مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت مطرح کرد:

توصيه هايي براي فعاليت بدني در مردان

به گزارش نویدتهران،مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت: آخرين مطالعات ملي موجود حاکی از آن است که بار مراجعات به مراكز مختلف ارائه دهنده خدمات بدون در نظر گرفتن مراجعه به داروخانه و مراجعه براي مراقبت هاي جاري، برای همه سنين در مردان ۴ بار و در زنان ۷ بار در سال است.

دكتر زهرا عبداللهي در گفت و گو یی درخصوص نقش تغذيه در ارتقاي سلامت مردان، اظهار كرد: طبق گزارش مطالعه ملي بار بيماري ها، در كشور ما اميد به زندگي در بدو تولد در مردان حداكثر ۷۰ سال برآورد شده است، این در حالی است که اين آمار در زنان حداكثر۷۳ سال است.

وي درخصوص بار بيماري ها و آسيب در مردان طی یک پیمایش ملی در سال ۸۲، گفت: تعداد سال هاي از دست رفته عمر به علت مرگ زودرس و همچنين سال هاي سپري شده توام با ناتواني در مردان به ترتيب شامل عواملی چون، حوادث ترافيكي، بلايا و حوادث غير مترقبه، بيماري هاي ايسكميك قلب (آنژين صدري و سكته قلبي)، سقوط از ارتفاع يا در سطح، حوادث ناشي از تاثير نيروهاي مكانيكي بي جان و جاندار است. همچنین آخرين مطالعات ملي موجود حاکی از آن است که بار مراجعات به مراكز مختلف ارائه دهنده خدمات بدون در نظر گرفتن مراجعه به داروخانه و مراجعه براي مراقبت هاي جاري، برای همه سنين در مردان ۴ بار و در زنان ۷ بار در سال است.

دکتر عبداللهی تصریح کرد: اضافه وزن و چاقي از عوامل مهم تعيين کننده سلامت هستند و به تغييرات منفي متابوليک مانند افزایش فشارخون، افزایش کلسترول خون و افزايش مقاومت در برابر انسولين منجر مي شود. اين عوامل، خطر بيماري هاي عروق قلب، سکته مغزي، ديابت و بسياري از انواع سرطان را افزايش مي دهند.

وی با اشاره به اینکه سن ابتلا به بيماري هاي قلبي در مردان پايين تر از زنان است، افزود: آمار بالا و شيوع روزافزون ابتلا مردان به بيماري هاي غير واگير مرتبط با تغذیه (همچون بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و فشار خون بالا)، هشدار دهنده است.

مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: افزايش فشارخون و کلسترول، ارتباط نزديکي با مصرف بيش از حد غذاهاي چرب، شيرين و پر نمک دارند. همچنین، مصرف چربی های حیوانی و روغن های با اسید چرب اشباع و ترانس بالا مهمترین خطر بیماری های قلبی و عروقی در کشور به شمار می رود.

دکتر عبداللهی گفت: در حال حاضر، تغيير در عادات غذايي سبب شده مواد غذايي از جمله خرما، شير، ميوه و سبزي تازه، نان سبوس دار و ماهي جاي خود را به غذاهاي غیر خانگی و فست فودها که حاوی کالری بالا، چربي و شكر و فقير از كربوهيدرات هاي پيچيده هستند بدهند. میزان مصرف قند و شكر به شكل ساده يا داخل نوشيدني ها در کشور زیاد است.

وی عنوان کرد: مصرف يك ليتر نوشابه، ۱۳۰ گرم قند اضافي وارد بدن مي کند كه سهم قابل توجهي را در انرژي دريافتي بدن و در نتيجه ابتلا به اضافه وزن و چاقي تشكيل مي دهد.

مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: از طرف ديگر داشتن تمرينات ورزشي منظم و انجام ورزش هاي تحمل كننده وزن (وزنه برداري) اثرات مفيدي بر سلامت استخوان ها دارند. به جز افرادی كه كم خوني فقر آهن در آنها تشخيص داده شده است، ساير مردان از مصرف مكمل آهن به اشكال مختلف مانند مولتي ويتامين مينرال يا نوشابه هاي ورزشي حاوي آهن بايد اجتناب کنند. زيرا سبب تجمع آهن در بدن مردان مي شود.

توصيه هايي براي فعاليت بدني در مردان

دکتر عبداللهی درخصوص نقش تحرک بدنی در سلامت مردان گفت: يكي از مهمترين عوامل غير تغذيه اي كه در بروز بيماري هاي مزمن نقش دارد، كم تحركي بدنی است. توصيه مي شود هر فرد حداقل ۳ روز در هفته و هر بار ۴۵ دقيقه و يا ۵ روز در هفته و هر بار ۳۰ دقيقه ورزش كند.

وی ادامه داد: ورزش در سنين ميانسالي باعث افزايش توده استخواني مي شود. توصيه مي شود كه افراد برنامه ورزشي منظم، طولاني و متناوب داشته باشند. ورزش در بزرگسالان مي تواند شامل حركات نرم، سبك، آيروبيك (هوازي)، بدن سازي، راه رفتن تند و دويدن آرام باشد.

مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، تاکید کرد: ورزش هايي كه با تحمل وزن همراه هستند و برای پيشگيری از استئوپروز در تمام سنين توصيه مي شوند، شامل پياده روي، دوي آهسته، نرمش آيروبيك، تنيس و پاروزدن است.