سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش:

تنها مسیر تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش؛ دانشگاه فرهنگیان است

به گزارش نویدتهران،سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در گردهمایی سالیانه مدیران استانی و روسای پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور اظهارکرد: دانشگاه فرهنگیان باید نیروی انسانی با شایستگی‌های حرفه‌ای، اخلاقی، دینی، تربیتی، منشی، و نگرشی تربیت کند به همین دلیل رسالت دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه‌ها جدا می‌شود.
سید جواد حسینی در مراسم بیست و یکمین نشست مدیران استانی و روسای پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که در پردیس زینبیه شهرستان پیشوای ورامین برگزار شد، اظهارکرد: نظام تعلیم و تربیت با مشکلات زیادی مواجه است و آسیب‌های بسیاری پیشروی این نظام بوده و استمرار پیداکرده است که البته همه ما برای تبدیل این مشکلات به فرصت باید بیش‌ازپیش تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: ارتقای نظام تعلیم و تربیت تنها با اجرای سند تحول بنیادین محقق می‌شود لذا زیر نظام‌های شش‌گانه تدوین و ۶۷۰برنامه از آن استخراج‌شده است.

حسینی از اولویت قرار گرفتن ۷۲برنامه سند تحول برای اجرا در سال جدید خبر داد و افزود: از میان ۶۷۰برنامه ۳۷۰برنامه در برنامه ششم توسعه و ۲۷۰برنامه نیز به برنامه هفتم توسعه مرتبط است لذا این برنامه‌ها از ستاد به استان سپس منطقه و درنهایت جهت اجرا به مدرسه می‌رود البته این برنامه‌ها به‌زودی روی صفحه کنترل سامانه عملیاتی قرار می‌گیرد.

وی از تعیین ۱۳۱راهکار را برای رسیدن به درجاتی از حیات طیبه در سند تحول خبر داد و افزود: ۶۴درصد از راهکارهای ۱۳۱گانه بر دو خرده نظام مدیریت و تربیت‌معلم و منابع نیروی انسانی استوار است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش سند تحول را دارای چهار محور و جوهره دانست و اظهار کرد: اولین جوهره؛ خرده نظام منابع انسانی رهبری و مدیریت، دومین جوهره، تعادل بخشی هویتی که در مقابل تغییر هویت‌ها مطرح می‌شود و هویت بومی، ملی و انقلابی را تقویت می‌کند، سومین جوهره؛ چرخش‌های تحول‌آفرین سند تحول است که طی آن نظام حافظه گرا به نهادی تربیتی، تعلیمی و اجتماعی تبدیل می‌شود.

وی تمام ساحتی بودن را چهارمین جوهره سند تحول برشمرد و ادامه داد: باید پذیرفت که امروز معلم، دانش‌آموز و اولیا از تک ساحتی بودن، حافظه محوری، کنکور گرایی و تک‌بعدی بودن نظام تعلیم و تربیت رنج می‌برند.

حسینی اتکای اصلی سند تحول بنیادین در اجرایی شدن را برعهده معلمان و نیروی انسانی دانست و اضافه کرد: بزرگ‌ترین مأموریت دانشگاه فرهنگیان، تربیت نیروی انسانی با توانمندی‌های منشی، دانشی و نگرشی در تراز جمهوری اسلامی است که باید این موضوع را در دستور کار قرار دهیم.

وی گفت: برخی معتقدند وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص بر عهده وزارت علوم است و این به معنی عدم نیاز به دانشگاه فرهنگیان است اما در مقابل عده‌ای معتقدند این دانشگاه باید نیروی انسانی با شایستگی‌های حرفه‌ای، اخلاقی، دینی، تربیتی، منشی و نگرشی تربیت کند به همین دلیل رسالت دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه‌ها جدا می‌شود و صاحب‌نظران بر این نگاه متمرکز هستند لذا دانشگاه فرهنگیان باید مرکز مطالعات راهبردی و استراتژیک نظام تعلیم و تربیت باشد.

ویژگی اصلی دانشگاه فرهنگیان؛ تربیت محور بودن

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ویژگی اصلی دانشگاه فرهنگیان را تربیت محور بودن دانست و تصریح کرد: اگر تربیت محور بودن در دانشگاه فرهنگیان را در دستور کار قرار ندهیم به نگاهی که تربیت نیروی انسانی متخصص را برعهده وزارت علوم دانسته توجه کرده‌ایم بنابراین باید نگرش اخلاق محوری و منش محوری را در دانشگاه فرهنگیان برجسته کنیم.

وی ادامه داد: نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش باید بر اساس سند تحول بنیادین باشد، لذا بر اساس سند تحول معلمی یک شغل و حرفه معمولی نیست بلکه معلم یک مربی است، بنابراین معلم فقط کارش انتقال دانش فیزیک و شیمی نیست بلکه عنصر خلاق حرفه ای، اخلاقی و دانشی و به بیان دیگر فردی تمام ساحتی است و افرادی تمام ساحتی را تربیت می کند.

حسینی ادامه داد: در سند تحول به مدیر مدرسه رهبر آموزشی می‌گوییم، زیرا رهبر از اقتدار و نفوذ استفاده می‌کند و اقتدار یعنی به حرکت در آوردن افراد با میل باطنی و نفوذ یعنی افراد با توانایی خاص خودشان دیگران را با مهر به انجام امور سوق می دهند.

وی ادامه داد: رهبر آموزشی در مدرسه نقش فرا مدرسه ای ایفا می کند و مدرسه محل اصلی تحول است.

نیروی انسانی ۶۸درصد عامل توسعه در جهان است

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش اضافه کرد: نیروی انسانی ۶۸درصد عامل توسعه در جهان است لذا این نیرو باید توانایی منشی و دانشی داشته باشد و با این نگرش است که می‌گوییم نقش اساسی دانشگاه فرهنگیان تربیت محور بودن است.

وی گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در چهل سال اخیر آموزش ‌و پرورش پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری بوده است و کشورهایی که این سرمایه‌گذاری را در دستور کار خود داشته‌اند از رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی بالاتری برخوردار هستند.

حسینی اظهار کرد:دانشگاه فرهنگیان باید دوره ۴ساله داشته باشد که این شرایط در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد البته برای سایر ورودی‌های آموزش ‌و پرورش باید دوره یک‌ساله در این دانشگاه برگزار شود و هیچ نیرویی غیر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در کلاس‌های درس وارد نشوند.

وی بر استمرار شایستگی‌های دانشی و منشی در دانشگاه فرهنگیان تأکید و خاطرنشان کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان ایجاد انگیزه و صلاحیت‌های حرفه‌ای بیشتر در دانشجو معلمان است و این عامل بر روی طبقه‌بندی معلمان هم تأثیرگذار است، در واقع باید اجرای نظام سنجش صلاحیت‌های معلمان را در دستور کار قرار دهیم و نظام رتبه‌بندی فرهنگیان هم اجرایی شود لذا این موضوع از طریق دانشگاه فرهنگیان باید انجام شود.

پژوهش محور کردن نظام تعلیم و تربیت از رسالت‌های دانشگاه فرهنگیان

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش، پژوهش محور کردن نظام تعلیم و تربیت را هم از دیگر رسالت‌های دانشگاه فرهنگیان دانست و اظهار کرد: مدرسه پژوهی، دانش‌پژوهی، مدیریت پژوهشی، گروه پژوهشی مقوله‌هایی هستند که باید در نظام تعلیم و تربیت رایج شوند. همچنین بهتر است برگزاری جشنواره الگوهای پژوهشی را نیز در دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم.

وی تعامل دانشگاه فرهنگیان با صاحب‌نظران را مورد تأکید قرارداد و افزود: باید مدیریت مدارسی را در اختیار دانشگاه ‌فرهنگیان قرار دهیم تا استانداردهای کیفی سازی آموزشی و پرورشی در آنجا پیاده‌سازی و موردسنجش قرار گیرد.

حسینی اظهار کرد: هر ایده‌ای که به‌نظام تعلیم و تربیت کمک کند اگر به مجلس شورای اسلامی ارائه شود به‌طورقطع با آرای بالای مجلس مصوب می‌شود زیرا نمایندگان مجلس به تقویت نظام تعلیم و تربیت اعتقاد دارند.