مصاحبه اختصاصی با استاديار روانشناسی دانشگاه الزهرا(س)؛

ارتباط در فضای مجازی در كنار فوايدی كه در تسهيل امور با خود به همراه داشته، نسل نوجوان و جوان ايرانی را از آسيب و لغزش بی نصيب نگذاشته است.

%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b7%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c

آسيب هاي اجتماعي كه امروزه به دغدغه اكثر متخصصين جامعه شناسي و روانشناسي كشور بدل شده است،‌ تحت تاثير عوامل مختلفي قرار دارند. در تبيين كجروي هايي مثل خودكشي، انحرافات جنسي، بزهكاري، و وابستگي دارويي و اعتياد،‌طلاق و … عوامل زيادي چون ‌فقر و بيكاري،‌ محيط خانواده و دوستان و سبك شخصيتي فرد نقش دارند و البته يكي از مهم ترين اين عوامل در روزگار كنوني، نحوه استفاده از فضای مجازی است.

دكتر آزاده طاولي روانشناس در گفتگو با خبرنگار نوید تهران با اعلام مطلب فوق گفت: امروزه كمتر نوجواني است كه دسترسي به شبكه های اينترنتی نداشته باشد و در بسياری از موارد، تسلط آنها به فن آوری از والدين شان فراتر رفته است و اين مسئله امكان نظارت كه لازمه تعليم و تربيت است را محدود مي سازد.
استاديار روانشناسی دانشگاه الزهرا(س)بااشاره به این موضوع که شبكه های مجازی به لحاظ ويژگي هاي خاص آن،توان انگيزشی بالايی در سوق دادن افراد به سمت رفتارهای انحرافی دارند،افزود: ‌ويژگي هايي چون گمنامی و امكان ظاهر شدن افراد با هويت مجازی، در دسترس بودن و سهل الوصول بودن به انحراف در دنيای مجازی را به همراه دارد.
این روانشناس در راستای ارتباط درفضای مجازی گفت: ارتباط در فضای مجازی در كنار فوايد بيشماری كه در تسهيل امور با خود به همراه داشته، نسل نوجوان و جوان ايرانی را از آسيب و لغزش بي نصيب نگذاشته است.
طاولی درادامه گفتگو با نوید تهران تصریح کرد: ترويج گرايش هاي جنسی نابهنجار،‌ خودكشی يا “مرگ خوب” در زمانی كه افراد از زندگي خود لذت نمی برند و احساس غم دارند،‌ ترويج فرقه هاي انحرافي مثل شيطان پرستي، با هم باشي به جاي ازدواج وتعهد و وفاداري،‌ عادي سازي رابطه جنسي قبل از ازدواج و نيز عادي سازي روابط فرازناشويي پديده هاي شومي هستند كه رد پاي آنها را مي توان در آموزش هاي مستقيم و غير مستقيم در فضاي مجازي وتلاش مجدانه غرب در استحاله ايدئولوژي ايراني – اسلامي افراد بويژه نوجوانان و جوانان دانست.
وی سپس به اختلال در شکل گیری هویت نوجوانان وجوانان در راستای استفاده افراطی از فضای مجازی پرداخت وگفت: در اين فضا انتقال ايده بي نياز به مدرك و سند و شواهد مبتني بر تئوري و پژوهش هاي علمي، گاهي با ارسال يك عكس يا حتي يك دلنوشته پايه هاي اعتقادي افراد را به لرزه در مي آورد، ايدئولوژي هويت را شكل مي دهد و اين شكل يابي در سنين نوجواني و جواني، آنها را در معرض بيشترين ميزان آسيب در زيستگاه مجازي قرار مي دهد.
روان شناس مركز خدمات روانشناسي و مشاوره آرمانا افزود: سرعت گسترش انحرافات و نيز شدت فاصله گرفتن نسل جوان از فرهنگ، ‌آداب و رسوم و ارزش هاي ديني و ملي اين نكته را به ذهن متبادر مي كند كه با وجود چنين امكاناتي براي به انحراف كشيدن افراد و خانواده ها در تهاجم فرهنگي و هويت زدگي، روش هاي نوين آموزش مهارت كاربرد شبكه هاي اجتماعي و نيز ارتقاي سطح برنامه ريزي هاي فرهنگي در سطوح مختلف از سنين كودكي تا جواني و بزرگسالي ضروري است.
دکترآزاده طاولی درپاسخ به این سوال خبرنگار ما که آیا برنامه های تلویزیونی وسینمایی درراستای پیشگیری وکاهش از آسیب های اجتماعی مثمر ثمر واقع میشود؟گفت: تلاش هايي چون تهيه برنامه هاي تلويزيوني و سينمايي از سنين كودكي و نوجواني كه خوشبختانه اخيرا شروع شده است، مي تواند گام هاي موثري در سطح پيشگيري و كاهش آسيب باشد.
وی افزود: تهيه سرفصل آموزشي كاربرد صحيح اين فن آوري و آسيب های احتمالی آن و برنامه ريزی كتب و كلاس هايی در اين راستا نيز مي تواند مقدمات پيشگيری را از سنين كودكی فراهم كند./انتهای پیام