رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خبرداد:

فعالیت IPTV با هدف تبلیغ مبانی دینی و قرآنی

به گزارش نویدتهران،رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در زمینه تبلیغ مبانی دینی و قرآنی به شیوه مدرن و فناورانه بحث IPTV را فعال و مجموعه‌های تبلیغی را در این عرصه ایجاد کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی در مورد رویکردها و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فعالیت فرهنگی و اجتماعی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: در این رابطه به چند حوزه و موضوع اصلی تاکید داریم و برای آنها برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که بر اساس آن شبکه تبلیغ را به پنج آسیب مورد تاکید رهبر معظم انقلاب از جمله: طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، سکونتگاه‌های غیررسمی و بی‌بند و باری معطوف کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم ضعف نیروی تبلیغی مناطق آسیب‌پذیر را برطرف کنیم، افزود: تلاش می‌کنیم قوت تبلیغی روحانیون مستقر در روستاهای محروم و آسیب‌پذیر را افزایش دهیم، تا با کار فرهنگی در این مناطق، شاهد کاهش مهاجرت به شهر و مهاجرت معکوس باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان تبلیغات اسلامی به سبب وظایف ذاتی‌اش به‌عنوان یک نهاد دینی و فرهنگی، ضرورت دارد تا در حوزه تبیین و ترویج تعالیم الهی، معنوی و آرمان‌های انقلاب اسلامی پیش‌قدم باشد، گفت: در این مسئله می‌طلبد که مدیران تبلیغات اسلامی در استان‌ها و شهرستان‌ها با دستگاه‌های فرهنگی تعامل و ارتباط مطلوبی برقرار کنند.

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی کشور به‌عنوان یک نهاد فرهنگی و دینی نقش و تکلیف مهمی در رابطه با آسیب‌های اجتماعی برعهده دارد و بر این اساس مبلغان دینی باید توجه به این مهم را در فعالیت‌های خود مدنظر قرار دهند.

حجت‌الاسلام خاموشی ‌با تاکید بر اینکه ترویج و اشاعه تعالیم قرآنی در جریان اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، به‌عنوان یک راهبرد مدنظر است، تصریح کرد: چرا‌که آموزه‌های دینی و معنوی نقش بسیار مهم و موثری در رفع و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به آسیب‌های حاشیه نشینی گفت: امروز حاشیه‌نشینی یکی از عوامل اصلی ایجاد آسیب‌های اجتماعی است و اگر مسئله حاشیه‌نشینی حل شود بخشی از مشکلات در حوزه آسیب‌های اجتماعی حل خواهد شد. بر همین اساس ایجاد پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در سکونتگاه‌های غیر رسمی ازجمله حاشیه‌‌ شهرها یکی از برنامه‌های مهم سازمان تبلیغات اسلامی است.

تشکیل ۱۹۰۰ پایگاه فرهنگی و اجتماعی در حاشیه شهرها

‌وی افزود: بر این اساس پایگاه‌هایی فرهنگی و اجتماعی در مناطق و سکونت‌گاه‌هایی غیر رسمی شکل گرفته است، که تلاش می‌کنیم تعداد آن را تا ۱۹۰۰ مورد گسترش دهیم و در مناطق جغرافیایی تعیین شده با همکاری شورای اجتماعی کشور و دستگاه‌های دخیل و با حضور روحانیون نسل سوم و جهادگر آن را اجرایی کنیم. تجربه ۱۰ استان امروز محقق شده است و این مسئله امروز مهمترین کار و فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی است.

حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: سکونت‌گاه‌های غیررسمی علاوه بر این که آسیب اجتماعی هستند، آسیب‌زا هم هستند و زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کنند؛ لذا توجه به رویکرد انسان‌مدارانه در حل مسائل و مشکلات این مناطق مورد تأکید قرار دارد.

استفاده از ظرفیت مساجد در محله‌های حاشیه‌نشین با هدف ارتقای عزت نفس و هویت‌بخشی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ائمه جماعات و روحانیون می‌توانند در ارتقای عزت نفس و هویت‌بخشی اهالی سکونت‌گاه‌های غیررسمی نقش‌آفرینی کنند، گفت: باتوجه به برنامه‌ریزی‎های انجام شده قصد داریم از ظرفیت مساجد در محله‌های حاشیه‌نشین با هدف ارتقای عزت نفس و هویت‌بخشی استفاده کنیم؛ البته باتوجه به این مسئله برنامه هایی را در خصوص رصد آسیب‌های اجتماعی هم در نظر گرفته‌ایم.

وی در مورد بازنگری شیوه تبلیغ اثرگذار دینی هم به ایکنا گفت: سازمان تبلیغات در زمینه تبلیغات سنتی، مدرن و فناورانه کارهای سابقه‌داری دارد و ما گام‌هایی فراتر از تبیان را در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده‌ایم، که مهمترین آن بحث IPTV است که سازمان تبلیغات یکی از آی‌پی‌تی‌‌وی‌های مجوز دار صدا وسیما را ایجاد کرده‌ و مجموعه‌های تبلیغی را در این عرصه فعال کرده است.

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: تولید محتوای تبلیغ ضرورتی است که در برنامه‌های خود گنجانده‌ایم؛ به‌ویژه در این حوزه استفاده از ظرفیت فضای مجازی ضرورت ویژه دارد. همچنین همکاری‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی بومی با برخی داریم می‌تواند به‌عنوان برنامه‌های روزآمد سازمان تبلیغات اسلامی شناسایی شناخته شود.

روحانیون باید از گزاره‌ شفاهی تبلیغ به تعامل اجتماعی با مردم دسترسی پیدا کنند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه باید از تمامی ظرفیت‌های آموزشی موجود جامعه برای تبلیغ بهینه آموزه‌های دینی استفاده کنیم، گفت: روحانی فعال نسل سوم و دوم باید در صف مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باشد. در زمانه معاصر فعلی رسالت روحانیون، تعامل اجتماعی با مردم است؛ لذا روحانیون باید از گزاره‌ شفاهی تبلیغ به تعامل اجتماعی با مردم دسترسی پیدا کنند به شکلی که این کارکرد اجتماعی بر منبر، تبلیغ شفاهی و خطابه غلبه پیدا کند.