می داشت هدف ما تغییر در رفتار ایران است ، اما در حال حاضر آقای ترامپ رسما عنوان داشته است هدف ما براندازی جمهوری اسلامی ایرا ن است.

وی افزود: سیاست های کلی آمریکا و سیاست رئیس جمهور فعلی آن بشدت تحت تاثیر صهیونیست ها و محافل صهیونیستی نظیر ایپک که قدرت اقتصادی و رسانه ای و البته لابی گری دارد و در سیاست خارجی آمریکا موثر است ، می باشد و در اصل آمریکا رژیم صهیونیستی را ایالت پنجاه و یکم خود می داند و تمامی رئیس جمهورهای آمریکا بایستی بقاء و امنیت این رژِیم را تضمین نمایند تا بر مسند امور تکیه زنند.

سرلشکر صفوی با بیان آنکه قدرت آمریکا افول کرده است ، با توصیف شکننده بودن قدرت آمریکا گفت: هم اکنون قدرت اقتصادی ، سیاسی و نظامی آمریکا افول کرده است و یکجانبه گرایی آمریکا در عرصه های مختلف با شکست مواجه خواهد شد و جهان به سمت چند جانبه گرایی و چند قطبی شدن قدرت در قرن 21 حرکت خواهد کرد.

وی افزود: در چهل سال گذشته آمریکا یی هانزدیک به 27 تجاوز و دخالت نظامی در کشورهای مختلف جهان انجام داده اند و در جنگ عراق و افغانستان بیش از هفت تریلیون دلار از دست داده و بیش از بیست هزار کشته و زخمی داشته اند و پس از گذشت 17 سال در افغانستان و 15 سال در عراق دستاورد قابل توحهی نداشته اند ، علاوه بر آن در موضوع بدهی های خارجی و رواج فقر در داخل ، آمریکا در شرائط نا مناسبی به سر می برد.

وی با گریزی به شرایط سیاسی در جبهه انقلاب در زمان جنگ و الزامات عبور از شرایط فعلی ادامه داد: جنگ که آغاز شد امام راحل (ره) فرمودند مساله اصلی جنگ است و وحدت و عزم و اراده مثال زدنی در مسئولان و مردم در سطوح مختلف پدید آمد و همه عزم خود را بکار گرفتند تا جنگ را به پیروزی برسانیم .

وی ادامه داد: در جنگ اقتصادی و روانی نیز بایستی راهبرد دشمن را درک کنیم ، دشمنان می خواهند تا از طریق جنگ اقتصادی و عملیات روانی نظام را ساقط و مردم را از نظام جدا کنند ، همه بایستی اتفاق کنند و با عزم و وحدت نظر و رویه با این تهدید مقابله تا به پیروزی برسیم، بایستی درمقابل دشمنان وحدت در تصمیم گیری راهبردی داشته باشیم، برخی آمریکا را دشمن نمی دانند ، ولی آمریکا واقعا دشمن ملت ایران است ، نبایستی در تنظیم راهبرد اقتصادی تفاوت دیدگاه تاثیر گذار وجود داشته باشد.

سرلشگر صفوی ادامه داد: لازمه عبور از شرایط سخت فعلی داشتن برنامه های اقتصادی کوتاه مدت ، میان مدت و راهبردی برای حل مشکلات اقتصادی و عملیات روانی دشمن است . ما در جنگ راهبرد داشتیم وقتی شکستن حصر آبادان در پنجم مهرماه انجام شد ما ده عملیات را طرح ریزی کردیم ، هم اکنون نیز بایستی بدانیم در چهار سال آینده چه می خواهیم بکنیم و برای سناریوهای مختلف دشمن طرح های مختلف داشته باشیم.

وی با اشاره به لازمه وجود مدیران با ویژگی های خاص در زمان جنگ و لزوم مدیرانی با روحیه انقلابی در زمان فعلی ، افزود: در صحنه جنگ ما نیاز به فرماندهانی متدین ، شجاع با دانش نظامی داشتیم که با روحیه انقلابی و خطر پذیری علاوه بر مردم داری و مردم یاری این صحنه را فرماندهی کنند ، در این صحنه جنگ اقتصادی نیز در لایه های مختلف مسئولینی نیاز داریم که علاوه بر دانایی و عقل در تصمیم گیری در عین کارآمدی با روحیه انقلابی صحنه مسئولیتی خود را مدیریت کنند، بایستی قوای سه گانه به نوعی وحدت رویه و همگرایی داشته باشند.

سرلشکر صفوی با بیان آنکه در زمان جنگ همیشه نقطه ضعف دشمن را پیدا کرده و نقطه قوت خود را به آن وارد می کردیم ، گفت: ما در جنگ آفند کننده بودیم و زمان و صحنه نبرد را ما انتخاب می کردیم ، در صحنه جنگ اقتصادی نیز ما باید از انفعال و پدافند تبدیل به نیروی تهاجمی شویم و از نظر ما نظامی ها بهترین دفاع هجوم است.

وی بااشاره به تعیین کننده بودن حضور مردم در عرصه های مختلف ، افزود: واقعیت آن است که بدون مشارکت مردم در زمان جنگ پیروز میدان نبودیم ، امام (ره) دو میلیون نفر نیروی داوطلب را به جبهه ها اعزام کرد ، چون ظرفیت تهدید از ظرفیت نیروهای مسلح در آن زمان بیشتر بود ، در جنگ اقتصادی نیز بدون حضور مردم پیروزی اتفاق نمی افتد و بایستی از ظرفیت های مردمی در این حوزه استفاده شود و نقش بخش خصوصی را نیز در این حوزه جدی تر بگیریم.

سرلشکر صفوی با اشاره به ضرورت استفاده از دیپلماسی اقتصادی و سیاسی و نگاه به شرق جهان افزود: از نظر اینجانب که استاد جغرافیای سیاسی هستم در قرن 21 ام قدرت به آرامی از غرب جهان به سمت شرق در حال تغییر است و مبنای این قدرت اقتصاد و فرهنگ و بیداری سیاسی است.

وی افزود: نبایستی تنها به کشورهای 4+1 نگاه کرد، 15 کشور همسایه ما ظرفیتهای بسیار خوبی در دیپلماسی اقتصادی و سیاسی هستند ،همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند که نگاه ما بجای غرب بایستی به شرق باشد ، می بایست برای مقابله با تحریم ها و جلوگیری از تاثیر آن دیپلماسی اقتصادی و سیاسی خود را در توسعه روابط با کشورهای بلوک شرق قرار دهیم.