نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی برگزارشد

به گزارش نویدتهران،متن کامل نشست رسانه ای بهرام قاسمی منتشر می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه:

– پیشاپیش یاد و خاطره شهدای واقعه تروریستی ۷ تیر، بویژه شهید مظلوم این حادثه دکتر بهشتی و یاران ایشان را گرامی می دارم.

– همچنین مایلم از فرصت استفاده کنم سلام و درود کتر ظریف، خودم و شما را به تیم ملی فوتبال برسانم که تاکنون در بازی های جام جهانی و با همت والای خود برای شادی ملت ایران و برای سربلندی کشور عزیزمان ایران تلاش کردند. امیدوارم امشب هم در بازی سرنوشت سازی که دارند با دعای مردم، چه در ایران و چه اقصی نقاط جهان، بازی شرافتمندانه ای، فارغ از نتیجه، برای خشنودی مردم ارائه کنند.

س: با توجه به حملات سنگین متجاوزین به یمن به بندر الحدیده، جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی برای حمایت از مردم مظلوم یمن انجام داده است؟

ج: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال یمن از ابتدای تجاوز متجاوزین به این کشور روشن بوده و همواره تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را محکوم کرده ایم. یمن به یک فاجعه بشری وارد شده است و امیدواریم جامعه جهانی این شرایط مردم یمن را بیش از پیش درک کنند و بویژه سازمان ملل و اروپا در جهت توقف جمله به مردم یمن تلاش کنند. جمهوری اسلامی ایران با تماس با سایر دول و کشورهای منطقه و مجامع بین المللی سعی کرده است، صدای قربانیان تجاوز عربستان به این کشور مظلوم را منتقل کند و همواره به دنبال راهکاری برای توقف تجاوز بوده ایم.

س: جزئیاتی از آخرین وضعیت شکایت ایران از آمریکا به خاطر بلوکه شدن اموال جمهوری اسلامی ایران در آمریکا بیان بفرمایید.

ج: به دلیل توقیف غیرقانونی حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی توسط آمریکا شکایتی نزد دیوان بین المللی دادگستری علیه این دولت مطرح شده و در روزهای ۸ تا ۱۲ اکتبر جلسات استماع در مورد شکایت ما نزد این دیوان برگزار خواهد شد و پس از آن باید دید روند رسیدگی به این موضوع به کجا خواهد رسید. جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق مردم ایران این روند را دنبال خواهد کرد.

س: آیا فکر می کنید که جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا می تواند امید را به ایران برگرداند؟

ج: کشورها اهداف خود را دارند و تعامل خود را با دیگر کشورها و سازمان ها براساس منافع خود تنظیم می کنند. پیچیدگی های زیادی در روابط آمریکا با کشورهای دیگر و سازمان های بین المللی وجود دارد که یکی از آنها جنگ تجاری مورد اشاره شما بین اروپا و آمریکاست. ولی موضوعات را نباید به هم گره زد و پیوستگی ذهنی ایجاد کرد؛ البته این یک واقعیت هست و این مشکل وجود دارد ولی نمی توان به صورت دقیق گفت که چه آثاری در روابط اروپا با دیگر کشورها دارد. باید کمی صبر کرد و نتایج رفتارهای آمریکا نسبت به اتحادیه اروپا و سایر کشورها را دید.

س: آیا روسیه و چین هم در جریان رایزنی های ایران در خصوص توافقات طرف های برجامی و بسته پیشنهادی طرف های اروپایی هستند؟

ج: پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و با توجه به علاقه مندی شرکای ما در برجام مباحث و مذاکراتی بین ما و اتحادیه اروپایی و طرف های روسی و چینی برای حفظ برجام بدون آمریکا شروع شد. نباید دچار اشتباه شویم که در شرایط جدید فقط از سه کشور اروپایی نام ببریم و نامی از دو کشور دیگر نام نبریم. هر ۵ کشور به طور یکسان در قبال برجام مسئولیت دارند. لذا، هر بسته ای که ارائه شود که جمهوری اسلامی ایران بتواند پس از دریافت آن، در موردش تصمیم گیری کند، باید مورد قبول سه کشور اروپایی و چین و روسیه باشد.

س: آیا از طرف دکتر ظریف، وظیفه خاصی برای به سرانجام رسیدن برجام به سفارتخانه های ایران در خارج از کشور تعیین شده است؟

ج: پس از خروج آمریکا از برجام برنامه ریزی خاصی در وزارت خارجه انجام شده و همه سفارتخانه های ما دستورالعمل های خاص خود برای تماس با مقامات کشور متوقف فیه را دریافت کرده اند. هیات هایی هم اعزام و پیام هایی برای تبیین سیاست های ایران ارسال شده است که بخشی از آن تاکنون انجام شده و ادامه نیز خواهد یافت.

س: برخی از مقامات از جمله دکتر عراقچی از وضع وخیم برجام سخن گفته اند؛ از نظر وزارت امور خارجه برجام چه وضعی دارد که اینگونه سخن گفته می شود؟

ج: برجام، برجام است و از هر دیدگاهی می شود به آن نگاه کرد. اینگونه تعابیر نسبت به برجام غلط نیست و من هم نگاه خاص خود را نسبت به برجام دارم و منافاتی هم با تعابیر و نظر دوستان ندارد. برجام مستحکم است و با درایت تیم مذاکره کننده به گونه ای تنظیم شده که پابرجا بماند و باقی ماندگان در این توافق برای دوران پس از آمریکا و چگونگی حفظ آن در حال طراحی هستند. آنچه حال خوشی ندارد ترامپ و سیاست های یکجانبه گرایانه ای است که با هدف خارج کردن ایران از برجام، اتخاذ کرده است. امروز همه برای کمک به پابرجایی برجام فعال هستند و مذاکره ما با سایر اعضاء برای جلب رضایت جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست. برجام هنوز از استحکام لازم برخوردار است و آنچه استحکام نداشت و البته بی ثمر هم بود، رفتار عهدشکنانه ترامپ بود.

س: روسیه و عربستان در اقدامی ضدایرانی برای تولید نفت در اوپک به توافق رسیدند. آیا معاونت اقتصادی وزارت خارجه پیش از نشست اوپک، با روسیه رایزنی داشته است یا خیر؟

ج: از اینکه چنین رایزنی بوده یا نه اطلاعی ندارم. وزارت امور خارجه براساس وظایف ذاتی خود هماهنگی با سایر کشورها در جهات منافع ملی را انجام می دهد؛ بحث اوپک ازمسئولیت های وزارت نفت است و فکر می کنم به خوبی از پس ماموریت پیش و پس از نشست اوپک برآمدند.

س: طرف های آمریکایی و اسرائیلی می گویند ایران دچار مشکل شده اند و ما مرتب می گوییم آمریکاست که بهای کار خود را می دهد و دچار مشکل شده است. این در حالی است که افکار عمومی نظر دیگری دارد. چگونه می توان افکار عمومی را نسبت به اینکه چه کسی دچار مشکل شده است، آگاه کرد؟

ج: آمریکا با توجه به سیاست های خصمانه دیرینه خود که در دوره ترامپ با شدت بیشتری و با هدف ایجاد مشکل برای مردم ایران ادامه دارد، به ابزارهای مختلف از جمله جنگ روانی و فشارهای اقتصادی روی آورده است؛ با خروج آمریکا از برجام، این کار شدت گرفته است و در نهایت سعی می کنند با اطلاعات نادرست در فضای جامعه ایران دوگانگی ایجاد کنند؛ با توجه به هوشیاری و شناخت مردم ایران از سیاست های امریکا در طول دهه های گذشته، آمریکایی ها باید در روش های خود بازبینی کنند؛ این کار هم کار ساده ای است و به راحتی می توانند آن را انجام دهند؛ محتوای اغلب این پیام ها که البته طبیعی هم هست، مملو از دروغ است که توسط محافل خاصی در اختیار این مقامات قرار می گیرد و هدف آنها جنگ روانی و ایجاد دودستگی در بین مردم ایران است ولی مردم ایران می توانند چنین توطئه ای را تشخیص دهند.

س: پس از خروج آمریکا از برجام، برخی ها مانند دکتر ولایتی و دکتر بروجردی بر نزدیکی ما به شرق تاکید کردند در حالی که حوادث اوپک و غیره نشان داد روسیه و چین به تعهدات خود با ما پایبند نیستند و به ما رکب زده اند. ایران تا کجا می خواهد چشم بسته به روسیه و چین اعتماد کند و آیا در این ارتباط تضمینی از آنها گرفته شده است؟

ج: آنچه شما گفتید سوال نبود و بیشتر شبیه یک بیانیه بود که بدون سند و دلیل و با استفاده از برخی اطلاعات نادرست، بیان شد. بستن حساب های ایرانی ها در چین جدید نیست بلکه به دلیل تغییر رویه های بانکی در این کشور بوده است؛ محدودیت صادرات کالاهای چینی و روسی هم بیشتر نوعی پیش داوری بدون ارائه سند است. جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را بر مبنای تعامل با همه کشورهای جهان استوار کرده است؛ سیاستی متعادل و مبتنی بر منافع و مصالح خود در پیش گرفته ایم. هیچ دو کشوری در جهان نیستند که کاملا به صورت یکسان فکر کنند؛ نباید انتظار داشت ایران و روسیه و سایر دوستان ما در همه مسائل اشتراک نظر کامل داشته باشیم. روسیه و چین بعنوان دو شریک ایران در برجام و عضو شورای امنیت و با توجه به همسایگی که با روسیه داریم، دارای روابط خوبی با ایران هستند؛ این روابط، منافاتی با روابط این دو کشور با سایر کشورها ندارد؛ علاقه ندارم براساس اینگونه پیش داوری ها در مورد هیچ کشوری اظهارنظر کنم؛ ایران کشوری نیست که چشم بسته از کشور دیگری پیروی کند که اگر چنین بود استقرار و ثبات امروز را نداشتیم.

س: بعضا شاهد برخی اقدامات غیراعتمادساز از سوی کشورهای اروپایی از جمله اخراج دو دیپلمات از هلند شنیده می شود. آیا اینگونه اقدامات نشانه های منفی از سوی اروپایی ها نیست؟

ج: در مورد اخراج دو دیپلمات از هلند خبر دقیقی ندارم و فعلا نه تایید می کنم و نه تکذیب. از شما می شنوم و بررسی می کنم. در روابط بین کشورها موضوعات زیادی وجود دارد. در مورد روسیه و چین هم می تواند به همین منوال باشد و می توان همکاری های گسترده ای داشت و در عین حال ممکن است تفاوت دیدگاه هم در برخی از موضوعات وجود داشته باشد که بسیاری از آنها با مذاکره قابل حل هستند؛ روابط بین کشورها را باید وسیعتر دید و در روابط بین کشورها فراز و فرود وجود دارد.

س: خانم موگرینی گفته است که با ایران در مورد مسائل موشکی و حقوق بشر گفتگو کرده ایم. آیا این ادعا را تایید می کنید؟

ج: من صحبت های ایشان را به صورت دقیق ندیده ام ولی این موضوع غیرطبیعی هم نیست که چنین چیزی گفته باشد. در روابط عمیق و کهن خود با اروپا ممکن است اختلاف دیدگاه هایی در برخی از موضوعات وجود داشته باشد. برخی سیاست های جمهوری اسلامی ایران ممکن از طرف اروپایی ها مورد سوال واقع شود که در نهایت طبیعی است که در این مسائل گفتگو و تبادل نظر داشته باشیم و ما هم نسبت به برخی رفتارها و سیاست های ارپا سوالات و انتقاداتی داریم که همیشه با آنها مطرح کرده ایم؛ نباید انتظار داشت که اگر بین ما و اروپا در موضوعاتی همکاری وجود دارد پس باید در همه موضوعات صدرصدی فکر کنیم.

س: آیا انتخاب دوباره آقای اردوغان در ترکیه را خبری خوب برای ایران و همچنین روابط ایران با روسیه و ترکیه می دانید یا خیر و آیا موجب نشست های بیشتر با معارضه سوری خواهد شد یا نه؟

ج: برگزاری انتخابات امن، موفق و پرشور در کشور دوست و همسایه ترکیه را به دولت و مردم این کشور تبریک می گویم؛ خبر پیروزی جناب آقای اردوغان و دوستان ایشان خبر بسیار خوبی است و من از این فرصت استفاده می کنم و به جناب آقای اردوغان و مردم ترکیه تبریک می گویم که در یک انتخابات فراگیر و با این میزان از مشارکت مردمی توانستند دموکراسی و مردمسالاری را در این کشور بار دیگر به نمایش بگذارند. این میزان حضور مردمی می تواند پایه توسعه و ثبات هر چه بیشتر در ترکیه باشد؛ این موضوع مقبول و خوشایند ماست و ما از آن استقبال می کنیم و برای دولت جدید ترکیه آرزوی موفقیت بیشتر داریم و اطمینان داریم که این نتیجه آثار مبارکی بر روابط دوجانبه و همکاریهای منطقه ای و بین المللی ایران و ترکیه بویژه در موضوع بازگشت ثبات و امنیت در سوریه و مبارزه با تروریسم خواهد داشت.

س: آیا بسته پیشنهادی اروپا به ایران برای ادامه برجام ارائه شده است و اگر این بسته مورد تایید ایران نباشد آیا ایران از برجام خارج خواهد شد؟

ج: جزئیات را هنوز نمی توانم بگویم. به صورت روزانه با اتحادیه اروپایی در تماس هستیم. کارگروه هایی در اروپا و تهران مشغول به کار هستند. دو نشست علنی داشته ایم و کارها در حال پیگیری است. بعنوان دیپلمات خوشبین هستیم که اتحادیه اروپایی و چین و روسیه خواسته های بحق ایران در خصوص منافع حاصل از برجام را مورد توجه قرار دهند. امیدوارم اتحادیه اروپایی بتواند هر چه سریعتر بسته پیشنهادی خود را ارائه کند و پس از ارائه آن، ایران تصمیم مقتضی را مبتنی بر مصالح مردم و کشور اتخاذ خواهد کرد.

س: با وجود حمایت جمهوری اسلامی ایران از آتش بس در افغانستان، این آتش بس برقرار نشد. برنامه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تمدید آتش بس در افغانستان چیست؟ آیا ایران ظرفیت میانجیگری و میزبانی مذاکرات صلح در افغانستان را دارد؟

ج: آرزوی ما ثبات افغانستان است. دیرزمانی است که افغانستان از بی ثباتی رنج می برد و برای ثبات این کشور باید تلاش کرد؛ علاقه مند به تداوم آتش بس در افغانستان بودیم ولی متاسفانه انجام نشد. بعنوان یک همسایه دلسوز، هر کمکی که بتوانیم برای ثبات و تفاهم بین دولت و سایر گروه ها انجام دهیم، دریغ نخواهیم کرد؛ به سهم خود در راستای تحقق آرامش در این کشور فعال خواهیم بود؛ کشورهایی هستند که علاقه مند به تثبیت اوضاع در افغانستان نیستند؛ با توجه به وضع افغانستان، با بسیاری از شخصیت ها و گروه ها و مقامات افغانستان همواره ارتباط و گفتگو داشته ایم.

س: چه تمهیداتی در وزارت امور خارجه برای مقابله با جنگ روانی سایر کشورها علیه ایران در نظر گرفته شده است؟

ج: معاندین ایران مانند آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و اندک کشورهایی در منطقه مدتی است تلاش می کنند که فضا و جنگ روانی علیه ایران ایجاد کنند و شایعاتی را به ایران نسبت دهند تا افکار عمومی مردم ایران را دچار تردید کنند؛ مانند دروغ سورپرایز تیر ماه و یا اخراج فرزندان مسئولان ایران از آمریکا با سرمایه های عظیم مورد ادعا، که همگی دروغ است؛ روز گذشته دکتر ظریف اشاره به جایی داشتند که شاهد خبرسازی های گسترده بویژه در هفته های اخیر علیه ایران هستیم. خروج موسسات اروپایی از تهران مطرح می شود که اصلا در ایران حضور نداشته اند؛ این جنگ روانی اهداف خاصی دارد و مشهود است؛ مقابله با آن دشوار نیست و آنچه ما بر آن تاکید داریم افکار عمومی مردم ایران است که به راحتی اینگونه دروغ ها را نمی پذیرند؛ گاهی این دروغ ها به شکلی است که یک کودک هم می تواند دروغ بودن آن را تشخیص دهد؛ در وزارت امور خارجه به اینگونه تحرکات توجه جدی داریم؛ وزارت امور خارجه متهم اصلی نیست؛ یک طرف علاقه مند به گرفتن امتیاز، ایران را تحت فشار قرار داده ولی نهایتا همه دستگاه های دولتی و غیردولتی و مردم در این خصوص باید بتوانند در برابر این تلاش های بی حاصل، پاسخگو باشند و در راه تنویر افکار عمومی تلاش کنند. باید به موقع پاسخگوی ابهامات و سوالات باشیم که این نابخردان نتوانند به اهداف خود نزدیک شوند که البته هیچگاه هم موفق نخواهند شد.

س: آیا نشانه ای مبنی بر دادن تضمین از سوی اروپا به ایران در زمینه برجام وجود دارد؟

ج: بدبین نیستیم و درحال تلاش هستیم. تواقع ما از طرف های دیگر بویژه اتحادیه اروپایی این است که سریعتر بتوانند خواسته های ما را در یک بسته منظم و قابل قبول ارائه کنند و به صورت فشرده در حال کار هستیم و امیدواریم اروپایی ها با پیشنهادات خود بتوانند رضایت ما را جلب کنند تا ما بتوانیم تصمیمات خود را اتخاذ کنیم. در تماس های منظمی که داریم این موضوع در دست بررسی است و در آینده نزدیک امیدواریم این بسته را دریافت کنیم.

س: آیا ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق با روسیه در مورد خروج ایران از سوریه درست است؟

ج: این ادعا و مانند چنین ادعاهایی توسط مقامات رژیم صهیونیستی ارائه می شود و بخشی از جنگ روانی آنهاست. آنها تلاش می کنند روابط ایران و کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهند؛ سخنان نادرستی است و قابل اعتنا نیست و براساس آن نمی توانم اظهارنظر داشته باشم چون دروغ پردازی آنهاست و با آن آشنا هستیم؛ با روسیه روابط رو به رشد خود را داریم؛ طی هفته های آینده نشستی را در چارچوب روند آستانه خواهیم داشت و اخیرا نیز در مورد قانون اساسی سوریه در ژنو و تحت نظارت سازمان ملل نشست هایی داشته ایم. پایگاه و نیروی نظامی در سوریه نداریم و با درخواست دولت سوریه و فقط در چارچوب های مستشاری و برای کمک به دولت این کشور در مبارزه با تروریسم، در سوریه هستیم و تا زمان حضور تروریست ها در سوریه، در سوریه باقی خواهیم ماند و تا زمانی که دولت سوریه به کمک های ما در این زمینه نیاز داشته باشد همکاری های خود را ادامه خواهیم داد و به صورت مستشاری به آنها کمک می کنیم.

س: آیا رئیس جمهور با مقامات اروپایی نامه نگاری داشته و محور آن چه بوده است؟

ج: یک سری اقدامات دیپلماتیک بعد از خروج آمریکا از برجام طراحی شده است که بخشی از آنها انجام شده و بخشی هم در حال اجراست. این تلاش ها متناسب با روابط با کشورها و نقش آنها اشکال مختلفی دارد و بر همین اساس هم پیام هایی از سوی رئیس جمهور برای روسای دولتهای برخی از کشورها ارسال شده است. برخی از این پیام ها توسط مقامات عالی رتبه کشور برده شده و برخی هم به زودی برده خواهد شد. ارسال این پیام ها بخشی از همین تلاش های دیپلماتیک است که ادامه خواهد یافت.

س: نظر شما در مورد دیدار بن سلمان و نتانیاهو و پیگیری معامله قرن توسط عربستان چیست؟

ج: قرائن دقیقی وجود دارد که از مدت ها پیش بین دولت سعودی و رژیم صهیونیستی برای ایجاد رابطه همکاری و آماده سازی هایی در خصوص موضوع فلسطین، تماس ها و روابطی وجود داشته است. این اقدامات مایه تاسف و قابل سرزنش از سوی جهان اسلام است که کشوری با چینن ادعاهایی برای منافع خاص خود، آرمان های جهان اسلام را زیر پا می گذارد؛ آنچه شما به آن اشاره کردید اقدامی است محکوم و راه به جایی نخواهد بود و تنها آبروی خود را در جهان اسلام می برند.

س: اعلام شده بر اساس توافق روسیه و آمریکا جایی برای نیروهای مقاومت در جنوب سوریه دیده نشده. آیا تایید می کنید و در صورت تایید آیا توفقی برای ادامه حضور مقاومت در سوریه انجام شده یا خیر؟

ج: بیشتر در محافل رسانه ای این مسائله طرح شده است. ارتباط مشورتی خود با روسیه و سوریه را داریم. اخیرا دیدار مفصلی با مقامات روس در مسکو انجام شد. این تماسها وجود دارد و در عمل چنین خبری دریافت نکرده و نمی توان آن را اثبات کرد و بیشتر در قالب جنگ روانی ارزیابی می شود. در آینده باید شرایط منطقه را دید و ارزیابی کرد. حضور یا عدم حضور دیگر کشورها باید با نظر دولت قانونی و مستقر سوریه باشد.

س: دکتر ظریف دیروز از دلواپسان انتقاد و در عین حال بر لزوم همدلی تاکید کرد. آیا سخنان دکتر ظریف و کنایه های ایشان و تاکید همزمان بر همدلی بر خلاف اصل وحدت و همدلی نیست؟

ج: چنین تصوری ندارم. دکتر ظریف به عنوان یک کارشناس و یک وزیر خارجه ورزیده و وزارت امور خارجه یک مجموعه فرا جناحی است و صرفا برای پیشبرد مصالح ملی تلاش می کند. آنچه دکتر ظریف بیان می کند در این راستا است و اولویت نخست ایشان و همکاران ایشان مصالح نظام و منویات رهبری است. وزارت امور خارجه و وزیر خارجه سعی کرده اند که از ورود به مسائل جناحی دوری کنند ولی منافاتی ندارد که وزارت امور خارجه در ارتباط با برخی منتقدان خود که فرافکنی و قلب موضوع می کنند، پاسخگوی سیاست ها و اهداف خود نباشد. دیروز حضور نداشتم و دقیق نمی دانم چه گفته اند ولی بر این باور نیستم که ایشان سخنان جناحی بیان کرده باشند.

س: یک شبکه گرجی از ضرب و شتم گردشگران ایرانی در گرجستان خبر داده است. برای پیگیری وضع آنها چه اقدامی انجام شده است؟

ج: تا آنجا که میدانم گزارشی از سفارت در این زمینه دریافت کرده ایم البته نه به این عمق و غلظت. یک خودرو که سرنشینان ایرانی داشته در نقطه مرزی مشکلاتی ایجاد شده. موضوع ورود افرادی بوده که مدارک لازم را نداشتند و نهایتا از داشتن نقدینگی لازم محروم بوده اند. تنشی ایجاد شد که با پیگیری سفارت موضوع حل و فصل شد. ضرب و شتم را نمی توانم تایید کنم.

س: در مورد فشار بر پادشاه اردن گفته می شود بخشی از آن به دلیل ارتباط با ایران و قطر و معامله قرن بوده است و همچنین خبر خروج سفیر اردن از تهران آیا این اخبار را تایید می کنید؟

ج: فشارهای زیادی بر اردن وارد شده است. مسائل فلسطین بر مسائل آن کشور تاثیرگذار است. در مورد رابطه ایران و اردن باید گفت این خبر فرافکنی با هدف ایجاد اخلال در افکار عمومی ایران و منطقه است. دو سال است سفیر اردن در تهران نیست و کاردار دارند و هیچ تحول جدیدی رخ نداده است و اخبار برخی رسانه های دست چندم عربی برای ایجاد جنگ روانی بوده است.

س: اعلام شده سفارت استرالیا خدمات کنسولی به ایرانیان در تهران را تعلیق کرده. آیا درست است؟

ج: تعلیق داریم تا تعلیق. یادداشتی که وزارت امور خارجه از سفارت این کشور دریافت کرده حاکی از تعلیق مراجعه حضوری برای بهینه کردن خدمات و کاهش نیروی انسانی سفارت در استرالیا و تلاش برای استفاده از خدمات اینترنتی است. این به معنی تعلیق نیست. شکل صدور روادید تغییر کرده است. پس از دریافت اخبار درباره مشکلات سفارتخانه ها برای صدور ویزا برای ایرانیان، برخی سفارتخانه ها به دنبال اقداماتی برای دادن تسهیلات بیشتر به شهروندان کشورمان می باشد.

س: از نظر وزارت امور خارجه زمان پاسخ اروپا به ایران فرسایشی شده و تسریع در دادن پاسخ توسط اروپا می تواند یک نکته مثبت برای آمریکا باشد. نظر شما چیست؟

ج: زمان برای ما مهم است که زودتر تصمیم بگیریم و بدانیم آیا اتحادیه اروپا توانایی برآورده کردن نظرات ما را دارد یا نه. چند هفته از این مقطع می گذرد و هنوز مشغول بررسی توسط کارشناسان دو کشور، که الزاما از وزارت امور خارجه هم نیستند، هستیم. امیدواریم زودتر نتایج را دریافت کنیم. زمان مهم و تعیین کننده است. فرصت زیادی نداریم و هر چه سریعتر اتحادیه اروپا باید بتواند پاسخ دهد.

س: برای بازپس گیری املاک ایران در خارج از کشور از برخی مقامات رژیم سابق از جمله هژبر یزدانی در کاستاریکا چه اقدامی انجام شده است؟

ج: من خبری ندارم و پاسخی هم ندارم. بررسی میکنم. در کلیت ایران در دهه های گذشته سعی کرده اگر اموالی از حاکمین پیش از انقلاب در نقاط مختلف دنیا هست آنها را شناسایی و به اموال کشور بازگرداند. در برخی موارد، موفق بوده و در مورد کاستاریکا اولین بار است که می شنوم و بررسی خواهیم کرد.

س: آیا اگر منافع ملی ایران در مذاکره با آمریکا دیده شود، جمهوری اسلامی ایران حاضر به مذاکره با آمریکا هست یا خیر؟

ج: یکی از سیاست های اصولی ایران تعامل با جهانیان بوده است؛ این آمریکا بوده که پس از انقلاب با روش های خصمانه خود، ضد ایران عمل کرده و در وضع جدید این رفتار خصمانه، با خروج غیرقانونی از آمریکا، از برجام شدت گرفته است؛ از قدیم دیده شده که آمریکا قابل اعتماد نیست؛ از سوی مقامات کشورمان گفته شده است که برجام یک آزمون است که آیا آمریکا قابل اعتماد است یا خیر؟ خروج آمریکا از برجام شکست آن کشور بود و این کشور نمره قبولی در این آزمون نگرفت. رفتارهای آمریکا در برابر سازمان های بین المللی را هم می توان دید. نمی توان انتظار داشت آمریکا خواسته های ایران را برآورده کند و یک تغییر رفتار جدی در برابر ایران داشته باشد. اگر آمریکا می توانست یک کشور متعهد و صلحجو که نمی خواهد بر جهان و سایر کشورها سلطه داشته باشد، عمل کند، بحث تعامل با این کشور قابل طرح بود. ولی تا امروز، این رفتار را از آمریکا ندیده ایم و با توجه به آخرین خلف وعده ای که از این کشور دیده ایم مشخص شده است که نمی توان به آن اعتماد کرد و مذاکره با این کشور تا اینجا ناممکن به نظر می رسد.

س: راهکار وزارت امور خارجه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و مباحثی همچون خوداکتایی چیست؟

ج: قبلا به این سوال پاسخ داده شده است. برای شکوفایی کشور نیازمند اتکا به منابع داخلی و نیروی انسانی خود هستیم. تا از منابع داخلی استفاده نکنیم نمی توان صرفا با کمک دیگران توسعه یافت. از تجارب بشری باید استفاده کرد و با جهان در حوزه های اقتصادی و فن آوری باید تعامل کرد ولی باید برای استفاده از منابع داخلی در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیز تلاش کرد؛ وزارت امور خارجه در چارچوب اقتصاد مقاومتی وظایفی دارد که در چارچوب آن روابط اقتصادی با دیگر کشورها را تسهیل می کند.

س: اعلام شده که عامل شهادت دکتر بهشتی در هلند کشته شده است. آیا دولت ایران به دولت هلند در خصوص چند دهه پناه دادن به چنین فردی اعتراض کرده است؟ و آیا نسبت به اخراج دیپلمات های ایرانی از این کشور، به هلند اعتراضی صورت گرفته است؟

ج: در خصوص عامل شهادت دکتر بهشتی اطلاع دقیقی ندارم و در موضوع مربوط به دیپلمات ها هم خبر کاملی ندارم و ترجیح می دهم که در این باره اظهارنظری نکنم.

س: سایت های خبری ژاپنی از سفر نخست وزیر ژاپن سخن گفته اند در حالی که در ایران در تایید یا رد آن هیچ اظهارنظری نشده است. آیا انجام این سفر را تایید می کنید و آیا ایشان حامل پیامی از یک کشور ثالث اند؟

ج: پاسخی به این موضوع ندارم چون هیچ منبع رسمی هنوز این موضوع را اعلام نکرده است. در آینده شاهد تبادل هیات هایی بین دو کشور خواهیم بود البته سطح آنها را نمی دانم و اینکه آیا در مورد سفر نخست وزیر ژاپن، زمان آن تعیین شده باشد، خبری ندارم.

س:در مورد روبرو شدن تیم کشتی ایران با تیم کشتی رژیم اشغالگر قدس و احتمال برخی عقوبات، آیا کمیته ملی المپیک از وزارت امور خارجه کمک خواسته است؟

ج: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره رژیم اشغالگر قدس مشخص و ادامه خواهد داشت. درباره تیم ملی کشتی کارگروه هایی تشکیل و موضوع در حال پیگیری است. سیاست حمهوری اسلامی ایران در این زمینه مشخص و جای بحث ندارد. برخی فدراسیون ها مکانباتی داشته اند و موضوع در دست پیگیری است و اگر بتوانیم در حوزه ورزش کمک کنیم حتما انجام خواهیم داد..

س: آخرین پیگیری حقوقی ایران در مورد دیپلماتهای ربوده شده ایرانی در لبنان و مسئولیت حقوقی رژیم صهیونیستی در این زمینه چیست؟

ج: یک پرونده مفتوح و در حال پیگیری است. بسیاری اعتقاد به زنده بودن آنها و بودن آنها نزد رژیم صهیونیستی است. باید منتظر بود تا نتایج تلاش های ایران آشکار شود. اکنون نمی توان زیاد صحبت کرد. بخشی از روند شامل اقدامات حقوقی و برخی نیز غیر حقوقی است. در این زمینه، متهم اصلی رژیم صهیونیستی است.