مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان در نشست خبری ؛

مشارکت مهارتی اولیاء در حال پیشی گرفتن از مشارکت مالی است

به گزارش نویدتهران،مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان در نشست خبری با اشاره به مشارکت اولیاء در فعالیت های مدارس گفت: مشارکت مهارتی اولیاء در حال پیشی گرفتن از مشارکت مالی است.
نورعلی عباسپور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تنوع و تعدد فعالیت‌ها در حوزه انجمن اولیاء و مربیان ، اظهار کرد:در انجمن اولیا و مربیان تنوع فعالیت‌ها بسیار زیاد است و مخاطبین انجمن ۲۶میلیون خانواده دانش آموزان در آموزش‌وپرورش هستند که باید برای آن‌ها در عرصه‌های مختلف، برنامه و فعالیت تدوین و اجرا شود.

وی افزود: در حوزه انجمن اولیاء و مربیان، با آسیب‌هایی مواجه هستیم و برای مقابله با آن‌ها برنامه‌هایی تدوین‌شده است که مبنای برنامه‌ریزی و سیاست‌ها سند تحول بنیادین است و تنظیم و ابلاغ برنامه‌ها در زیر نظام مدیریت و راهبری با ۱۶برنامه هست که یکی از محورها و خرده نظام‌های سند تحول بنیادین است.

از انتخابات انجمن اولیاء و مربیان در ۵ درصد مدارس به‌صورت الکترونیک انجام شود

مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان با تأکید بر واقعی شدن مشارکت اولیا گفت: یکی از مشکلاتی که در مدارس برای مشارکت اولیاء و مربیان وجود دارد این است که مشارکت اولیا ظاهری است و برنامه ریزی کرده ایم برای رفع این آسیب ۵ درصد از انتخابات انجمن اولیاء و مربیان در مدارس را به‌صورت الکترونیک برگزار کنیم تا بتوانیم مطالباتی که خانواده ها از مدرسه دارند را جهت دهیم و به محورهایی که در سند تحول برای حقوق خانواده اشاره‌شده ، برسیم و در این خصوص تدوین منشور حقوق والدین آماده خواهد شد و بعد از تائید مراجع ابلاغ خواهد شد تا فضایی برای مشارکت واقعی آن‌ها در مدارس در نظر گرفته شود.

وی در ادامه گفت : مدرسه یک‌سویه بدون مشارکت اولیاء نمی‌تواند فعالیت های خود را پیش ببرد و تلاش می‌شود که برنامه‌ها در مدارس طوری تدوین شود که همراهی خانواده‌ها را همراه داشته باشد و بخشی از فعالیت‌های مدرسه به اولیاء سپرده شود.

وزارتخانه‌های کشور، آموزش‌وپرورش و راه و شهرسازی مسئولیت ساماندهی و راهبری سرویس مدارس را بر عهده‌دارند

عباسپورتصمیم گیری برای سرویس مدارس را بر عهده سه وزارتخانه دانست و تصریح کرد: وزارتخانه‌های کشور ، آموزش‌وپرورش و راه و شهرسازی مسئولیت ساماندهی و راهبری سرویس مدارس را بر عهده‌دارند و مسائل مربوط به سرویس‌ها در این سه نهاد بررسی و پیگیری می‌شود و سال گذشته دستورالعملسرویس مدارس اصلاح شد تا بر اساس وظایف هر دستگاه مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها مشخص شود و در این راستا شهرداری‌ها موظف به طراحی سامانه سپند شدند که سال گذشته سامانه به‌طور آزمایشی در قزوین اجرا شد و فقط بخش نظارتی سرویس مدارس بر عهده آموزش‌وپرورش است و وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان پیمانکار تعریف‌شده است .

تخصیص بودجه‌ برای حمل‌ونقل دانش آموزان در مناطق روستایی

وی در ادامه با اشاره به نرخ شهریه سرویس مدارس گفت: مبلغی که اولیاء بابت سرویس مدارس پرداخت می‌کنند، بر اساس نرخ نامه‌ای است که شورای شهر آن را مصوب و تعیین می‌کند و مبنای عمل در مدارس برای شهریه سرویس است و با توجه به شهریه سرویس مدارس برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که با شهریه پایین‌تر، سرویس جداگانه برای فرزند خود در نظر بگیرند.

مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۳۰۰۰۰۰۰دانش‌آموز در مناطق شهری و۴۰۰۰۰۰نفر در مناطق روستایی از سرویس مدرسه استفاده کردند و برای مناطق روستایی بودجه‌ای برای حمل‌ونقل دانش آموزان تخصیص داده‌شده است که هرساله پرداخت می‌شود و مصمم هستیم در سال آینده به‌طور مستمر جلسات سرویس مدارس را با وزارتخانه‌های مسئول داشته باشیم و مسائل بودجه‌ای مناطق روستایی را پیگیری کنیم .

با توجه به هزینه نصب GPS ، الزام و تأکیدی برای نصب وجود ندارد

وی در خصوص نصب GPS گفت: با توجه به هزینه نصب GPS ، الزام و تأکیدی برای نصب وجود ندارد و پیش‌بینی‌شده است در سامانه اپلیکیشنی طراحی شود که توانمندی لازم را داشته باشد و بتواند رصد و نظارت را انجام دهد.

عباسپور با اشاره به مسئولیت آموزش‌وپرورش در سرویس مدارس گفت: شهرداری‌ها شرکت‌های حمل‌ونقل و پیمانکار را با طی مراحل قانونی و لازم معرفی می‌کنند و آموزش‌وپرورش باید آن‌ها را تأیید کند و در این میان رضایت حداکثری خانواده‌ها بسیار مهم است که مبنای تائید آموزش‌وپرورش است و هر جا که لازم باشد مجدداً می‌توانیم صلاحیت راننده را بررسی کنیم.

مشارکت مهارتی اولیاء در حال پیشی گرفتن از مشارکت مالی است

وی افزود: وظیفه‌ی دیگر آموزش‌وپرورش نظارت است که سعی می‌شود بیشتر به شکل الکترونیک انجام شود و در مورد سطح دسترسی‌ها در سامانه و اجرای نهایی سامانه، باید با تائید مراکز حراست و فناوری آموزش‌وپرورش باشد و بخشی از احراز صلاحیت بر عهده شهرداری و بخشی را آموزش‌وپرورش بررسی می‌کند.

عباسپور با اشاره به مشارکت اولیاء در فعالیت‌های مدارس تصریح کرد: مشارکت مهارتی اولیاء در حال پیشی گرفتن از مشارکت مالی است و سال گذشته معادل ریالی این مشارکت‌ها۳۹۵میلیارد تومان و مشارکت‌های مالی ۳۴۱ میلیارد تومان بوده است.

طراحی الگویی متناسب بافرهنگ کشور

وی یکی از شکایات مطرح‌شده در سطح مدارس را لباس فرم دانست و گفت: در خصوص لباس فرم دانش آموزان بخشنامه‌ای که در آن اجبار و تحمیل بر خانواده‌ها باشد ، نداریم و برای لباس فرم دانش آموزان طبق آیین‌نامه اجرایی مدارس بر اساس شاخص‌ها چارچوبی ارائه‌شده است که انجمن اولیاء و مربیان مدرسه می‌تواند با هماهنگی با خانواده‌های برای لباس فرم دانش آموزان اقدام کنند. برای سال تحصیلی آینده ،طراحی الگویی متناسب بافرهنگ کشور و بازنگری قوانین و مقررات برای پوشش واحد و متنوع و تدوین ویژگی‌های لباس فرم ازجمله برنامه‌های در دست اقدام انجمن اولیاء و مربیان است .

گذراندن دوره‌های آموزشی برای اولیاء الزامی است

مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات این کارشناسی برگزاری دوره‌های آموزشی اولیاء و ارتقای آگاهی و اطلاعات آنان است و برای این منظور سه کارگروه روش آموزش ، تعیین محتوا و بررسی صلاحیت اساتید در حال فعالیت هستند که تصمیم داریم برای حضور۱۲ساله دانش آموزان در مدارس برای اولیا هم آموزش داشته باشیم و برنامه دوره‌های آموزشی به شکل حضوری و غیرحضوری تا هفته آینده ابلاغ می‌شود که در هفت عنوان برنامه‌ها آماده‌شده است و گذراندن دوره‌ها برای اولیاء الزامی است و پیش‌بینی‌شده برای ثبت‌نام در سال‌های بعدی ارائه گواهی دوره‌های آموزشی خانواده الزامی باشد.

وی افزود: با همکاری قوه قضاییه دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها تدوین‌شده است که ۲۳مهارت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آن طراحی‌شده و در ۹۰درصداز استان‌ها برگزارشده است و سه سامانه برای ساماندهی مراکز مشاوره، انتخابات انجمن اولیا ء و مربیان و آموزش خانواده در حال طراحی است که تلاش می‌شود در آن‌ها مشکلات این سه حوزه رصد و بررسی شود.

۳۲۵در سراسر کشور مرکز مشاوره داریم

عباسپور با اشاره به پالایش مراکز مشاوره خاطرنشان کرد:۳۲۵ مرکز مشاوره در سراسر کشور داریم که به‌طور مستمر بررسی عملکرد مراکز انجام می‌شود و اگر لازم باشد مرکز ناکارآمد تعطیل خواهد شد و در تعداد مراکز مشاوره رشد کمی را شاهد هستیم که بیست مرکز جدید در سال گذشته شروع به کارکردند و برای سال تحصیلی آینده پیش‌بینی می‌شود سی مرکز جدید راه‌اندازی شود.