بیشتر بدانیم؛

نکات مهم رانندگي در برف و باران

به گزارش نویدتهران،اگر تصميم داريد با وسيله نقليه خودتان راهي يک سفر زمستاني شويد، توصيه مي کنيم قبل از سفر يک بار ديگر مقررات رانندگي در جاده ها را مرور کنيد.

يادتان باشد بيشترين آمار مرگ و مير کشور به تصادفات جاده اي اختصاص دارد که در اين ميان اشتباهات فردي و ناديده گرفتن قوانين راهنمايي و رانندگي در اين تصادفات حرف اول را مي زنند.

استفاده از نور بالا در فاصله۱۵۰متري با خودروي جلويي مجاز است به جز در مواقع ضروري مثل مه گرفتگي و درصورت نبود مه شکن در حين بروز کولاک و مه.

پشت فرمان خوراکي و آب نخوريد، تا حد ممکن صحبت نکرده و به سرنشينان نگاه نکنيد و با تلفن همراه صحبت نكنيد.

توجه به ضخامت عاج لاستيک يکي ديگر از مواردي است که بايد رعايت کنيد و براي ترددهاي برون شهري عاج لاستيک شما بايد حداقل سه‌ميلي‌متر باشد.

اغلب رانندگان که مهارت کافي ندارند به محض ورود به معابر خارج از شهر سبقت‌هاي متعددي مي گيرند اين کار در هنگام باران باعث کاهش سطح اصطکاک لاستيک با آسفالت و بروز سوانح خطرناک مي‌شود.

اگر دوست داريد در دل زمستان به جاده بزنيد و از رانندگي در يک هواي برفي يا باراني لذت ببريد بايد تا قبل از جدي شدن بارش‌ها دست به کار بشويد.

رانندگي در ماه‌هاي سرد مهارت‌هاي خاص و البته آمادگي‌ هاي خاصي هم مي‌طلبد گرفتار شدن در جاده‌هاي پر از مه و يخبندان کمترين مشکلي است که ممکن است در هنگام راندن در يک جاده کوهستاني در فصل سرما نصيب شما بشود براي غلبه بر اين مشکلات و هزاران دردسر کوچک و بزرگ خاص اين ايام بايد عجله کنيد.

نخستين گام اين است که از سلامت خودرو خود مطمئن شويد پيشگيري از درمان مهمتر و بهتر است پس اول خودرو را به يک کلينيک برده و به دکتر نشان بدهيد. باطري، چراغ هاي عقب و جلو، کمربندها، رادياتور، ضديخ، روغن، روشنايي، ترمزها، سيستم اگزوز، بخاري، برف پاک‌کن، لاستيک‌ها، سيستم فرمان، شيلنگ‌هاي رابط و سيستم احتراق از جمله مواردي هستند که با شروع فصل سرما بايد تست شوند.

باک ماشين را در فصل زمستان هميشه پر از بنزين نگه داريد اگر مي‌توانيد سرعت برف پاک‌کن‌ها را زياد کنيد تا ديد شما کم نشود.

در شروع بارندگي به دليل چربي‌هاي سطح جاده، لغزندگي جاده زياد مي‌شود در اين‌گونه مواقع با سرعت کم‌تر و رعايت فاصله مجاز رانندگي کنيد.

نصب چراغ‌هاي مه‌شکن جلو مي‌تواند ديد شما را در مه يا برف و باران تا چند برابر افزايش دهد، روي سطوح لغزنده براي جلوگيري از ليز خوردن خودرو يا چرخيدن قسمت عقبي سعي کنيد از فشار پا روي پدال گاز کم کنيد و با کم‌ترين دور ممکن حرکت کنيد.

بهتر است هنگام بارندگي هر چند دقيقه يک بار به آرامي ترمز کنيد که آب روي ديسک‌هاي ترمز خشک شود، چون ممکن است در يک لحظه واقعاً به ترمز کردن احتياج پيدا کنيد که اگر ديسک‌هاي ترمز خيس باشند، ترمز‌ها موفق عمل نخواهند کرد.

در جاده‌هاي کوهستاني و پيچ‌ها سرعت خود را به حداقل برسانيد ممکن است به علت سايه در پشت پيچ‌ها برف و يخ‌ها آب نشده باشند.

در هنگام رانندگي در برف هر چند وقت يک بار باقيمانده برف و يخ را از زير سپر‌ها مخصوصاً سپر جلو و گلگير‌ها تميز کنيد در غير اين صورت، وزن ماشين زياد مي‌شود و آيروديناميک ماشين هم از بين مي‌رود که هر دو باعث مصرف سوخت بيشتر مي‌شود اگر ارتفاع برف روي سطح جاده با يخ و برف سپر جلو يکي شود، احتمال اين که ماشين در برف گير کند، بسيار زياد است.

اگر هنگام رانندگي در زمستان متوجه شديد با افزايش سرعت، آمپر آب بالا مي‌رود، احتمالاً ضديخ ماشين کم شده است در مواقعي که در برف و يخ گير کرديد، باد لاستيک‌ها را کم کنيد تا لاستيک کمي بخوابد در اين حالت ماشين بهتر از برف و يخ بيرون مي‌آيد. داشتن يک موکت يا چند قطعه الوار يا تخته يا فنس‌هاي پلاستيکي در ماشين، مواقعي که در برف و يخ گير مي‌کنيد مي‌تواند کارآيي داشته باشد.