نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی برگزارشد

به گزارش نویدتهران، نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه های داخلی و خارجی برگزارشد.

متن کامل نشست خبری بهرام قاسمی به این شرح است:

سخنگو:

– تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار
– تسلیت به خاطر درگذشت دو تن از همکاران با سابقه وزارت امور خارجه در هفته گذشته
– ابراز تاسف از حادثه سقوط یک فروند هواپیمای باری ۷۰۷ ارتش و کشته شدن خدمه این پرواز

س: پس از اعلام ارسال ماهواره با موشک های ساخت ایران شاهد موضع گیری های آمریکا و فرانسه بودیم. واکنش شما به این موضع گیری ها چیست؟

ج) موضع گیری وزیر خارجه آمریکا و وزارت خارجه فرانسه موضعی غلط است. ایران بعنوان یک کشور مستقل و طبق موازین بین المللی حق استفاده از تمامی تکنولوژی ها را دارد و اقدامات ما در این چهارچوب است و در این مسیر معطل نظر و خواست دیگران نخواهیم بود. سالیان گذشته با یک کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم. متاسفانه طرف اروپایی به تعهدات خود عمل نکرد. جمهوری اسلامی ایران معطل دیگران نخواهد ماند و با استفاده از دانش بومی برای تحقق اهداف خود عمل می کند. امروز خوشبختانه به موفقیت های زیادی در حوزه فضایی نایل شده ایم. این بحث هیچ منافاتی با قطعنامه های سازمان ملل بخصوص قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. اصولا ساختار ماهواره ها و سکوی پرتاب ماهواره ها با ساختار سکوهای پرتاب موشک هاینظامی تفاوت دارد و کاملا برنامه ای غیرنظامی است و به خاطر رصد مسائل اقلیمی و ارتباطات جهانی نیز به این تکنولوژی نیاز داریم.

س: با توجه به رفتارهای تند اروپایی ها بویژه لهستان در روزهای اخیر آیا وزارت خارجه قصد واکنش جدی ندارد؟

ج) وزارت امور خارجه در برابر هرگونه اقدام خصمانه، غلط و بی جا از سوی هر کشوری اقدام مقتضی و سنجیده خود را انجام می دهد. تاکنون اقداماتی انجام شده و در آینده نیز شاهد اقدامات دیگری خواهیم بود. در زمان مقتضی اقدامات انجام شده اعلام خواهد شد.

س: اخیرا اعلام شده که اروپایی اقدامی جدی در مورد اس پی وی انجام نمی دهد. با توجه به اعمال تحریم های جدید اروپا، آیا واقعا اروپا قصد اجرای اس پی وی را دارد؟ یا اینکه قصد شانه خالی کردن از این تعهد را دارد؟ آیا وزارت خارجه نشانه ای جدی از طرف اروپایی در روزهای اخیر در مورد اراده و جدیت آنها در اجرای اس پی وی دریافت کرده است؟

ج) برداشت ما این است که اروپا علاقه دارد این سازو کار را نهایی کند. البته تاخیرهایی دارد. به نظر می رسد زیرساخت های لازم برای عملی کردن این مکانیزم را در اختیار ندارد. آمریکا سعی دارد به هر قیمت ممکن، مانع تحقق این همکاری شود. قطعا ما گلایه مند هستیم. تذکرات لازم به اتحادیه داده شده است. از ابتدا منتظر آنها نبودیم ولی قطعا برای ما کار با اروپا و بحث این سازو کار آزمونی است که ما بتوانیم درباره نوع روابط در حوزه اروپا تصمیم گیری های لازم را انجام دهیم. آنها امید دارند دیر یا زود این سازو کار عملی شود. هنوز علایمی وجود دارد احساس می کنیم اراده و علاقه اروپا برای عملی شدن این سازو کار هنوز وجود دارد. به دلائل بسیاری اتحادیه اروپا و ایران نمی توانند برخی مسائل را به صورت صریح و علنیبیان کنند. امیدوارم در آینده بیشتر صحبت کنیم.

س: آیا اروپایی ها خواسته هایی فراتر از موضوعات هسته ای برای راه اندازی اس پی وی مطرح کرده اند؟

ج) نه، بحث ما با اروپا بحث سازو کار مالی بوده و صرفا تنها موضوعی است که روی آن تمرکز داریم و هیچ موضوع دیگری نمی تواند وارد این حوزه شود. از گذشته بحث های زیادی با اروپا داشته ایم ولی بحث برجام و اس پی وی جداگانه است.

س: یکی از اساتید دانشگاه آمریکایی اعلام کرده است که ایران بیش از اندازه بر روی تضمین های خانم موگرینی حساب باز کرده است. واکنش شما به این موضوع چیست؟

ج) این اظهارنظر یک شخص است که من موضعی در مورد آن ندارم. اما مقامات ایران با جدیت و تعهد رسالت خود را دنبال می کند. این اظهارنظرها در همه مسائل دنیا وجود دارد که خیلی از آنها می تواند دلائل خاص سیاسی و هدفمند داشته باشد.

س: یکی از شاخصه های مطرح برای سنجیدن تعاملات کشورها سفر مقامات کشورها به دیگر کشورهاست. وزیر امور خارجه در ابتدای دولت دوازده مطرح کردند که یکی از اولویت های وزارت امور خارجه منطقه ای است. با بررسی معلوم می شود که سفرهای منطقه ای وزیر امور خارجه به نسبت کل سفرهای خارجی ایشان زیر ۵۰ درصد است. آیا وزارت امور خارجه برنامه ای برای تقویت این بخش دارد؟

ج) من نمی دانستم این اعداد و ارقام وجود دارد وگرنه با خودم ماشین حساب می آوردم. اما در کلیت بیشترین سفرهای سیاسی چه در سطح ریاست جمهور و چه در سطح وزیر به کشورهای منطقه بوده است. عمده سفرهای ریاست جمهوری در حوزه منطقه بوده است. آمار سفرهای وزیر خارجه هم نشان می دهد که این استنباط درست نیست. مثل سفر اخیر وزیر خارجه به هند و عراق که با تعداد زیادی از نمایندگان بنگاه های اقتصادی انجام شده است. خوشبختانه سفر ایشان به عراق نه سفر شبانه بوده و نه کوتاه. برخلاف سفر برخی مقامات دیگر کشورها این سفرها می تواند به عنوان نقطه عطفی در روابط با کشورهای منطقه است.

س: در خصوص دستاوردهای سفر دکتر ظریف به هند توضیح بدهید.

ج) در این خصوص به اندازه کافی اطلاع رسانی شده است. جمع بندی این است که سفری سازنده و مثبت و سفری با تفاهمات جدید بود. انجام این سفر اقدام کاملا مفید و سازنده در برهه کنونی بوده است که امیدوارم تفاهمات صورت گرفته در مرحله اجرا بتواند پیشرفت های لازم را داشته باشد و بتوانیم با هند به عنوان یک قدرت نوظهور در دنیای امروز که از دیرباز با آن رابطه داشته ایم، مناسبات بیشتر و بهتری داشته باشیم.

س: در ماه های اخیر چندین دیپلمات ایرانی از اروپا اخراج شده اند و یکی از دیپلمات ها نیز ۵ ماه است در بازداشت غیرقانونی به سر می برد. این میزان از انفعال در وزارت خارجه در تاریخ کشور بی سابقه است. لطفا توضیح بفرمایید.

ج) من چنین اعتقادی ندارم و با شما و تیتر روزنامه شما هم موافق نیستم. جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را براساس منافع ملی به طور دقیق دنبال می کند و به هنگام، هوشیارانه و در زمان لازم تصمیمات لازم را در پاسخ به اقدامات بی ربط کشورهای کوچک اروپایی اتخاذ خواهد کرد. خشنود نیستیم که در این شرایط خاص، با اینگونه برخوردها، در جهت تضعیف نظام و وزارت امور خارجه و دیپلمات های کشورمان رفتار می شود و وزارت امور خارجه متهم به انفعال و ناکارآمدی می شود. این برخوردها منصفانه و جوانمردانه نیست. کشور ریشه دار ایران دارای فرهنگ انصاف و جوانمردی است و درست نیست با این نوع برخوردها بخشی از نظام را مورد هجمه قرار دهیم.

س: امروز وزارت خارجه لهستان در واکنش به احضار کاردار لهستان بیانیه ای داده بود و گفته بود که برگزاری نشست های بین المللی حق این کشور است. موضع شما چیست؟

ج) فکر می کنم آمریکا و حاکمان ناپخته حاکم بر کاخ سفید سیاست های خاصی را در مجموعه جهان آغاز کرده اند و یکی از آنها تداوم خصومت با مردم و کشور ایران است و لذا سعی کرده اند در روابط خارجی ایران با سایر کشورها مشکل ایجاد کنند. و شاید هدف بزرگتر آنها هم ایجاد شکاف و اختلاف در درون اروپاست به طوری که اروپا نتواند به عنوان یک مجموعه واحد به صورت مستقل به جلو حرکت کند لذا به برخی کشورهای اروپای جدید مثل لهستان تکیه کرده تا با ترتیب دادن یک نشست اهداف خود را دنبال کنند. کاردار این کشور به وزارت امور خارجه احضار شد. مراتب اعتراض کشورمان به این اقدام لهستان به ایشان ابلاغ شد و اقداماتی در جریان است و اجازه نمی دهیم دیگران به بهانه های واهی در جهت تخریب ایران تلاش کنند. لهستان حق دارد در کشور خود کنفرانس برگزار کند اما حق ندارددر این کنفرانس بر خلاف منافع یک کشور مستقل عمل کند آنهم علیه کشوری که در گذشته روابط خوبی با آن داشته است. با در نظر گرفتن سابقه تاریخی روابط ایران و لهستان و بویژه توجه به این مسئله که وقتی لهستانی ها در ایران ساکن شدندمردم ایران نسبت به آنان مهربانی و رافت داشته اند، این برخورد دولت لهستان قابل قبول نیست. اگر قرار است موضوعات غرب آسیا در این کنفرانس مورد بحث قرار بگیرد چرا موضوع فلسطین در آن مطرح نمی شود و هیاتی از این کشور نیز دعوت نشده است. لهستان حق برگزاری کنفرانس را دارد ولی این بدین معنی نیست که اهدافچرا به فاجعه انسانی در یمن نمی پردازد کشورهایی که به دنبال خصومت با ایران هستند را عملی کنند. امیدوارم دولتمردان لهستان با واقع بینی و توجه لازم و دقیق در مسیری که انتخاب کرده اند تجدیدنظر کنند و به یک مسیر منطقی بازگردند.

س:آیا خبر بازداشت یک افسر نیروی انتظامی در فرودگاه مالزی درست است؟ آیا وزارت خارجه موضوع را پیگیری کرده است ؟

ج) این خبر کذب است. در ادامه تخریب وجهه نهادها و مقامات و شخصیت های ایرانی است و جنگی روانی است که علیه ایران شکل داده اند. سردار درویشی که شایع کردند که در مالزی به دلیل کارهای غیرقانونی بازداشت شده است، سفری به مالزی نداشته اند و بازداشت ایشان دروغ بزرگی است که مطرح کرده اند.

س: ظرف ده روز گذشته شاهد اولین تحریم های اروپایی ها بعد از برجام بودیم. همچنین خبرهایی مبنی بر ملاقات ۶ دیپلمات اروپایی با یکی از مقامات وزارت خارجه منتشر شده که گفته می شود آقای عراقچی بوده است و ملاقات کوتاهی بوده است. در خصوص اتفاقات این ملاقات توضیحاتی بدهید؟

ج) ملاقات دیپلمات های کشورها با مقامات وزارت خارجه امری عادی است که به صورت روزانه انجام می شود. چیزی که مدنظر شماست دیدار ۳ سفیر و ۳ کاردار اروپایی است که با یکی از مسئولین وزارت امور خارجه داشتند و گفتگوهایی در خصوص برخی موضوعات بین آنها انجام شده است. آنچه که لازم بوده براساس مصالح و منافع ایرانی ها به دیپلمات های اروپایی گفته شود گفته شده است.

س: واکنش شما به توجیه اروپایی ها در خصوص اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان چیست؟

ج) در مورد موضوعات مختلف توضیحات زیادی داده شده است. اقدامات اروپا در برقراری این تحریم ها برای ایران غیرقابل قبول بود و اعلام شد که ایران حق اقدام مقتابل در برابر این تحریم ها را دارد و اقدامات لازم را بعمل خواهد آورد.

س: یکی از مقامات افغانستان با مذاکرات ایران و طالبان مخالفت کرده است. آیا از نظر وزارت امور خارجه این مخالفت شخصی بوده و یا نظر دولت افغانستان است؟

ج) ما شاهد برخی گفته ها و شنیدن صداهایی متفاوت در افغانستان نسبت به ایران بودیم. مذاکرات ما با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است. روابط بسیار خوبی بین ایران و افغانستان وجود داشته و دارد. ما خواهان صلح و امنیت در این کشور هستیم. بارها با مقامات افغانستان در این خصوص صحبت کرده ایم. بعد از مذاکره با طالبان بلافاصله با مقامات افغانستان صحبت کردیم. از روند صلح در افغانستان بسیار حمایت می کنیم. در این مسیر که مذاکرات افغانی – افغانی است حتما محور و اساس کار باید در دست دولت قانونی افغانستان باشد. هیچ اقدامی را بدون دولت افغانستان نمی پذیریم. از این اظهارنظری که درباره ایران صورت گرفت تعجب می کنم در صورتی که دولت افغانستان در جریان بوده است. برای ما قابل درک نیست که این اظهارات شخصی بوده یا با اطلاع دولت بوده است چرا که تنها ایران نیست که با طالبان گفتگو کرده است. کشورهای دیگریهم در حال مذاکره هستند و هیچ مقامی به آن مذاکرات اعتراض نکرده است. برای همین برای ما این اظهارنظر شگفت آور است.

س: اعتراض مقام افغان به صحبت های دکتر ظریف بود که گفته بودند آینده افغانستان بدون طالبان قابل تصور نیست. آیا این موضع جمهوری اسلامی ایران است؟

ج) من در سوال قبلی توضیح کامل دادم. ما در مسائل داخلی افغانستان دخالتی نداریم. آن چیزی که بیان کردیم راهکاری بود که تصور کردیم می تواند کمک حال دولت افغانستان باشد. سرنوشت مذاکرات گروه های افغانی به خود آنها بستگی دارد. سرنوشت افغانستان را خود مردم افغانستان تعیین خواهند کرد.

س: آیا اطلاعی از محتوای دعوتنامه هایی که برای کشورها برای شرکت در اجلاس لهستان ارسال شده دارید؟ در نامه به چه دستورکارهایی برای اجلاس اشاره شده است؟

ج) اجازه می خواهم در این مورد توضیحاتی ندهم. اشاره کردم در حال برقراری تماس هایی هستیم و بعد از تکمیل اطلاعات در آینده نزدیک در این باره صحبت می کنیم.

س: سطح و ترکیب هیات طالبان در مذاکرات تهران را بفرمایید و آیا وزارت خارجه برنامه ای برای ادامه این مذاکرات دارد؟

ج) ما در وزارت امور خارجه عادت داریم در حدی صحبت کنیم که لازم است. من در مورد سطح هیات و تعداد افراد هیچ اطلاعاتی ندارم که به شما ارائه کنم. ما روابط خوب خود با دولت افغانستان را ادامه خواهیم داد. با حسن نیت مسائل را دنبال می کنیم. اینکه در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد را بعدا صحبت خواهیم کرد و با توجه به شرایط منطقه تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

س: وزارت دفاع اسرائیل گفته است که ۲۰۰۰ نیروی ایرانی در سوریه است و ۲۰۰ حمله نظامی علیه ایران انجام داده است. با توجه به اظهارات اخیر برایان هووک در مورد ایران، آیا از گفتن این حرف ها برنامه ای برای اقدامات آینده دارند؟موضع ایران در قبال این اظهارات چیست؟

ج) سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی روشن است و آن تخریب کشورهای منطقه است. اما امروز آنها دچار سردرگمی اند که موجب گفتن حرف های متناقض توسط آنها شده است. آمریکایی ها به اشتباه به سوریه آمده اند و الان هم حتما باید بروند. من نمی خواهم در مورد آنچه رژیم صهیونیستی دنبال می کند تحلیلی ارائه بدهم ولی این سخنان کذب و فرافکنی است و تلاشی برای جبران شکست های پیاپی این رژیم در منطقه است. آمار و ارقامی که این رژیم هر چند روز یکبار در مورد میزان پروازها و خسارت هایی که وارد کرده اند اعلام می کند اگر توسط کارشناسان جمع آوری و تحلیل شود حتما عدد و رقم که به دست می آید چیزی بیش از همه زرادخانه های منطقه و جهان است که دروغ بودن این عدد و رقم سازی ها را نشان میدهد. این یک دروغ پردازی و یک جنگ روانی برای پیشبرد مطامع شوم آنهااست. ما به درخواست دولت سوریه برای یک کار مستشاری در این کشور بودیم. رژیم صهیونیستی هر آنچه در مورد نیروهای ایرانی در سوریه مطرح می کند دروغ است.

س: در مورد سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه تحلیل های زیادی ارائه شده است. نظر جنابعالی در خصوص این سفرها چیست؟

ج) سیاست دولت آقای ترامپ در قبال ایران و منطقه روشن است. اقدامات آمریکا اصلا خیرخواهانه نبوده و نخواهد بود. سعی دارد با ایجاد درگیری ها در جهان اسلام و منطقه زیرساخت های کشورهای منطقه را از بین ببرد. قطعا این خیابان گردی های منطقه ای پمپئو و بیان اتهامات ناروا به ایران، سیاست شکست خورده ای خواهد بود وروزی می رسد که نه از پمپئو خبری خواهد بود و نه از دیگران! اماایران همچنان پابرجا خواهد بود. ایشان باید از پیشینیان خود یاد بگیرد که با تار عنکبوت بر باد خیلی چیزها نوشتند که امروز اثری از آنها نیست.

س: هفته گذشته شاهد طرح شایعاتی در مورد استعفای آقای ظریف و خروج ایران از برجام بودیم. آیا وزارت خارجه طرح اینگونه شایعات، که اخیرا زیاد هم شده است، راپیگیری کرده است که ریشه و اهداف آنها را متوجه بشود؟

ج) آن چیزی که برای ما روشن است این است که در یک جنگ روانی هستیم و هدف آن تضعیف جمهوری اسلامی ایران در کنار تحریم های ظالمانه آمریکاست. این موضوع هوشیاری ما در حوزه رسانه ها را بیشتر طلب می کند که با آگاهی بیشتری نسبت به کسانی که این خبرها را پخش می کنند، برخورد کنیم. آقای ظریف در همان زمان در هند بودند که این بحث ایجاد شد و تکذیب شد. هدف کینه توزان برخورد با شخصیت های ملی و اثرگذاری است که با تمام توان در خدمت ملت مردم ایران تلاش می کنند. به هر حال دلائل بخشی از این عناد و کینه ورزی روشن است که در طیف های مختلف طبقه بندی می شود ولی به صورت کلی این تحلیل را به ما می دهد که برخی سوداگران اقتصادی این اقدام را انجام داده اند که وضعیت معیشتی مردم را تضعیف کنند.

س: با توجه به اینکه دکتر صالحی روز گذشته اعلام کردند که روند سوخت ۲۰ درصد را شروع خواهند کرد، آیا این موضوع بر وضعیت برجام تاثیری نخواهد داشت؟

ج) ما تاکنون نشان داده ایم که به تعهداتمان در برجام پایبند بوده و هستیم. اینکه در آینده چه اتفاقاتی می افتد بستگی دارد به اینکه طرف های مقابل تا چه حد به تعهدات خود پایبند باشند. هر زمانی که نیاز به اخذ تصمیمی مشخص در این زمینه باشد هیات عالی نظارت بر برجام تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

س: نظر جنابعالی در خصوص این حجم از خروج سرمایه از کشور برای سرمایه گذاری در گرجستان و ترکیه چیست؟

ج) به نظرم آمار و ارقام ارائه شده اغراق آمیز است. روابط ما با گرجستان بسیار خوب است. بعد از لغو روادید بین دو کشور تعدادی از هموطنان اقدام به خرید خانه کردند که بعدا مشخص شد برخی از آنها توسط آژانس های غیرمجاز به دردسر افتاده اند. حدود یک ماه پیش هیاتی از ایران به گرجستان رفت و تفاهماتی صورت گرفت و امیدواریم ایرانی ها با آگاهی کامل اقدام به سفر به این کشور بکنندو با آگاهی از مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو بشوند، از درگیر شدن در مشکلات بیشتر خودداری کنند.

س: چرا رئیس جمهور تاکنون سفری به عراق نداشته اند؟

ج) اخبار نهاد ریاست جمهوری را در اختیار ندارم. من به احترام همکارانم در ریاست جمهوری از بیان جزئیات سفرهای رئیس جمهور معذورم. روابط ما با عراق بسیار گسترده و عمیق است. فکر کنم یکی از بزرگترین بازارهای صادرات غیرنفتی ما عراق است. دو کشوری که به عنوان دو همسایه مصمم هستیم یک رکورد خوب از همسایگی خوب را به جا بگذاریم. تصور نمی کنم مانعی برای انجام این سفر وجود داشته باشد. سفر در سطح ریاست جمهوری باید در زمانی انجام شود که دستاوردهای بزرگی به همراه داشته باشد.

س: اخیرا دو تبعه ایرانی در آمریکا به جرم جاسوسی دستگیر شده اند. واکنش شما به این موضوع چیست؟

ج) سیاست آمریکا نسبت به ایران بسیار مشخص است و از اینگونه اتهامات و رفتارها در قبال ایرانی ها زیاد دارند و هر چند وقت یکبار آن را تکرار می کنند.

س: آیا در جریان سفر دکتر ظریف به عراق در خصوص سازو کار مالی برای کار تجاری و اقتصادی با عراق اقدامی صورت خواهد گرفت؟

ج) همانگونه که گفته ام ما منتظر اس پی وی نمانده ایم و مدل سازو کار مالی با دیگر کشورها را نیز به صورت همزمان دنبال کرده ایم. در این ارتباط مشکلی با عراق نداریم و با دیگر کشورهای منطقه نیز سازو کارهای مالی مشابهی را دنبال می کنیم. نمی توانم راجع به جزئیات این سازوکارهای مالی توضیح بدهم چرا که این تلاش ها دشمنانی دارد که به دنبال خنثی کردن اقدامات و گام های مثبت ما هستند.

س: نظر شما در مورد اینکه چالش جدی وزارت امور خارجه در سال ۲۰۱۹ حفظ حداقل ارتباط با اروپا خواهد بود، چیست؟

ج) این یک بحث مهم است. در این وقت محدود نمی شود به صورت کامل به آن پرداخت. ان شاء الله در یک زمان مناسب به آن خواهم پرداخت.

س: در روزهای اخیر وعده های زیادی در مورد اس پی وی داده شده است. در واکنش به این وعده های اروپایی ها چه زمانی شاهد اقدام عملی ایران خواهیم بود؟

ج) گذشت زمان باعث روشن شدن نقاط مبهم این موضوع شده است. این روند در ابتدا خیلی ساده به نظر می رسید اما بعدها پیچیدگی های آن مشخص شد. بنابراین در زمان لازم عملی نشد. امیدواریم که بتوانیم در این مسیر قدم برداریم. با نظر داشت همه موانع و کارشکنی ها در این راه قدم بر می داریم. اگر به این نتیجه برسیم که بن بستی وجود دارد قطعا با مردم در میان گذاشته خواهد شد.