باحضور مدیرکل کاردانش وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛

افتتاح «دفتر همکاری آموزشی شاخه کاردانش در شهرک‌ صنعتی» در مازندران

به گزارش نویدتهران،دفتر «همکاری آموزشی آموزش و پرورش شاخه کاردانش در شهرک‌ صنعتی» مازندران، باحضور مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در آمل افتتاح شد.
براساس تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش ارتباط میان هنرستان‌ها و صنایع، ۴ استان کرمان، یزد، خراسان رضوی و مازندران به صورت پایلوت برای گشایش دفتر همکاری آموزشی شاخه کاردانش در شهرک صنعتی انتخاب شدند.

در ذیل افتتاح این دفتر در شهرک صنعتی آمل، هنرستان کاردانش شرکت فولادین ذوب آمل موسوم به «فذا» نیز در آمل افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. این هنرستان غیردولتی دارای ۲ رشته تعمیرات ابزار دقیق و مکانیک صنایع و در حال حاضر ۳۰ دانش آموز است که در ۲ هزار متر مربع و ۱۰ کلاس تأسیس شد.

مدیرکل کاردانش وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاح این هنرستان با اشاره به ضرورت توسعه آموزش‌های کاردانش گفت: استفاده از ظرفیت های برون سپاری با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی بسیار ضروری است. آموزش‌های مهارتی در هنرستان‌های کاردانش با توجه به تولیدی کردن هنرستان ها می تواند بر روحیه کار و تولید در سال حمایت از کالای ایرانی تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

«سید مصطفی آذرکیش» با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابلاغ مصوبات همکاری بین حوزه‌ های ذیربط در استان‌ها افزود: برای تحقق سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و تأکید رئیس جمهور بر توسعه آموزش‌‌های مهارتی و و ورود جوانان به بازار کار با امضای این تفاهم‌‌نامه برنامه‌ های عملیاتی آن در حال پیگیری است.

وی با اشاره به نقشی که هنرستان‌ ها در تحقق شعار سال دارند ادامه داد: نیروی انسانی ماهر و کارآمد در متناسب‌ سازی کردن آموزش‌ ها در هنرستان‌ ها با نیاز بازار کار نقش کلیدی دارد و از آن جایی که بیشترین تعداد رشته‌‌ها در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در زمینه صنعت است،‌ این نشان از اهمیت و جایگاه این آموزش‌ ها برای تربیت نیروی کار ماهر دارد.

آذرکیش با اشاره به آیین افتتاح دفتر همکاری آموزشی شاخه کار و دانش و شهرک‌ های صنعتی کشور در آمل، تصریح کرد: یکی از اولویت‌‌های ما در دفتر آموزش‌‌های کاردانش انطباق آموزش‌های مهارتی با نیاز بازار کار است. تلاش ما این است که دانش‌ آموزان در محیط‌های واقعی کار قرار گیرند. متأسفانه بسیاری از نیروهایی که در موسسات و شرکت‌های تولیدی و خدماتی جذب می‌ شوند، مهارت‌ های لازم را ندارند و باید دوره عملی ببینند.

مدیرکل دفتر آموزش‌ دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد دانش‌‌آموزانی که در شهرک‌‌های صنعتی آموزش می‌‌بینند جذب آن واحد یا واحدهای مشابه دیگر می‌ شوند. از این رو باید نیازسنجی بازار کار انجام شود و به کمک آموزش ‌و ‌پرورش و دیگر سازمان‌ ها خروجی آنها اشتغال‌زایی باشد.

وی با بیان اینکه در کشور ۹۳۰ هزار هنرجو در ۷۱۰۰ هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند که استان مازندران از میانگین کشوری رتبه بالایی دارد، یادآور شد: تربیت نیروی کار ماهر دغدغه بسیاری از سازمان‌‌ها است که باید در زمان و دوره مناسب آن صورت گیرد. براساس برخی از آمارهای منتشر شده بیش از ۷۳ درصد از شاغلین دارای مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی هستند و اغلب بیکاران را تحصیلکرده‌های دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

افتتاح شصتمین هنرستان غیردولتی فنی در مازندران

معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه با تلاش مجموعه شرکت فولادین ذوب آمل شاهد افتتاح شصتمین هنرستان فنی غیردولتی استان و نخستین هنرستان جوار کارخانه در‌ مازندران هستیم، گفت: خوشبختانه با کمک و حمایت‌های بخش خصوصی در تمام زمینه‌ها در بحث مدارس غیر دولتی رتبه دوم را در کشور داریم که ۲۱ درصد مدارس استان مازندران در دست غیردولتی ها است.

«اسفندیار نظری» با بیان اینکه تمام سعی و تلاشمان این است که نیروهای تربیت کنیم که دارای خلاقیت و کارآفرین باشند، افزود: برای گسترش فرهنگ کارآفرینی ضرورت دارد تا فرهنگ، اخلاق، روابط انسانی، پژوهشی و کارآفرینی را برای دانش آموزان فراهم کنیم. امروز افتخار این را داریم اعلام کنیم ۸۰ درصد فارغ التحصیلان حوزه فنی وحرفه ای و کاردانش یا به دنبال کسب و کار شخصی هستند و یا جذب شهرک های صنعتی شدند.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان ما حداقل باید یک دوره یکساله کارآموزی را طی کنند اما دانش‌آموزان هنرستان‌ها می توانند به‌راحتی وارد بازار کار شوند، تصریح کرد: در حال حاضر رشته‌های مکانیک صنایع و تعمیرات ابزار دقیق، مورد نیاز این شرکت است که فارغ التحصیلان هنرستان‌ در این دو رشته به طور مستقیم به سر کار می روند. همچنین کارخانه فولادین ذوب آمل نیازمند رشته‌های جدید است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هرچه قدر بتوانیم بخش غیردولتی را ارتقاء بخشیم به سمتی می رویم که کارایی و اثربخشی بیشتری را در جامعه شاهد خواهیم بود و باید تقویت فنی و حرفه ای و مهارتی در دستور کار قرار گیرد، گفت: ۴۴ هزار هنرجوی مازندرانی در هنرستان‌های فنی وحرفه ای و کاردانش استان تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۳ هزار و ۲۷۴ هنرجو در ۶۰ هنرستان غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش مازندران اضافه کرد: امسال ۴۰٫۵ درصد دانش‌آموزان پایه نهم به شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش و ۵۹٫۵ درصد دانش‌آموزان به شاخه نظری هدایت شده و در حال حاضر در پایه دهم مشغول به تحصیل هستند. اما سیاست آموزش و پرورش مازندران برای سال آینده افزایش آمار رشته‌های فنی وحرفه ای و کاردانش از ۴۰٫۵ درصد به ۴۵ درصد است.