نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی برگزارشد

به گزارش نویدتهران،متن کامل نشست رسانه ای قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه های داخلی و خارجی منتشر می شود.
س: پس از سفر وزیر خارجه عمان به آمریکا صحبت هایی مبنی بر انتقال پیام ایران به آمریکا مطرح شد. آیا این موضوع را تایید می کنید؟
ج) ما روابط خوبی با کشور عمان داریم و دکتر ظریف هم در هفته های گذشته سفری به عمان داشتند ولی از اهداف سفر وزیر خارجه عمان به آمریکا اطلاعی ندارم.

س: با افزایش تنش ها بین ایران و آمریکا، مطالبی در خصوص احتمال انجام مذاکرات بین ایران و آمریکا در موضوعات منطقه ای مطرح شده است. آیا وزارت خارجه برنامه ای برای انجام مذاکره با آمریکا در موضوعات کلی دارد؟
ج) نمی دانم استنادات مربوط به این خبر چیست و آیا رسمیت دارد و از سوی مقام های رسمی اعلام شده است یا نه؟ کشورهای مختلفی هستند که یک سری مطالبی را در ارتباط با ایران انجام می دهند ولی این مسائل ربطی به بدعهدی آمریکا در خروج از برجام ندارد.

س) سوابق شکایت های ایران از آمریکا در نهادهای حقوقی بین المللی نشان می دهد که معمولا نتیجه ای ندارد و موفق نخواهد شد. آیا در مورد اخیر امیدوارید که شکایت ایران علیه آمریکا در نهایت به نفع ایران باشد؟
ج) ایران برای احقاق حقوق خود از سازو کارهای بین المللی استفاده می کند و از نهادهای حقوقی بین المللی برای احقاق حقوق کشور استفاده می کنیم. شکایت اخیر ایران هم در این راستا و چارچوب صورت گرفته است. در شهریور جلسه استماع برگزار خواهد شد؛ باید دید سیر حقوقی آن چگونه طی می شود. برای صیانت از حقوق خودمان از همه ابزارها استفاده می کنیم. باید صبور باشیم؛ این بحثی حقوقی است و تلاش خواهیم کرد در نهایت به نتایج مطلوب برسد.

س) به نظر شما چرا ترامپ می گوید ایران دیگر کشور سابق نیست و ایرانی ها به ما زنگ خواهند زد!!؟
ج) از خود آقای ترامپ سوال کنید! من نمی توانم ذهن ایشان را بخوانم. ایشان هر روز صبح که وارد کاخ سفید می شود تصور می کند جهان از نو آغاز شده است؛ حرف ها و عملکرد ایشان قابل اعتماد نیست.

س: برخی از مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران ابراز تمایل کرده اند و در داخل هم برخی ها گفته اند اگر نظام تصمیم به مذاکره بگیرد این آمادگی در داخل وجود دارد که مذاکره شود. آیا وزارت خارجه برنامه ای برای انجام مذاکره با آمریکا دارد؟
ج) ممکن است برخی ها در آمریکا آروزهایی داشته باشند. با توجه به شرایط موجود و تداوم اقدامات خصمانه این کشور و اصرار بر ادامه تحریم ها و اعمال فشار بر مردم ایران، شرایط برای چنین بحثی مهیا نیست و فاصله تا تحقق این آرزوی مقامات آمریکایی زیاد است. با این آمریکا شرایط گفتگو مهیا نیست.

س: آقای عراقچی اخیرا گفته اند که اروپایی ها تا ۱۵ مرداد فرصت دارند که پیشنهادات عملی خود را ارائه کنند. مذاکرات ما با اروپایی ها در مورد بسته پیشنهادی در چه مرحله ای است؟
ج) تماس های مستمر ما با اروپا و اروپا با ما ادارمه دارد. خوش بینی هایی وجود دارد. درکلیات علائم مثبتی دریافت کرده ایم. گام های خوبی برداشته شده است. مباحث کارشناسی بر روی مسائل جزئی و فنی همچنان در حال انجام است. امیدواریم به نتایج مطلوبی به نفع تامین منافع ایران برسیم و نهایتا بتوانیم دور جدیدی از همکاری ها و روابط را با اروپا که شریک ماست داشته باشیم.

س: برخی از نمایندگان مجلس معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را مسئول ناکارآمدی مناطق آزاد تجاری در حمایت از کالاها و تولیدات ایرانی دانسته اند. ارزیابی شما چیست؟
ج) معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه مسئولیت تسهیل روابط و هماهنگی ها بین دستگاه های اقتصادی داخلی در روابط اقتصادی خارجی کشور را برعهده دارد و قطعا وضعیت مناطق آزاد تجاری مربوط به دستگاه های دیگری در داخل است. اگر برداشتی غیراز این از شرح وظایف معاونت اقتصادی وزارت خارجه شده است برداشت درستی نیست.

س: اخیرا سفیر فرانسه در تهران با آقای جابری انصاری ملاقات و در خصوص مسائل سوریه گفتگو کرده است. آیا این دیدار نشان دهنده همکاری ایران و فرانسه در مسائل سوریه است؟
ج) ماموریت ایشان در تهران بعنوان سفیر تمام شده و در حال انجام دیدارهای خداحافظی است و در پست جدید، بعنوان نماینده کشورش در امور سوریه منصوب شده است. دیدار با آقای جابری انصاری ممکن است هم درچارچوب دیدارهای خداحافظی و هم در چارچوب پست جدید ایشان بوده باشد.

س: در پایان سمینار سفرا در تهران و با توجه به شرایط منطقه ای و بین المللی، آیا دستورالعمل ویژه ای به سفرا داده شده است؟
ج) سنت حسنه سمینار سفرا از دهه شصت در حال انجام است و تاکنون بیش از ۲۰ بار برگزار شده است. تمامی مسائل مربوط به حوزه سیاست خارجی کشور و تحولات بین المللی و منطقه ای و جهانی مورد بررسی قرار می گیرد و علاوه بر دیدار با مقام معظم رهبری، سران سه قوه هم در جمع سفرا حضور داشته اند و متناسب با مباحث، بسیاری از وزراء و مدیران کشور هم شرکت کردند. در پایان جمع بندی مجموعه آنچه در این مدت مورد توجه قرار گرفته است در قالب دستورالعمل هایی به کلیه سفارتخانه ها ابلاغ خواهد شد.

س: واکنش شما به برنامه برخی از کشورهای غربی و عربی حاشیه خلیج فارس برای ایجاد ناتوی عربی چیست؟
ج) بحث جدیدی نیست و قبلا هم مطرح بود. نامی که انتخاب شده است خیلی تناسبی با شرایط و کشورهایی که در دهه های گذشته ناتو را ایجاد کردند، ندارد. شرایط کنونی منطقه فاصله زیادی در تحقق این ایده دارد هر چند آقای ترامپ نشان داده است که به دلیل ضعف برخی کشورهای عربی و اسلامی، تلاش می کند از درآمدهای نفتی این کشورها برای کسب منافع آمریکا استفاده کند. معتقدم این ایده طرحی ابزاری و سیاسی برای بهره برداری های خاص است.

س: یکی از سناتور های آمریکایی اعلام کرده است که طرحی را برای براندازی نظام ایران براساس مدل فروپاشی شوروی ارائه خواهند کرد. نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟
ج) آنچه ایشان مطرح کرده اند آرزویی خام است. جمهوری اسلامی ایران در ۴ دهه گذشته توانسته است در کنار مردم خود با مقاومت و پایداری آنها در برابر توطئه ها بایستد و از شرایط سخت و دشواری عبور کند. خیلی این ادعاها و طرح ها قابل اعتنا نیستند.

س: در سمینار سفرا آقای روحانی صحبت از اصلاح روابط با کشورهای عربستان، امارات و بحرین کردند. به نظر می رسد مولفه های چنین سیاستی فراهم نیست. وزارت خارجه چه برنامه مشخصی برای تحقق این موضوع دارد؟
ج) رئیس جمهور محترم سیاست کلی کشور در ارتباط مناسب و مطلوب با همسایگان را مطرح کرده اند. ما خواستار ایجاد محیطی امن و با ثبات در منطقه پیرامونی خود هستیم و رسیدن به این مهم، نیازمند کار مشترک همه کشورها برای ایجاد فضای توسعه در منطقه است. طرح این سیاست توسط رئیس جمهور محترم نشان دهنده اهمیت موضوع در سیاست خارجی کشور است. عناصر و نیروهای ثالثی از خارج از منطقه خواستار منطقه ای باثبات و امن نیستند. ما همواره تلاش و اراده جدی خود را برای این مهم نشان داده ایم و امیدواریم سایر کشورها نیز چنین توجه و همیتی را نشان دهند.

س: با توجه به تحولات اخیر یمن، آیا ایران گفتگوهای جدیدی با اروپا در موضوع یمن داشته است؟
ج) به دلیل شرایط وخیم انسانی در یمن، ما دو نشست را با ۴ کشور اروپایی در موضوع مسائل انسانی این کشور داشتیم و با اینکه می دانیم شاید برخی از کشورها موافق این گفتگوها نباشند ولی آن را ادامه خواهیم داد. انجام و ادامه این گفتگوها را به دلیل شرایط یمن ضروری می دانیم.

س: جنگ لفظی بین ایران و آمریکا تشدید شده و به جنگ اقتصادی بین دو کشور منجر شده است. وزارت خارجه چه برنامه ای مشخصی برای این شرایط کشور بر روی میز دارد؟
ج) سیاست ما در قبال آمریکا بعنوان یک کشور با سیاست های خصمانه نسبت به ایران مشخص است. برای برخورد با هرگونه رفتار و اقدام دولت آمریکا را داریم. در خصوص این مسائل هم در سمینار اخیر سفرا به صورت جامع و مفصل بحث شد. قطعا مقامات آمریکایی باید از تاریخ درس بگیرند و جایگاه واقعی ایران را درک کنند وگرنه در آینده مجبور خواهند شد لحن خود را در بیان خواسته هایشان تغییر دهند.

س: هلند با اخراج دو دیپلمات خود عملا بر روی اقدامش در دادن پناهندگی به یک تروریست سرپوش گذاشت و از مسئولیت آن شانه خالی می کند. وزارت خارجه جز احضار سفیر آن هم یک ماه بعد از این اقدام دولت هلند، چه اقدامی انجام داده است؟
ج) وزارت خارجه باید در سیاست خارجی منافع و مصالح کلان کشور را دنبال کند. احضار سفیر یک ماه بعد نبود و یک روز بعد از اقدام دولت هلند بود ولی به دلایل و ملاحظاتی از خبری کردن آن خودداری شد. ما همچنان انجام عمل متقابل را در دستور کار داریم و در زمان مقتضی در مورد آن تصمیم گیری خواهیم کرد. اجرایی شدن این حق بسته به تصمیمات و سیاست های ما دارد.

س: در خصوص دستور کار و برنامه های دکتر ظریف در سفر به سنگاپور بفرمایید.
ج) دکتر ظریف به دعوت دولت سنگاپور بعنوان رئیس دوره ای آسه آن و میزبان پنجاه و یک امین نشست وزرای خارجه آسه آن به این کشور سفر می کند و در این سفر پیمان مودت با این سازمان را امضاء خواهد کرد. این پیمان همکاریهای ما با آسه آن را تسهیل خواهد کرد. ملاقات هایی نیز با همتایان و مقامات خارجی در حاشیه این نشست انجام خواهند داد.

س: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کلیپ هایی که هر ۱۵ روز منتشر میکند سعی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایران را دارد. وزارت خارجه چه برنامه ای برای مقابله با این اقدامات ایشان دارد؟
ج) سوالی نیست که خیلی قابل پاسخ باشد. این رژیم در ادامه جنگ روانی و سیاست های مخرب و خصمانه خود علیه ایران، دست به این اقدامات می زند. ماهیت این رژیم برای مردم ایران مشخص است. قطعا مردم ایران اعتماد و اعتنایی به رژیمی که خونش به دست مردم فلسطین بویژه زنان و کودکان آغشته است نمی کنند.

س: وضعیت انتخاب سفرای کشورمان در چین و هند چگونه است؟ آیا شما بعنوان سفیر به فرانسه می روید؟
ج) وضعیت سفارت چین متفاوت است. دکتر همتی بعد از چند هفته اقامت و حضور در سمینار، به صلاحدید رئیس جمهور بعنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شدند. با توجه به روابط خوب ما با چین، قطعا فرد جدیدی به زودی برای پکن انتخاب خواهد شد. من هم بعنوان سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای در خدمت شما هستم و خیلی به این خبرها اعتنایی نکنید.

س: به نظر می رسد آقای ترامپ به دنبال جنگ با ایران است. آیا فکر می کنید که رئیس جمهور آمریکا در نهایت و با ادامه فشارها به ایران، به جنگ متوسل خواهد شد؟
ج) وقوع آن را محتمل نمی دانم ولی سیاست های خصمانه آقای ترامپ ادامه خواهد یافت. جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این سیاست های خصمانه آماده است و آقای ترامپ هم روزی بازخواهد گشت و به زبان دیگری با ملت ایران صحبت خواهد کرد.

س: وزیر خارجه امارات حمله به نفتکش های عربستان در باب المندب را به تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز مرتبط دانسته است. ارزیابی شما از این اظهارات چیست؟
ج) با وجود این دیدگاه که معتقد به روابط خوب و حسنه با کشورهای منطقه هستیم ولی این حرف ها را در اندازه ایشان نمی دانم و این کشور در اندازه ای نیست که چنین حرف هایی بزند. امارات به همراه دیگر شریکش جنایات زیادی در یمن مرتکب شده اند و باید پاسخگوی آنها باشد و کشاندن پای دیگران به این موضوع رافع مسئولیت آنها در فاجعه انسانی نیست. مردم بی دفاع یمن خود در حال دفاع از کشورشان هستند و ما هیچ ارتباط و کمک تسلیحاتی و نیرویی برای این کشور نداریم.

س: اخیرا یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان ایران را متهم به تسلیح طالبان کرده است. قبلا هم تایمز ایران را متهم به آموزش نیروهای طالبان کرده بود. موضع شما به اینگونه اتهامات چیست؟
ج) قطعا تکذیب می شود و تسلیح هیچ گروهی در افغانستان در دستور کار ما نیست. ما خواستار امنیت و آرامش افغانستان هستیم. کشورهای که مرزهای طولانی با آن داریم و مسائل و اتفاقات آن تاثیر بر ایران دارد. هیچ وقت به دنبال ناامنی و بی ثباتی در این کشور نیستیم و خواهان افغانستانی امن و آرام هستیم. مردم افغانستان باید هوشیاری کافی در برابر اینگونه مسائل داشته باشند.

س: قریب یک ماه از بازداشت آقای اسدی در اروپا می گذرد و مقامات آمریکایی این اتفاق را بهانه کرده و در دیدارهای خود با مقامات اروپایی ایران را متهم به فعالیت های تروریستی می کنند. پرونده ایشان در چه وضعیتی است و چه اقداماتی برای مقابله با این رویکرد آمریکایی انجام شده است؟
ج) آقای اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در وین بودند که به همراه خانواده خود در سفری تفریحی در آلمان به سر می بردند. پیگیری برای رفع سوء تفاهمی که در این مسئله اتفاق افتاده در حال انجام است و امیدواریم به زودی این سوء تفاهم رفع شود. مجموعه این اتفاقات را جنگ روانی علیه ایران به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی می دانیم. این اتفاق و موضوع هلند را باید در این چارچوب دید. عناصری درصدد ایجاد مشکل در روابط ایران و اروپا هستند؛ بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، قرار شد اروپا به انتفاع ایران از این توافق بدون حضور آمریکا کمک کند که همین موضوع موجب شده است به دنبال تخریب روابط ایران و اروپا باشند.

س: برخی از کشورها بعد از خروج آمریکا از برجام از مواضع ایران حمایت کردند و مخالفت خود را با تحریم های ایران ابراز کردند. وزارت خارجه چه سیاستی برای بهره برداری دیپلماتیک از این حمایت ها دارد؟
ج) اقدام نسنجیده آمریکا برخلاف موازین بین المللی و تعهدات این کشور بود و مورد سرزنش خیلی از کشورها قرار گرفت و با توجه به رفتارهای آمریکا در مورد برخی دیگر از موضوعات، برای بسیاری از کشورها مشخص شده است که این کشور قابل اعتماد نیست. خروج آمریکا از برجام در حالی انجام شد که ما پایبند به تعهدات خود بودیم و آژانس هم بارها پایبندی ما را تایید کرده است.

س: با توجه به شروع موج جدیدی از تحریم ها از آبان ماه، آیا در ارائه بسته پیشنهادی اروپا، به زمانبندی خاصی که به آغاز این موج تحریمی باشد، با اروپایی ها رسیده اید؟
ج) ما شاهد اراده سیاسی از سوی اروپایی ها برای برآورده کردن منافع ایران از برجام بوده ایم. مذاکرات خوبی تاکنون انجام شده و در سطوح و بخش های مختلف ادامه دارد. توافقاتی خوبی در کلیات وجود دارد و در مسائل جزئی و فنی نیز مذاکرات کارشناسی همچنان ادامه دارد. ما در مورد زمان یا زمانبندی خاصی توافق نکرده ایم ولی می دانیم که مذاکرات سخت و پیچیده است و امیدواریم مسائل فنی باقی مانده حل و فصل شود.

س: در خصوص بسته تشویقی روسیه به ایران برای خروج کشورمان از سوریه که در برخی از رسانه ها مطرح شده، توضیحاتی بفرمایید.
ج) روابط ایران و روسیه بسیار خوب و در حال گسترش است و وضعیت آن هم روشن است. همکاریهای خوبی در خیلی از زمینه ها با این کشور داریم و ادامه دارد و تجربه خوبی هم در موضوع سوریه داریم. طی چند روز آینده در سوچی و در ماه آینده در ژنو نشست های مربوط به سوریه برگزار خواهد شد. ما و روسیه بحث های مهمی در موضوع سوریه داریم ولی در مورد بسته تشویقی که شما گفتید اطلاعی ندارم ولی مواضع ما و روسیه در مورد سوریه کاملا روشن است.

س: با توجه به شرایط جنگ اقتصادی که با آن روبرو هستیم، وزارت خارجه برای نظارت بر عملکرد سفارتخانه بویژه برای صرفه جویی در هزینه ها چه اقداماتی انجام داده است؟
ج) در وزارت خارجه همواره سازو کارهای نظارتی از گذشته وجود داشته است و بخش های نظارتی وزارت خارجه بازرسی های مرتبی از سفارتخانه ها دارند و با توجه به تردد و رفت و آمد بسیاری از مقامات و نمایندگان مجلس به سفارتخانه ها در سفرهای خارجی خود، وضعیت و عملکرد سفارتخانه ها کاملا روشن و قابل رویت است. وزارتخارجه در این خصوص یکی از شفاف ترین و سالم ترین دستگاه هاست. در خصوص موضوع صرفه جویی هم دستورالعمل های لازم از سوی بخش های مربوطه داخلی وزارتخارجه به سفارتخانه ها داده شده و با توجه به برگزاری سمینار سفرا قطعا دستورالعمل های جدیدی نیز در این حوزه به آنها ابلاغ خواهد شد.

س: با توجه به هشدار یکی از نمایندگان مجلس در خصوص خروج افراد دوتابیعتی از کشور، آیا در بین سفرای جدیدی که منصوب شده اند، افراد دو تابیعتی وجود دارند؟
ج) اگر فردی دو تابیعتی باشد سفیر نمی شود. موضوع دو تابیعتی بحث عجیبی شده است. افرادی لیست ها و اعداد و ارقامی را می دهند در حالی که نهادهای امنیتی مسئول آن را تکذیب می کنند. در مورد یکی از سفرای جدید هم گفته شد که دروغ بود. برای انتصاب افراد به پست ها و مقام ها، تحقیقات زیاد و کاملی انجام می شود.

س: یکی از مقامات کشور اعلام کرده است که باید از ایرانیان خارج از کشور برای کمک به کشور استفاده کنیم و زمینه بازگشت آنها را فراهم کنیم. آیا در سمینار سفرا در این خصوص تصمیمی گرفته شد؟
ج) موضوع ایرانیان خارج از کشور همیشه در کشور و وزارت خارجه اهمیت بسیار زیادی دارد و در بخش کنسولی بخشی به این منظور فعال است و در حال حاضر نیز بعنوان دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور وجود دارد. امکان استفاده از دانش و ثروت ایرانیان خارج از کشور برای کمک به توسعه کشور مسئله مهمی است. برای تحقق این مهم تنها وزارت خارجه نیست و همه افراد و نهادها باید در این زمینه تلاش کنند و حتی قوانین نیز باید در این راستا تدوین شوند. نباید فضای کشور را طرح مسائلی بدون استناد، به گونه ای کنیم که گروهی از ایرانیان خارج از کشور نسبت به وضعیت کشور احساس نگرانی کنند.

س: چند ماهی است که تیم هایی از سوی دولت آمریکا با ماموریت اقتصادی به کشورهای مختلف اعزام می شوند در خصوص همکاری افتصادی با ایران هشدار می دهند. مانند نمونه اخیر ترکیه. معاونت اقتصادی وزارت خارجه چه برنامه ای برای مقابله با این رویکرد آمریکا دارد؟
ج) مدتی است هر وقت هیاتی به کشوری اعزام می کنیم بلافاصله آمریکایی به آن کشور مراجعه می کنند و یا قبل از سفر هیات های ایرانی به آنجا می روند و سعی در تخریب روابط ایران با سایر کشورها دارند و این موضوع را در دولت ترامپ با جدیت زیاد دنبال می کنند. این اقدامات در برخی از کشورها ممکن است موثر باشد ولی خیلی از کشورها نیز روابط دیرینه و تاریخی با ایران دارند و براساس این سابقه، به روابط خود با ایران نگاه می کنند. معاونت اقتصادی بخشی از وزارت خارجه است و تمامی وزارت امور خارجه در تمامی بخش ها در این ارتباط ماموریت و وظیفه دارد و دنبال می کند.

س: سردار سلیمانی اخیر اظهارت قاطعی را در مورد آمریکا داشت. به اعتقاد شما اینگونه اظهارات پشتوانه تیم های مذاکراتی ما خواهد بود؟
ج) وزارت امور خارجه و بخش های دفاعی نظامی کشور مانند ارتش و سپاه همیشه ارتباط خوب و نزدیکی داشته اند. تهدیدات آقای ترامپ یک وحدت و همدلی خوبی در کشور ایجاد کرده است که قطعا می تواند در عبور از این شرایط کشور کمک کننده و موثر باشد.