استاد رشاد در جمع طلاب تهرانی:

شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن تکلیف شرعی است

به گزارش نویدتهران،رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان اینکه حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن یک تکلیف شرعی است،گفت: امام خمینی(ره) روح انقلابی‌گری و حماسه را در کالبد بشر دمید.
استاد علی‌اکبر رشاد، صبح امروز در ابتدای درس خارج اصول که در محل حوزهٔ علمیهٔ امام رضا (ع) برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه فجر بر حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تأکید و اظهار داشت: این ایام، دهه فجر نام‌گذاری شده و این نام‌گذاری مهم از تعبیری است که حضرت امام (ره)، راجع به ماهیت انقلاب داشته‌اند که «انقلاب ما انفجار نور» بود، هرچند که این تعبیر استعاری و شاعرانه است، از دقت بسیاری برخوردار است؛ الحق که در عمق ظلمت مدرنیته و در ظلم حکومتِ جور، این اتفاق یک انفجار بود و انفجار نور و به این نکته، حتی رقبای ما و بلکه معارضین انقلاب نیز اذعان می‌کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران افزود: من از بعضی سران ادیان که چهره‌های جهانی رهبری بعضی ادیان مهم‌اند، شنیده‌ام که اعتراف می‌کردند که امام (ره) آمد و در تاریخ چرخشی ایجاد کرد، درحالی‌که جهان یکسره و چهار نعله به سمت مادیت می‌تاخت و طی قرون اخیر و بعد از دوره رنسانس و نوزایی، با شتاب به سمت الحاد و سکولاریسم پیش می‌رفت، ایشان یک‌باره به تاریخ تغییر جهت داد و منشأ تحول در حیات کل بشر شد.

وی عنوان کرد: آنچه امام (ره) در این قیام عظیم انجام دادند، در قیاس با اقدام بعضی از انبیاء موفق‌تر بود. ما در تاریخ انبیای بزرگی داشتیم که به‌رغم تلاش مستمر، ممتد، متمادی و ایثار و نثار وصف‌ناشدنی، توفیق چندانی به کف نیاوردند. خداوند متعال به این بزرگوار توفیق داد تا اتفاقاتی را رغم بزند که به جهت مساعد بودن شرایط این دوره و مساعد نبودن ظروف و شرایط در مقاطع دیگر تاریخی، بعضی از انبیاء و اولیاء هم نتوانستند این مایه و این میزان توفیق را کسب کنند.

استاد رشاد خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی که اولاً در اوج نشاط و قوت مدرنیته، در نقد و نقض آن واقع شد و ثانیاً، به‌ظاهر، در اوج حاکمیت ادبیات مبارزاتی مارکسیسم و چپ اتفاق افتاد و ادبیات مبارزه را تغییر داد. این انقلاب، زبان مبارزه، منطق مبارزه، ابزار مبارزه، فرهنگ مبارزه را تغییر داد و با تغییر ساختاری آرمان‌های انقلابی، آرمان‌های جدیدی را جایگزین آرمان‌های رایج در میان مبارزان سراسر جهان کرد.

وی افزود: در یک‌سوی جهان گفته می‌شد که دین جزء عهد سنت است، روزگار آن سپری‌شده و دیگر متعلق به این زمانه نیست و قابل احیا نیست؛ اما ایشان آمد و دین را محور حیات قرار داد؛ در دیگر سوی جهان گفته می‌شد که دین افیون توده‌هاست و به کار مبارزه نمی‌آید؛ اما ایشان آمد و دین را ابزار، بلکه مبنای مبارزه و جهاد قرار داد و دقیقاً ناقضِ هر دو جامعه مسلط جهانی، یعنی لیبرالیسم و مارکسیسم، شد و این دو نگرش و نگاه را نسخ کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران بیان کرد: انقلاب اسلامی در روزگاری اتفاق افتاد که رسم انقلابی‌گری در حال زوال منسوخ‌شدن بود و لیبرالیسم موفق شده بود انقلابی‌گری را قبیح نشان دهد و تحت عنوان اصلاح‌گرایی، راه دیگری را پیش روی انقلابیون قرار دهد تا آن‌ها را با شعار اصلاح‌گرایی، از انقلابی‌گری بازدارد.

وی افزود: همه سعی قدرت‌ها این شده بود که انقلاب‌ها را منکوب کنند و کسانی را که داعی و مدعی انقلاب هستند به رفرمیسم دعوت کنند و همه انقلاب‌ها نیز منکوب و سرکوب شد؛ یعنی اکنون در کره زمین هیچ انقلابی سرپا نیست. درست در همان اوانی که امام انقلاب کرد، همگی انقلاب‌ها در حال افول بودند و همگی هم نابود شدند. اگر پیش از پیروزی انقلاب و یا احیاناً مقارن با انقلاب اسلامی، در گوشه ‌و کنار جهان، چیزی هم از تحرکات انقلابی به چشم می‌خورد همگی از میان رفت و دیگر جایی نیست که مدعی انقلابی‌گری باشد.

استاد رشاد اظهار کرد: امام از نو روح انقلابی‌گری و حماسه را در کالبد بشر دمید و برخلاف تدابیر بسیار طولانی و پیچیده‌ای که قدرت‌های جهان و کانون‌های قدرت و ثروت به کار بسته بودند تا از شر انقلابی‌گری راحت شوند و تصور می‌شد که دیگر روزگار انقلابی‌گری و سخن گفتن از انقلاب سپری و منسوخ‌شده و عملاً هم همه انقلاب‌ها منکوب شدند، امام انقلابی را بنا گذاشت که دوام آورد.

وی گفت: انقلاب‌ها عمر کوتاهی داشتند و معمولاً در حد یک قیام جواب می‌دادند. انقلاب‌هایی که حتی ما متأثر از آن‌ها بودیم و علاقه‌مند بودیم و پیوسته با شوق خاصی از آن‌ها سخن می‌گفتیم، مثل انقلاب الجزایر، عمرشان به پنج سال یا ده سال نمی‌رسید و پیوسته وعده داده می‌شد که این انقلاب تا شش ماه دیگر، یا یکی دو سال دیگر تمام می‌شود، اما اکنون یک اربعین از این مسکر نورانی سپری‌شده و بالنده پیش می‌رود و مرزها را درنوردیده و یک منطقه را با آرمان‌های انقلابی درگیر کرده است. به‌جای افول و گراییدن به ضعف و سردی، روزافزون و بلکه لحظه افزون، فروغ افزا و رو به گسترش و ژرفایش است و این مسئله به معضل ابرقدرت‌ها در جهان تبدیل‌شده است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران تصریح کرد: ابرقدرت‌هایی که توانسته بودند انقلابی را که نیمی از جهان را اشغال کرده بود و به لحاظ کمّی، جمعیت دوسوم جمعیت جهان را تحت سیطره داشت، تحت کنترل درآورند. کشورهای بزرگی چون چین، کشورهای شرقی و اقماری چین، کمونیست‌ها و شرقِ غرب و ابرقدرت مقابل ابرقدرت‌های غربی، یعنی شوروی با آن عظمت، به لحاظ کمّی جمعیت عظیمی از جهان را در اختیار داشتند.

وی افزود: جمعیتی که در این بخش از جهان تحت سلطه چپ و درمجموع جریان مارکسیسم بود بسیار بیشتر از جمعیتی بود که در بخش دیگری از جهان تحت اشراف لیبرالیسم قرار داشت. آن‌ها چنین جمعیتی را در قبضه داشتند و در کنار آن، شخصیت‌های عظیم، قدرت فراوان، سلاح بسیار و ثروت بسیار عظیمی را در اختیار داشتند؛ اما نتوانستند دوام بیاورند و روبه‌زوال گذشتند.

استاد رشاد خاطرنشان کرد: در همان اوان که قدرتِ مقابل، این دامنه وسیع و مجموعه گسترده را به فرسودگی و زوال سوق می‌داد، یک‌باره انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. آن‌ها تصور می‌کردند که مارکسیسم را به‌زانو درآورده‌اند و کار او به پایان می‌رود و درست هم بود؛ اما امام در همین زمان در پیام ماورای خود فرمودند که مارکسیسم به زباله‌دان تاریخ سپرده می‌شود؛ مبادا پس از سقوط، به امریکا پناه ببرید و ایشان این قطب جهانی را به دیانت و معرفت و عرفان و اسلام دعوت کرد.

وی اظهار داشت: در آن شرایطی که بزرگ‌ترین قدرت چپ و بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین بلوک انقلابی و چپ رو به افول می‌رفت، یک‌مرتبه این انقلاب ظهور کرد و به‌رغم وعده‌های شش‌ماهه و یک‌ساله و امروز و فردا شدن که این انقلاب و این نظام برآمده از آن چیزی دوام نخواهد آورد، چهل سال دوام آورده، به کنار، بلکه پا را فراتر گذاشته و مرزها را درنوردیده است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران گفت: دشمنان انقلاب، دیگر با این مشکل روبه‌رو نیستند که انقلابی صورت گرفته که پایگاه و رژیم وابسته به آن‌ها را نابود کرده؛ بلکه اکنون با این مشکل مواجه‌اند که کشورهای مختلفی تحت سیطره این انقلاب‌اند و این انقلاب در هر نقطه‌ای که اراده می‌کند در مقابل آن‌ها می‌ایستد و با موفقیت هم می‌ایستد. آن‌ها با این مشکل مواجه‌اند که چهل سال است که همواره در تمامی جبهه‌ها می‌بازند و چهل سال است که هر جا که این انقلاب اراده می‌کند با موفقیت سر برمی‌آورد.

وی بیان کرد: همه این بازی‌هایی که در دوره‌های مختلف درآوردند، از کودتاهای پیاپی که تصور می‌کردند انقلاب با کودتا روی کار آمده و با کودتا هم می‌توان آن را برچید. بارها کودتا کردند و موفق نشدند و یا با شورش‌های حتی مسلحانه خیابانی و اخیراً نیز این اغتشاشات که اتفاق افتاد و تصور می‌کردند که خیلی مهم است. مهم‌تر از این اغتشاشات، شورش‌های قبلی بود. سال ۶۱ یک جریان با ۲۵۰۰۰ نیروی مسلح به خیابان آمد؛ یعنی یک لشکر جوان و جری به خیابان آمدند و درهم‌شکسته شدند. آن جریان خیلی قوی‌تر از اغتشاشات سال جاری بود.

استاد رشاد افزود: همین‌طور سال ۷۱، سال ۸۸ و پس‌ازاین هم از این وقایع اتفاق خواهد افتاد؛ اما این انقلاب عمیق‌تر و عظیم‌تر از آن است که به بادهای متعفنی که از غرب می‌وزد و ریشه در غرب دارد، از جا تکان بخورد و فردا ان‌شاءالله خواهیم دید که مردم درست مثل چهل سال پیش به صحنه خواهند آمد و تکلیف مردم هم همین است. هم تکلیف مردم است که به خیابان‌ها بیایند و هم حق آن‌هاست که اعلام موضع کنند و از حقوقشان دفاع کنند و بگویند ما این انقلاب را به وجود آورده‌ایم و پشت این انقلاب هستیم و حیات و زیست ما با این انقلاب پیوند خورده و از حقوق و حیات و هستی خودشان دفاع کنند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا (ع) تهران تصریح کرد: حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن یک تکلیف شرعی است، به این اعتبار که از دین و میهن و آرمان‌های بلند الهی و خون سیصد هزار شهیدشان دفاع می‌کنیم. درعین‌حال تکلیف ملی هم هست، چون هویت ما به این انقلاب پیوند خورده و در دفاع از هویت ملی خود از چیزی فرونمی‌گذاریم و ملت ایران، در همه تاریخ، نشان داده‌اند که در سراسر تاریخ، آنگاه‌که بحث هویت، ملیت، استقلال و حریت ایرانی بوده به صحنه آمده‌اند و در قبال خطرها و دشمن ایستاده‌اند.

استاد رشاد افزود: درعین‌حال تکلیف ملی ما نیز هست که ان‌شاءالله به صحنه بیاییم و خداوند متعال هم وعده خود را عملی می‌کند؛ «ان تنصرالله ینصرکم» و این، یاری خداوند متعال و یاری امام زمان علیه‌السلام است؛ یاری حضرت سیدالشهدا است و حضور در عرصه‌ها و خیابان‌ها درواقع پاسخی است به: «هل من ناصر ینصرنی» سیدالشهدا و شهدای مسیر آن بزرگوار.